ونزوئلا مذاكره با اپوزیسیون را متوقف كرد

عکس خبري -ونزوئلا مذاکره با اپوزيسيون را متوقف کرد

ونزوئلا به نشانه اعتراض به استرداد نماینده ویژه ریاست جمهوری این كشور به آمریكا؛ مذاكره با اپوزیسیون را كه قرار بود امروز یكشنبه در مكزیك از سر گرفته شود، لغو كرد.


به گزارش نمابه نقل از رویترز، دولت کاراکاس در پی استرداد نماینده ویژه «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا به آمریکا، مذاکره با اپوزیسیون را که قرار بود امروز یکشنبه از سر گرفته شود؛ به حالت تعلیق درآورد.

تصمیم برای تعلیق مذاکرات از سوی «خورخه رودریگز» که سرپرستی تیم مذاکره کننده دولت ونزوئلا را بر عهده دارد؛ اعلام شد.

«آلکس ساب» بازرگان کلمبیایی که از سوی مقامات آمریکا به اتهام واهی پولشویی برای دولت ونزوئلا تحت پیگرد قرار داشت، روز شنبه به وقت محلی به دولت ایالات متحده تحویل داده شد. وی در ماه میلادی سپتامبر، از سوی دولت کاراکاس به عضویت تیم مذاکره کننده ونزوئلا درآمد تا در مکزیک با نمایندگان اپوزیسیون دیدار کند.

به گفته رودریگز، تصمیم برای تعلیق مذاکرات نشانه اعتراض عمیق ونزوئلا به رفتار خشونت آمیزی است که علیه یکی از اعضای تیم کاراکاس صورت گرفته است.

پیشتر هم دولت ونزوئلا استرداد آلکس ساب را به مثابه آدم ربایی تلقی کرده بود. از طرفی، «خوان گوایدو» سرکرده اپوزیسیون ونزوئلا که با برخورداری از حمایت واشنگتن، خود را رئیس جمهور موقت این کشور تلقی می‌کند؛ تصمیم دولت کاراکاس را مبنی بر تعلیق مذاکرات، محکوم کرد.

ساب که گفته می‌شود نماینده ویژه «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا بود، در ژوئن ۲۰۲۰ و هنگامی که هواپیمایش برای سوختگیری مجدد در فرودگاهی در جمهوری کیپ ورد توقف کرده بود، بازداشت شد.

وزارت دادگستری ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ ساب را به ارتباط داشتن با نقشه یک رشوه خواری با هدف بهره برداری از نرخ ارز تحت کنترل دولت ونزوئلا متهم کرد. ایالات متحده همچنین این بازرگان کلمبیایی را به اتهام هدایت یک شبکه فساد که ادعا می‌شود به الکس ساب و نیکلاس مادورو امکان سو استفاده از برنامه دولتی سوبسید غذایی را می‌داد، تحریم کرد.

در مقابل، وکلای مدافع الکس ساب این اتهامات را دارای «انگیزه سیاسی» می‌دانند. دولت ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای که توسط وزارت ارتباطات و مخابرات این کشور منتشر شد، این استرداد را محکوم کرد.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۷/۲۵

اخبار مرتبط