مسكو عجله ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد

مسکو عجله اي براي به رسميت شناختن طالبان ندارد

« واسیلی نبنزیا » نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت:مسكو عجله ای برای به رسمیت شناختن طالبان و معرفی دولت موقت به سازمان ملل متحد ندارد.

به گزارش نما ، تحریم های یک جانبه به  رهبران طالبان برداشته می شود اما احتمالا نه به این زودی. مسئله به رسمیت شناختن همچنان باقی می ماند تا جامعه جهانی اطمینان حاصل کند که دولت موقت طالبان به تعهداتش عمل می کند.

وی به وعده های طالبان از زمان به قدرت رسیدن از اواسط ماه اوت از جمله حقوق بشر به ویژه کودکان و زنان ،مبارزه با گروه های تروریستی و قاچاق مواد مخدر اشاره کرد.

 واسیلی نبنزیا همچنین در گفت و گوی خود با خبرنگاران گفت مسئله اصلی امروز بازگرداندن ثبات به افغانستان و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این کشور است. منابع مالی مسدود شده باید به زودی آزاد شوند. 

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان میلیاردها دلار منابع مالی در بانک مرکزی آمریکا و دیگر بانک های اروپایی مسدود شده است. 

این حالی است که سازمان ملل متحد همچنان در باره "سهیل شاهین " به عنوان نماینده معرفی شده دولت موقت طالبان در سازمان ملل و "غلام اساکزی" نماینده دولت برکنار شده  افغانستان در این سازمان تصمیمی نگرفته است.

کمیته اعتباری سازمان ملل متحد با ۹ کشور عضو از جمله روسیه، چین و آمریکا باید ماه آینده  به ادعاهای رقابتی افغان ها دراین باره بپردازند و  احتمالا تا پایان سال میلادی جاری در این مورد تصمیمی اتخاذ کنند. 

« سهیل شاهین » سخنگوی طالبان روز گذشته در توئیتی نوشت : « ما از جامعه جهانی درخواست می کنیم تا از افغانستان برای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دارایی این کشور حمایت کنند و تامین  کمک های بشردوستانه به افغانستان از سرگرفته شود. » 

ایرنا 

۱۴۰۰/۸/۸

اخبار مرتبط