فن‌آوری تشخیص خودكار آفساید در جام جهانی ۲۰۲۲

عکس خبري -فن‌آوري تشخيص خودكار آفسايد در جام جهاني ????

مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره اروپا به پایان راه خود نزدیك می شود و جدول گروه های ده گانه قاره اروپا، تقریبا به طور كامل سر و شكل یافته اند.


به گزارش نما، تا به امروز تکلیف دو تیم صعود کننده به جام جهانی مشخص شده و همچنین مشخص است کدام تیم ها شانس بالایی برای صعود مستقیم یا راهیابی به پلی آف خواهند داشت. با توجه به لغزش تیم های قدرتمندی چون اسپانیا، برای هواداران فوتبال سوال شده که تیم های راه یافته به پلی آف، چگونه به جام جهانی خواهند رسید که در این مطلب به بررسی این مسئله و نحوه صعود تمام تیم ها می پردازیم.
توضیح ساده تر پلی آف

اروپا برای جام جهانی ۲۰۲۲ سیزده سهمیه دارد. تیم های صدرنشین گروه های ده گانه مقدماتی، مستقیما راهی جام جهانی می شوند. ده تیم دوم گروه های ده گانه به همراه دو تیم برتر لیگ ملت های اروپا، به سه مسیر حذفی تقسیم می شوند که هر مسیر، متشکل از چهار تیم است. برنده بازی فینال در مسیرهای سه گانه نیز راهی جام جهانی می شوند.
توضیح دقیق تر پلی آف

مسابقات مقدماتی جام جهانی قاره اروپا، با حضور ۵۵ تیم در ده گروه برگزار می شود که نیمی از گروه ها با حضور پنج تیم و نیم دیگر با حضور شش تیم تقسیم شده اند. قاره اروپا برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، سیزده سهمیه دارد که ده تیم از طریق صدرنشینی در گروه های ده گانه به جام جهانی می رسند. ده تیم دوم هر گروه هم راهی پلی آف خواهند شد، پلی آفی که نحوه برگزاری آن نسبت به دوره های قبل تغییر کرده است. پلی آف مقدماتی قاره اروپا با حضور دوازده تیم برگزار می شود که به غیر از ده تیمِ دومِ هر گروه، دو تیم برتر چهار سطح لیگ ملت های اروپا فصل ۲۱-۲۰۲۰ که از طریق مسابقات مقدماتی جام جهانی در گروه های خود اول و دوم نشده اند، به پلی آف اضافه می شوند.

نحوه سیدبندی و قرعه کشی مسابقات پلی آف، براساس نتایج تیم ها رقم می خورد. شش تیم دوم مقدماتی که بیشترین امتیاز را داشته باشند در سید یک و چهار تیم مقدماتی که امتیازات کم تری دارند، به همراه دو تیمی که از لیگ ملت های اروپا اضافه می شوند، در سید دو قرار می گیرند [این نحوه سیدبندی با توجه به پنج تیمی بودن پنج گروه، ناعادلانه نیست چرا که امتیازات کسب شده تیم های دوم گروه های شش تیمی مقابل تیم آخر گروه، محاسبه نمی گردد و در واقع تمام گروه ها، پنج تیمی محاسبه می شوند].
جدول کنونی تیم های دوم گروه های ده گانه تا ۱۳ اکتبر
سید گروه تیم بازی برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتیاز
۱ A پرتغال ۶ ۵ ۱ ۰ ۱۶ ۴ ۱۲ ۱۶
۱ C سوئیس ۶ ۴ ۲ ۰ ۱۰ ۱ ۹ ۱۴
۱ F اسکاتلند ۷ ۴ ۲ ۱ ۱۲ ۷ ۵ ۱۴
۱ B اسپانیا ۶ ۴ ۱ ۱ ۱۳ ۵ ۸ ۱۳
۱ I لهستان ۶ ۳ ۲ ۱ ۱۳ ۷ ۶ ۱۱
۱ H کرواسی ۶ ۳ ۲ ۱ ۹ ۳ ۶ ۱۱
۲ E جمهوری چک ۷ ۳ ۲ ۲ ۱۲ ۹ ۳ ۱۱
۲ G نروژ ۶ ۳ ۲ ۱ ۷ ۵ ۲ ۱۱
۲ J رومانی ۷ ۳ ۱ ۳ ۹ ۸ ۱ ۱۰
۲ D اوکراین ۷ ۱ ۶ ۰ ۹ ۸ ۱ ۹
جدول بهترین تیم های لیگ ملت های اروپا
سطح لیگ رده در لیگ ملت های اروپا تیم صدرنشین در هر سطح گروه مقدماتی
A قهرمان فرانسه (اول گروه) D
نایب قهرمان اسپانیا (دوم گروه) B
۳ ایتالیا (اول گروه) C
۴ بلژیک (اول گروه) E
B ۱۷ ولز (فعلا سهمیه پلی آف از طریق لیگ ملت ها) E
۱۸ اتریش (فعلا سهمیه پلی آف از طریق لیگ ملت ها) F
۱۹ جمهوری چک (دوم گروه) E
۲۰ مجارستان I
C ۳۳ اسلوونی H
۳۴ مونته نگرو G
۳۵ آلبانی I
۳۶ ارمنستان J
D ۴۹ جبل الطارق G
۵۰ جزایر فارو F

در حال حاضر تیم های ولز و اتریش که در گروه های خود در مقدماتی جام جهانی سوم هستند و از آن طریق سهمیه نمی گیرند، به خاطر صدرنشینی در گروه خود در سطح B لیگ ملت های اروپا، می توانند به پلی آف برسند. اگر در گروه E، ولز از جمهوری چک سبقت بگیرد، جمهوری چک به جای ولز از طریق لیگ ملت های اروپا سهمیه پلی آف کسب می کند.
مسیر پلی آف

