ركوردزنی دوباره بهای نفت در بازار‌های جهانی

عکس خبري -رکوردزني دوباره بهاي نفت در بازار‌هاي جهاني

قیمت نفت خام در معاملات بازارهای جهانی بار دیگر افزایش یافت و به بالاترین میزان خود در سه سال گذشته رسید.


به گزارش نما، با نزدیک شدن به فصل سرما و نیز کنترل نسبی همه گیری کرونا در جهان، تقاضا برای نفت خام در بازارهای انرژی افزایش داشته و به بالاترین بهای خود در سه سال اخیر رسیده است.

بر این اساس، بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۱ درصد افزایش به ۸۴ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید. این میزان نسبت به قیمت نفت همین شاخص در ماه گذشته ۳ درصد افزایش را نشان می دهد. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۱.۲ درصد افزایش، ۸۲ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. این شاخص نفتی در هفته گذشته حدود ۳.۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

به دلیل بالا رفتن قیمت سایر اقلام سوختی از جمله گاز طبیعی و ذغال سنگ، تولیدکنندگان برق سوخت خود را به نفت تغییر داده اند که همین امر یکی از دلایل اصلی این جهش قیمت در بازارهای جهانی است.

همچنین کاخ سفید اعلام کرده است محدودیت‌های سفر برای تمامی گردشگران و اتباع خارجی که به صورت کامل واکسینه شده باشند از ۸ نوامبر سال جاری لغو خواهد شد. همین امر موجب افزایش تقاضا برای سوخت هواپیماها شده است.

از طرفی، کاهش شدید ذخایر نفت در آمریکا و کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موجب محدودیت در عرضه جهانی این فرآورده سوختی شده است. تحلیلگران معتقدند برای بازگرداندن تعادل به بازار اوپک پلاس باید سهم تولید نفت خام خود را افزایش دهد و یا اینکه آمریکا از ذخایر استراتژیک خود استفاده کند.

انتظار می‌رود با افزایش تقاضا در کشورهای مختلف جهان، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی همچنان روندی افزایشی داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۰/۷/۲۴

اخبار مرتبط