كارشناس رسانه عنوان كرد:

بازی مركب؛ پیامد گم‌گشتگی فرهنگی كره جنوبی

عکس خبري -بازي مرکب؛ پيامد گم‌گشتگي فرهنگي کره جنوبي

اسكواید گیم یا بازی مركب، نوعی پیامد این گم‌گشتگی است كه حالا نتفیلیكس به‌عنوان یك كمپانی آمریكایی آن را به خورد كره و جهان می‌دهد.

این روزها سریال بازی مرکب (SquidGame) بافاصله‌ زیاد داغ‌ترین سریال یا شاید هم محصول فرهنگی دنیا باشد. بررسی این سریال و آثار احتمالی آن موضوعی بود که سمانه حاج‌حسینی کارشناس و منتقد رسانه درخصوص تم و قالبش این‌طور می‌گوید: طرح اصلی این سریال سرشار از رنگ و موسیقی و تحرک، موضوع اصلی بر محور این القاء این خط پی‌رنگ است که می‌توانید با انجام یک بازی کودکانه برنده ۳۳ میلیون یورو شوید. همه آن چیزی که برای تشویق مخاطب به تماشای آن کافی است، اما این‌همه داستان نیست. زیرا اگر در بازی مرکب بازنده شوید، خواهید مُرد.

وی معتقد است این سریال با سیر اعتیادآوری که به قصه دارد مخاطب را تا لحظه آخر پای خود نگه می‌دارد و علت این امر را این‌طور برمی‌شمرد: این سریال هم از همان فرمول اعتیادآوری پیروی می‌کند که سریال گمشدگان با اتکا بر آن ساخته‌شده بود؛ قرار دادن شخصیت‌های همذات‌پندارانه، باورپذیر و بعضاً دوست‌داشتنی در سناریویی معماساز، طوری که به‌خاطر اهمیت دادن به سرنوشت این شخصیت‌ها، معماهای مطرح‌شده نیز برای مخاطب مهم می‌شود. ویژگی آن این است که به تأسی از آثار سینمای آمریکا وارد سریال‌های کره‌ای شده است؛ این سریال با آنچه در سریال‌های مثلاً تاریخی این کشور دیده‌ایم فرق می‌کند.

حاج‌حسینی ادامه می‌دهد: طبق برآوردهای صورت گرفته‌شده محصولات تصویری کره اکنون بیشتر از برندهایی مثل سامسونگ و ال‌جی آورده مالی برای این کشور دارد و این امر بیانگر اهمیت پرداخت به محصول فرهنگی از دریچه درآمدزایی است البته کره بسیاری از مرزهای بی‌اخلاقی را در این محصولات درنوردیده به‌طوری‌که اکنون برخی از کشورها تماشای این سریال را به‌واسطه صحنه‌های خشونت‌بار برای کودکان و نوجوانان ممنوع اعلام کرده است.

این کارشناس رسانه در خصوص نوع برخورد برخی از کشورها ازجمله فرانسه با این محصول کمپانی نتفیلیکس گفت: خشونت پدیده جدیدی در فیلم و بازی‌ها نیست، انتشار این فیلم در شبکه اجتماعی برای کودکان و نوجوانان مخاطره‌آمیز است از همین رو برخی از کشورها ممنوعیت سنی برای تماشای این سریال در نظر گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این شبهه که آیا در بازی مرکب نقد آسیب‌های نظام سرمایه‌داری و توسعه فقر مدنظر نویسنده و سازنده کار بوده است ،گفت: این شبهه صحیح نیست زیرا فیلم خود محصول سرمایه‌داری است؛ شما هرگز نمی‌توانید کره جنوبی را جدای از آمریکا فرض کنید البته حضور غریب به60 ساله آمریکا در این کشور پیامدهای زیادی داشته که افسردگی و گم‌شدن هویت ملی یکی از آن‌هاست؛ شاید اسکواید گیم یا بازی مرکب، نوعی پیامد این گم‌گشتگی است که حالا نتفیلیکس به‌عنوان یک کمپانی آمریکایی آن را به خورد کره و جهان می‌دهد.

۱۴۰۰/۷/۲۹

اخبار مرتبط