كدیمال اكسترا؛ موارد مصرف، تداخل‌های دارویی

عکس خبري - کديمال اکسترا؛ موارد مصرف، تداخل‌هاي دارويي

داروی كدیمال اكسترا با كاربرد رفع درد و تب كه در سردرد و میگران و سینوزیت و... استفاده می‌شود.


به گزارش نما، با داروی کدیمال اکسترا در این مطلب آشنا شوید.

ﻧﺎم ژﻧﺮﯾﮏ:استامینوفن / کافئین
ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ:ضد درد، ضد تب
ﺷﮑﻞ دارو:قرص روکشدار
ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت دارو:۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن به علاوه ۶۵ میلی‌گرم کافئین
مکانیسم عمل:مهار کننده سیکلوکسیژناز

این دارو برای برطرف کردن درد و تب در موارد زیر کاربرد دارد:

سردرد و میگرن، تب و درد ناشی از سرماخوردگی و سینوزیت، دردهای قاعدگی، دندان درد، دردهای عضلانی و مفاصل و دردهای پس از جراحی.

مصرف در بارداری و شیردهی

بارداری: به‌نظر نمی‌رسد مصرف این دارو باعث بروز ناهنجاری‌های مادرزادی و یا سایر عوارض گردد. اگرچه مصرف مقادیر زیاد کافئین در دوران بارداری ممکن است باعث اختلال در ریتم قلب جنین شود و بر روی رشد وی تأثیر بگذارد. لذا مصرف آن باید تحت نظر پزشک متخصص و با احتیاط انجام گیرد.

شیردهی: این دارو وارد شیر مادر می‌گردد، اگرچه بروز عوارض جانبی در کودکان شیرخوار گزارش نشده است. مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد کافئین توسط زنان شیرده باعث بروز عصبانیت و اشکال در به خواب رفتن نوزادان شیرخوار می‌شود. لذا مصرف این دارو در دوران شیردهی باید تحت نظر پزشک باشد.

نحوه صحیح مصرف دارو

۱- به منظور کاهش تحریکات گوارشی، دارو را همراه با غذا یا یک لیوان آب میل نمایید.

۲- این دارو را فقط براساس دستور مصرف نمایید، مصرف زیاد استامینوفن ممکن است منجر به آسیب کبدی یا سایر مشکلات گردد.

۳- مصرف این دارو ممکن است در تسکین درد شدید، قرمزی، تورم یا سفتی ناشی از التهاب مزمن یا شدید یا آرتریت روماتویید موثر نباشد، مگر آن که به مقادیر زیاد و به مدت طولانی استفاده شود که با این روش توصیه نمی‌گردد.

تداخل‌های دارویی

قبل از مصرف این‌ دارو، چنانچه از داروهای زیر استفاده می‌نمایید، پزشک خود را مطلع سازید:

مصرف طولانی مدت الکل، داروهای القاء کننده آنزیم کبدی و سایر داروها با سمیت کبدی ـ خطر سمیت کبدی با مصرف طولانی مدت مقادیر بالای استامینوفن ممکن است در افراد الکلی و یا بیمارانی که از سایر داروهایی با سمیت کبدی استفاده می‌نمایند، افزایش یابد.

مصرف طولانی مدت باربیتورات‌ها (بجز بوتالبیتال) یا پریمیدون باعث کاهش اثرات درمانی استامینوفن می‌گردد.

داروهای ضد انعقاد خون کومارینی یا مشتقات اینداندیون ـ مصرف همزمان و طولانی مدت مقادیر زیاد استامینوفن ممکن است اثر ضد انعقادی را افزایش دهد.

داروهای ضد التهاب غیر استروییدی، آسپیرین و سایر سالیسیلات‌ها ـ مصرف همزمان و طولانی مدت استامینوفن با یک سالیسیلات و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروییدی دیگر ممکن است احتمال اثرات ناخواسته کلیوی را افزایش دهد.

نوشابه‌های حـاوی کافئین، سایر داروهـای حاوی کافئین و سایر داروهای محرک سیستم اعصـاب مرکزی ـ مصرف همزمان این داروها با کافئین همراه با تحریک بیش از حد سیستم اعصاب مرکزی بوده و ممکن است منجر به عصبانیت، تحریک پذیری، بی خوابی، احتمال تشنج و آریتمی قلب شود.

مکمل‌های حاوی کلسیم ـ مصرف مقادیر بسیار زیاد کافئین ممکن است جذب کلسیم را مهار نماید.

لیتیم ـ کافئین باعث افزایش دفع کلیوی لیتیم می‌گردد و ممکن است اثر درمانی لیتیم را کاهش دهد.

