جدیدترین اخبار كرونا در ایران؛

واكاوی علت پنج پیك سنگین كرونا در كشور/ چرا واكسیناسیون در دولت روحانی جدی گرفته نشد؟

عکس خبري -واکاوي علت پنج پيک سنگين کرونا در کشور/ چرا واکسيناسيون در دولت روحاني جدي گرفته نشد؟

چرا با وجود تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واكسن در كشور باز هم شاهد روزانه بالای ۱۰۰ نفر مرگ و میر كرونایی در كشور هستیم؟

به گزارش نما، دو سال با کش و قوس‌های فراوان از شیوع پاندمی کرونا گذشت‌ و کشورمان پنج پیک سنگین را پشت سر گذاشت که پیک پنجم سنگین‌ترین پیک بود به طوری که مرگ و میرهای روزانه بعضا به ۷۰۰ نفر هم رسید و علی‌رغم تلاش‌های بسیار مدافعان سلامت هموطنان بسیاری در این پیک جان خود را از دست دادند و به اذعان بسیاری از کارشناسان علت عمده طولانی شدن این پیک بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و کوتاهی در واکسیناسیون بود.

اگر دولت دوازدهم برای واردات واکسن اهتمام بیشتری به خرج می‌داد و تزریق واکسن سرعت می‌گرفت قطعا پیک پنجم را با پایین‌ترین میزان مرگ و میر پشت سر می‌گذاشتیم، اما با پیگیری آیت‌الله رئیسی ورود واکسن به کشور سرعت گرفت و تا به امروز بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است که نویدبخش پایانی بر پیک‌های سنگین خواهد بود چرا که در کشورهایی که واکسیناسیون پایان یافته است، شاهد پایین‌ترین حجم میرگ و میر هستیم، اما چرا با وجود تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در کشور باز هم شاهد روزانه بالای ۱۰۰ نفر مرگ و میر کرونایی در کشور هستیم؟

برای واکاوی و ریشه‌یابی این موضوع باید به آمار وزارت بهداشت که روزانه در خصوص تازه‌ترین وضعیت ابتلا و مرگ و میر کرونایی منتشر می‌کند توجه داشت چرا که بیشتر میزان ابتلا در کسانی است که هنوز هیچ واکسنی را تزریق نکرده‌اند و از دریافت واکسن امنتاع می‌ورزند، اما چرا برخی از تزریق واکسن سر باز می‌زنند؟

یکی از دلایلی که باعث کاهش واکسیناسیون و پایین بودن آمار واکسیناسیون کرونا باشد، افراد و گروه‌های واکسن‌هراسی هستند، باید در مقابل این نوع افراد کمیته شبهه‌زدایی ایجاد شود تا شبهات موجود برطرف و مردم اقناع شوند. اما مشخص نیست واکسن‌گریزان چرا از بین همه مظاهر پزشکی مدرن دست روی واکسن گذاشته‌اند اما این دسته به شدت در حال تبلیغ این تفکر هستند که برای در امان ماندن فرزندانمان از آسیبهای واکسن، واکسیناسیون همگانی باید متوقف بشود. این تفکر در غرب تقریبا از دهه هفتاد میلادی با ظهور جنبش‌های هیپی و ضدفرهنگ که تفکر اصلی‌شان علم‌ستیزی بود شروع شد.

با این همه توصیفات باید واکسیناسیون را جدی بگیریم تا بتوانیم بر کرونا قالب شویم و کشور را از ورود به پیک ششم در امان نگه داریم چرا که اگر وارد پیک ششم شویم مشخص نیست همچون پیک پنچم آمار مرگ و میر به یک بار صعودی نشود و باز هم مدافعان سلامت در این بین بیشترین آسیب و ضربه روحی را خواهند خورد.

طبق آخرین تغییرات در نقشه رنگ بندی کرونایی شهرستان‌های کشور نشان می دهد شهرهای قرمز به عدد تک رقمی هشت رسیده است و از سویی اکثر مناطق نیز از خیز پنجم کرونا خارج شده‌اند و اکنون شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر(آذربایجان غربی)، طبس، فردوس(خراسان جنوبی)، زابل(سیستان و بلوچستان)، زرند، شهربابک(کرمان) و خاتم(یزد) در وضعیت قرمز هستند. همچنین ۵۸ شهرستان نارنجی، ۲۳۶ شهرستان زرد و ۱۴۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

استان قزوین/نرخ ابتلای کرونایی ۲۱ درصد کاهش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش ۲۱ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۸۷ مورد جدید ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید شناسایی کردیم که این آمار از روز گذشته ۲۳ نفر کمتر است.

جلال رحمانی با اشاره به افزایش ۲ درصدی نرخ بستری‌های روزانه کرونایی گفت: در شبانه‌روز گذشته ۵۶ بیمار کرونایی جدید به خاطر علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز پیش فقط یک نفر بیشتر شده است.

