درون و بیرون زندگی سیدرضا در «زلال»

عکس خبري -درون و بيرون زندگي سيدرضا در «زلال»

نویسنده به خوبی توانسته درون و بیرون زندگی سیدرضا را در هر دو مورد ؛ زندگی روزمره سیدرضا و راز عاشقی كه تا شهادت با اوست ، به تصویر بكشد. كاری كه در ادبیات داستانی كشورمان، كمتر دیده ایم.


به گزارش نما، زلال کتابی است که بتازگی از طرف انتشارات سروش به قلم لیلا محمدی یه چاپ رسیده است.

این کتاب داستان مستند زندگی شهیدی است که توفیق تشرف و استفاده مکرر از محضر امام عصر (عج) را داشته و بخشی از آنچه برایش رخ داده ، در جزوه ای نوشته که بعد از شهادتش کشف شده است.

درون و بیرون زندگی سیدرضا در «زلال»

در صفحات ابتدایی ، نویسنده هم اذعان داشته که بن مایه این کتاب بر اساس همان دستنوشته هاست.

کتاب از کودکی شهید سیدرضا پورموسوی آغاز شده و با شهادت او خاتمه پیدا می کند.

سبک نوشتاری ، داستان مستند است و این یعنی هر آنچه در کتاب می خوانیم ، مستند به واقعیات است و نویسنده صرفا زبان داستان را برای روایتش برگزیده .

در نگاه اول ، زلال کتابی است همچون سایر کتابهایی که به زندگی شهدا پرداخته اند، اما وجه امتیاز آن با سایر کتابها در این گونه ی نوشتاری ، دو وجهی نگاری و پرداختن به زاویه پنهان شخصیت قهرمان کتاب، شهید سیدرضا پورموسوی در کنار چینش روایت‌های متعدد از زندگی او در قالب داستان است . به طوری که خواننده بدون آنکه متوجه باشد، وارد خلوت سیدرضا می شود، خلوتی که در سیر داستان ، اطرافیان ، خانواده ، دوستان و همرزمان او از آن بی اطلاعند.

خلوتی که در آن ، یاد معشوق سیدرضا، امام عصر (عج) حضور دارد و نویسنده به خوبی توانسته درون و بیرون زندگی سیدرضا را در هر دو مورد ؛ زندگی روزمره سیدرضا و راز عاشقی که تا شهادت با اوست ، به تصویر بکشد. کاری که در ادبیات داستانی کشورمان، کمتر دیده ایم.

هنر نویسنده آنجایی رخ می نماید که این خلوت‌ها ، به سمت و سوی اعتقادات و معنویات کشیده می شوند معنویاتی که فقط سیدرضا و خواننده از آن مطلع هستند و بیان آن در قالب داستان و به دور از شعار گویی و شعار زدگی از دیگر امتیازات کتاب است.

زلال بنا بر آنچه نویسنده در انتهای کتاب در مؤخره نوشته ، حاصل شش سال مصاحبه ، تحقیق ‌و نگارش بوده .

اهل قلم با مطالعه کتاب متوجه سختی پیش روی او و زحماتی که برای به ثمر نشستن کتاب متحمل شده، خواهند شد.

امید که این حرکت ارزشمند فتح بابی باشد برای سایر نویسندگان و اهل قلم .

زلال را باید خواند و در پاکی روح سیدرضا ، عاشقی برای امام عصر (عج) را آموخت .

این کتاب در ۵۸۴ صفحه ، در سه فصل محتوایی ، دو فصل دستنوشته و وصیت نامه شهید و فصل انتهایی تاییدیه محتوای کتاب تنظیم و از طرف انتشارات سروش به چاپ رسیده است.

۱۴۰۰/۸/۲۲

اخبار مرتبط