داروهای مهار کننده منوآمین اُکسیداز (MAO) شامل فورازولیدون، پروکاربازین و سلجیلین ـ مصرف مقادیر زیاد کافئین ممکن است باعث آریتمی قلبی یا افزایش شدید فشار خون شود. مقادیر کم کافئین ممکن است باعث تند شدن ضربان قلب و افزایش خفیف فشار خون شود.

سایر گزانتین‌ها مانند آمینوفیلین، تئوبرومین و تئوفیلین ـ کافئین ممکن است دفع کلیوی تئوفیلین و احتمالاً سایر گزانتین‌ها را کاهش دهد و منجر به بروز اثرات سمی آنها شود.

دخانیات ـ مصرف همزمان با تنباکو، سرعت دفع کافئین را افزایش می‌دهد.

داروهای ضد تشنج هیدانتوئینی بخصوص فنی توئین ـ مصرف همزمان با فنی توئین ممکن است دفع کلیوی کافئین را افزایش دهد.

اریترومایسین و ترولئاندرومایسین ـ مصرف همزمان ممکن است دفع کبدی کافئین را کاهش دهد.

داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی ـ مصرف همزمان ممکن است متابولیسم کافئین را کاهش دهد.

سیپروفلوکساسین و انوکساسین ـ متابولیسم کبدی و دفع کلیوی کافئین ممکن است کاهش یابد.

سایمتیدین ـ کاهش متابولیسم کبدی کافئین باعث تأخیر در دفع و افزایش مقدار کافئین در خون می گردد.

موارد احتیاط:

۱- در صورت مصرف طولانی مدت و یا مصرف مقادیر زیاد این دارو و همچنین به منظور بررسی پیشرفت درمان به طور منظم به پزشک خود مراجعه نمایید. این موضوع بخصوص در افراد سالخورده که در مقایسه با افراد جوان تر به مشکلات کلیوی جدی مبتلا می‌گردند، اهمیت دارد.

۲- در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمایید:
• اگر این دارو را برای تسکین درد استفاده می‌نمایید، درد بیشتر از 10 روز ادامه یابد (5 روز برای کودکان) و یا بدتر شود و یا آن که علایم جدید و قرمزی یا تورم ناحیه درد ایجاد شود.
• اگر این دارو را برای کاهش تب استفاده می‌نمایید، تب به مدت بیشتر از 3 روز ادامه یابد و یا آن که بدتر شود و یا اگر علایم جدید و قرمزی و تورم ایجاد شود.
• اگر این دارو را برای گلو درد استفاده می‌نمایید، گلو درد بسیار دردناک شود و به مدت بیشتر از 2 روز ادامه یابد و یا با تب، سردرد، بثورات جلدی، تهوع یا استفراغ همراه شود.

۳- مصرف همزمان این دارو با سایر داروهایی که حاوی استامینوفن می‌باشند، ممکن است منجر به مسمومیت گردد.

۴- مصرف همزمان برخی از داروها مانند دیکلوفناک، فنوپروفن، ایبوپروفن، ایندومتاسین، کتوپروفن، مفنامیک اسید، ناپروکسن، پیروکسیکام، سولینداک، تنوکسیکام، تولمتین با این دارو، احتمال بروز عوارض ناخواسته را افزایش می‌دهد. از مصرف همزمان این داروها به مدت بیشتر از چند روز خودداری نمایید، مگر آن که پزشک تجویز نماید.

۵- این دارو ممکن است در نتایج برخی آزمون‌های پزشکی تأثیر بگذارد. لذا در صورت مصرف آن طی 3 الی 4 روز قبل از انجام آزمون، پزشک را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

۶- مصرف این دارو ممکن است باعث نتایج کاذب در برخی آزمون‌های قند خون و ادرار شود. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در نتایج آزمایش با پزشک خود مشورت نمایید، بخصوص اگر بیماری شما تحت کنترل کامل قرار نگرفته باشد.

۷- کافئین ممکن است با نتایج آزمون اندازه گیری جریان خون در برخی از رگ‌های خونی که از آدنوزین یا دی پیریدامول استفاده می‌شود، تداخل نماید. بنابراین از مصرف این دارو به مدت 8 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمون اجتناب نمایید.

۸- در صورت مصرف مقادیر بسیار زیاد دارو، بیمار باید سریعاً به مرکز فوریت‌های پزشکی منتقل گردد. علایم مسمومیت با استامینوفن ممکن است 2 تا 4 روز پس از مصرف دارو ظاهر شود، اما به منظور جلوگیری از آسیب کبدی یا مرگ، درمان باید طی 24 ساعت اول مسمومیت با دارو انجام پذیرد.

موارد منع مصرف:
سابقه حساسیت به استامینوفن، کافئین، سایر
گزانتین‌ها و یا هر یک
از اجزاء تشکیل دهنده این دارو.

منبع: بهداشت نیوز

۱۴۰۰/۷/۳۰

اخبار مرتبط