وی از افزایش ۱۱ درصدی آمار بیماران کرونایی بدحال هم خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۰ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شدند که این آمار در قیاس با روز قبل یک نفر افزایش داشته است.

رحمانی به تثبیت ترخ مرگ‌ومیر روزانه کرونایی اشاره کرد و ادامه داد: در ۲۴ ساعت اخیر ۴ بیمار کرونایی بدحال به خاطر علائم تنفسی شدید و ضعف جسمانی مفرط جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با روز گذشته هیچ تفاوتی نداشته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین از افزایش ۱۰.۵ درصدی موارد بهبودیافتگان روزانه کرونایی هم خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر ۵۳ بیمار کرونایی با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار نسبت به روز قبل ۵ نفر بیشتر شده است.

رحمانی اضافه کرد: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با ۱.۲ درصد کاهش به ۲۵۱ نفر رسید که در قیاس با روز قبل‌ ۳ نفر کاهش یافته است.

استان آذربایجان غربی/۱۱ نفر فوتی دیگر ثبت شد

محمدامین ولی‌زاده، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۱۱ نفر دیگر از هم‌استانی‌ها جان باختند تا تعداد کلی فوتی‌های استان به هفت هزار و ۸۷ نفر برسد.

وی تصریح کرد: همچنین با ابتلای ۳۶۶ نفر دیگر، تعداد کلی مبتلایان به ۳۱۷ هزار و ۲۶۶ نفر رسید و در این رابطه ۷۱ هزار و ۴۲۶ نفر بیمار بستری نیز بهبود یافتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی از وجود ۶۹۴ نفر بیمار با سندروم حاد تنفسی در استان خبر داد و بیان کرد: ۴۴ نفر نیز با مشکلات تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

وی افزود: همچنین هم اکنون ۳۹۴ بیمار مشکوک و ۱۸۷ بیمار در بخش ویژه بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی بستری بوده و مراحل درمان را می‌گذرانند.

ولی‌زاده با اشاره به واکسیناسیون ۲۶ هزار و ۱۵۳ نفر در شبانه‌روز گذشته اظهار داشت: در مجموع تاکنون چهار میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۶۷ نفر در سه دوز، واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان سمنان/ بستری شدن ۱۳ بیمار جدید

کامران قدس رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۴۹ هزار و ۵۸ بیمار مبتلا به کرونا مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد ۱۰ هزار و ۵۵۷ نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

قدس به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد ۹ هزار و ۴۳۶ نفر بهبود یافتند.

وی همچنین افزود: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون نیز ۳۸ هزار و ۵۰۱ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

استان بوشهر/ ۲ فوتی دیگر به جان‌باختگان کرونایی ‌افزوده شد

سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، با اشاره به آخرین آمار بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر اظهار داشت: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر اکنون ۷۸ نفر است که نسبت به روز ماقبل آن ۱۲ نفر افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: روز گذشته ۲۹ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ۷ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به اینکه اکنون ۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۵ نفر نیز به علت آسیب‌های ناشی از این بیماری از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند.

کشمیری با اشاره به ثبت ۲ مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا خاطر نشان کرد: ۲ آقا با ۷۳ و ۵۶ سال سن با سابقه بیماری زمینه‌ای دیابت و کلیوی به سبب ابتلا به کرونا جان باختند و اکنون تعداد فوتی‌های کرونایی استان بوشهر به ۲ هزار و ۲۰ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۱۷ بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۷ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۸ هزار و ۸۵۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان ایلام/۱ فوتی و ۵۰ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته

محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۵ هزار و ۹۱۹ هفت نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۵۰ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۳۲ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۴ هزار و ۷۵۱ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مربوط به شهرستان ایلام گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۵۶ نفر بوده است.

استان مرکزی/ ۷۱ بیمار جدید شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: ۷۱ بیمار جدید کرونایی در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی شبانه روز اخیر شناسایی شد.

سیدمحمد جمالیان افزود: ۱۲ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۵۹ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۴ هزار و ۹۲۴ نفر رسید و متاسفانه دو بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۹۵۵ نفر رسید.

جمالیان با اشاره به کاهش موارد سرپایی کرونایی گفت: با روند نزولی بیماران کرونایی مقرر شد تا بیمارستان امیرکبیر از بیماران کرونایی تخلیه شده و پس از ضدعفونی در اختیار سایر گروه‌های تخصصی قرار داده شود و هم اکنون بخش جراحی چشم و گوش، حلق و بینی نیز فعال و آماده ارائه خدمات درمانی به بیماران غیرکرونایی است.

وی افزود: با توجه به کاهش بیماران کرونایی و قرار گرفتن اکثر شهرهای استان در وضعیت رنگ بندی زرد کرونایی و بعضا رنگ آبی، از بیماران غیرکرونایی به ویژه افرادی که مبتلا به دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی هستند و به دلیل شرایط کرونایی از حضور در مراکز درمانی ترس و نگرانی داشتند درخواست می‌شود با توجه به فروکش کردن ویروس کرونا به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی با خیال راحت و اطمینان کامل مراجعه کنند تا با درمان به موقع از تشدید بیماری و تهدید آن برای سلامت خود در امان باشند.