پس از تکمیل مسابقات مقدماتی جام جهانی، دوازده تیم راه یافته به پلی آف، به سه مسیر حذفی چهار تیمی تقسیم می شوند. شش تیم دارای بیشترین امتیاز در میان تیم های دوم در سید یک، به ترتیب میزبان خواهند بود و چهار تیم دارای کم ترین امتیاز در میان تیم های دوم به همراه دو تیم برتر لیگ ملت های اروپا در سید دو، به ترتیب امتیازات شان مهمان می شوند. این یعنی بازی های نیمه نهایی و فینال هر مسیر، تک حذفی است و حضور در سید یک و کسب بیشترین امتیازات، می تواند مزیت مهمی داشته باشد.

پلی آف مسیر A از دو نیمه نهایی بازی شماره یک و بازی شماره دو تشکیل شده که برنده این بازی ها به فینال A می رسند. پلی آف مسیر B از دو نیمه نهایی بازی شماره سه و بازی شماره چهار تشکیل شده که برنده این بازی ها به فینال B راه می یابند و پلی آف مسیر C نیز از دو نیمه نهایی بازی شماره پنج و بازی شماره شش تشکیل شده که برنده شان به فینال C می رسد. برنده هر فینال نیز راهی جام جهانی خواهد شد. میزبان فینال های A, B و C از طریق قرعه کشی مشخص می شود و نیمه نهایی و فینال سه مسیر، در فروردین ۱۴۰۱ برگزار می شود.
کدام تیم ها صعود می کنند؟ کدام تیم ها حذف شده اند؟

گروه A: یکی از میان صربستان و پرتغال، مستقیم صعود می کند و دیگری به پلی آف می رسد. لوکزامبورگ، جمهوری ایرلند و جمهوری آذربایجان حذف شده اند.

گروه B: اسپانیا به لطف نایب قهرمانی در لیگ ملت ها، سهمیه پلی آف برایش رزرو شده است اما آن ها با سوئد برای صدرنشینی و صعود مستقیم می جنگند. سوئد با وجود صدرنشینی، صعود مستقیم و کسب سهمیه پلی آف برایش قطعی نیست. یونان تحت هیچ شرایطی مستقیم صعود نمی کند اما شانس راهیابی به پلی آف را دارد. گرجستان و کوزوو حذف شده اند.

گروه C: یکی از میان ایتالیا و سوئیس مستقیم صعود می کند و دیگری راهی پلی آف می شود. بلغارستان، ایرلند شمالی و لیتوانی حذف شده اند.

گروه D: فرانسه با قهرمانی در لیگ ملت های اروپا، سهمیه پلی آف برایش رزرو شده و امیدوار است مستقیم صعود کند. تیم های اوکراین، فنلاند و بوسنی همه برای صعود مستقیم و راهیابی به پلی آف شانس دارند. قزاقستان حذف شده است.

گروه E: بلژیک تیم چهارم لیگ ملت های اروپا، سهمیه پلی آف را در جیب خود دارد و شانس اول صعود مستقیم است. جمهوری چک رده دومی، به خاطر این که فقط یک بازی دیگر دارد، نمی تواند فاصله پنج امتیازی با بلژیک را جبران کند و صعود مستقیم آن ها غیرممکن است اما حضور آن ها در پلی آف تقریبا قطعی است. ولز سوم جدولی شانس صعود مستقیم را دارد اما در صورت قرار گیری در رده سوم هم به لطف عملکرد خوبش در لیگ ملت ها می تواند به پلی آف برسد. استونی و بلاروس حذف شده اند.

گروه F: دانمارک صعودش به جام جهانی ۲۰۲۲ را قطعی کرده است. اسکاتلند و اسرائیل برای راهیابی به پلی آف رقابت می کنند که فقط یکی از آن ها راهی این مرحله می شود. اتریش از مرحله گروهی هیچ شانسی برای راهیابی به پلی آف ندارد اما از طریق لیگ ملت های اروپا احتمالا به پلی آف می رسد. جزایر فارو و مولداوی حذف شده اند.

گروه G: فاصله نزدیک هلند، نروژ و ترکیه باعث شده وضعیت صعود مستقیم، راهیابی آن ها به پلی آف و حذف شان مشخص نباشد. مونته نگرو شانس صعود مستقیم را ندارد و در بهترین حالت ممکن به پلی آف می رسد. لتونی و جبل الطارق حذف شده اند.

گروه H: از میان روسیه و کرواسی، یکی مستقیم صعود می کند و دیگری به پلی آف می رسد. اسلواکی، اسلوونی، مالت و قبرس همگی حذف شده اند.

گروه I: مثل گروه جی، فاصله تیم های انگلیس، لهستان و آلبانی نزدیک است و هر سه تیم ممکن است مستقیم صعود کنند، به پلی آف برسند و یا حذف شوند (این احتمال فقط روی کاغذ است چون انگلیس با احتمال پیروزی ۹۹.۹۹% مقابل سن مارینو، حذف نخواهد شد) مجارستان شانسی برای صعود مستقیم ندارد و احتمال ضعیفی برای راهیابی آن ها به پلی آف وجود دارد. آندورا و سن مارینو حذف شده اند.

گروه J: آلمان مستقیما راهی جام جهانی ۲۰۲۲ شده است. تیم های رومانی، مقدونیه شمالی، ارمنستان و ایسلند همه برای راهیابی به پلی آف رقابت می کنند و لیختن اشتاین حذف شده است.
منبع: طرفداری

۱۴۰۰/۷/۲۱

اخبار مرتبط