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸۶ بیمار کرونایی در سراسر استان بستری هستند، گفت: آمار بستری شدگان در بیمارستان‌های استان به کمترین میزان خود رسیده است و مراکز درمانی استان در بعضی روزها اصلا بیمار کرونایی ندارند.

وی عنوان کرد: با کاهش موارد کرونایی در استان و با توجه به قرار گرفتن در فصل سرد سال، پدیده وارونگی هوا اتفاق افتاده و در نتیجه با آلودگی هوای شهر آمار بیماران تنفسی افزایش یافته است. بنابراین نیاز است فضای اختصاصی در اختیار این دسته از بیماران قرار گیرد.

استان اصفهان/ ۲۳۵ ابتلای جدید و ۱۲ فوتی

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون ۲۳۲ هزار و ۸۷۵ نفر موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۴۲۴ هزار و ۶۰۱ نفر و موارد مثبت ابتلای قطعی در ۲۴ ساعت گذشته را ۲۳۵ نفر گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: همچنین تعداد ۱۶ هزار و ۹۳۲ نفر آمار کل فوت شدگان قطعی و مشکوک به علت کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بوده است.

وی ادامه داد: تعداد ۱۸۲ هزار و ۳۳۹ نفر نیز تعداد کل بستری شدگان کرونا از از ابتدا تاکنون بوده و تعداد بهبود یافتگان نیز ۱۲۲ هزار و ۶۹۴ نفر اعلام شده است.

عقدک با بیان اینکه در حال حاضر ۶۶۵ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، افزود: از این تعداد ۱۵۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد آمار تعداد کل بهبود یافتگان از ابتدا تاکنون گفت: در این بازه زمانی ۱۲۲ هزار و ۶۹۴ نفر بهبودیافتگان کرونا هستند و تعداد بیماران ترخیص شده جدید در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۷۸ نفر بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین ۱۴۶ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های اصفهان بستری و ۱۲ نفر هم در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آغاز اجرای طرح شهدای سلامت با هدف ایمنی دسته جمعی و افزایش پوشش واکسیناسیون در استان خبر داد.

مهرداد زینلیان در این خصوص گفت: این طرح به‌منظور آموزش و اقناع‌سازی مردم برای تزریق واکسن کرونا و همچنین تسهیل دسترسی برای افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند، تا ۱۹ آذرماه سال جاری اجرا می‌شود.

وی بابیان اینکه همه اطلاعات مربوط به افرادی که تاکنون برای دریافت واکسن کرونا اقدام نکردند از طریق سامانه سیب قابل ‌استخراج است، اظهار داشت: شهرستان‌ها و مناطق شهری که پوشش کمتر واکسیناسیون دارند مشخص‌ شده‌اند و این طرح در سراسر استان به‌ ویژه در این منطقه‌ها اجرا می‌شود.

زینلیان با اشاره به اینکه این طرح در سطح مدارسی که بیش از ۵۰ دانش‌آموز آن تاکنون واکسن دریافت نکردند نیز اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این کار با همکاری آموزش و پرورش و توسط گروه‌های سیار و پس از کسب رضایت از والدین آن‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در کلانشهر اصفهان حدود ۲۰۰ باب مدرسه که بیش از ۵۰ دانش‌آموز آن واکسن تزریق نکردند، شناسایی‌ شده است، اضافه کرد: ۱۰ دستگاه اتوبوس نیز برای گروه‌های سیار استفاده می‌شود که صبح‌ها به مدارس و بعدازظهر و شب‌ها به شهرها و مناطق مختلف به‌ ویژه حاشیه شهرها و مناطق پرجمعیت می‌روند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه با تأکید بر اینکه در اجرای این طرح، بحث اجباری بودن واکسیناسیون کرونا مطرح نیست، تصریح کرد: ما در این طرح تلاش می‌کنیم با آموزش اقناع کردن و تسهیل دسترسی از طریق رسانه‌ها و با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله بسیج و سپاه، آموزش و پرورش و شهرداری‌ها میزان پوشش واکسیناسیون و ایمن‌سازی جامعه را افزایش دهیم.

زینلیان گفت: در این طرح علاوه بر مراکز تجمیعی واکسیناسیون، گروه‌های سیار و مراکز بهداشتی درمانی از جمله مراکز جامع سلامت نیز فعالیت می‌کنند.

وی افزود: طرح شهدای سلامت در شهرستان‌هایی که پوشش واکسیناسیون کمتری دارند مانند خمینی‌شهر، فلاورجان، نجف‌آباد، برخوار و اصفهان با جدیت بیشتری اجرا خواهد شد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این طرح به ریاست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و دبیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، اصناف و صنایع مختلف اجرا می‌شود، تأکید کرد: برای ایمن‌سازی جامعه در برابر همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ باید سطح واکسیناسیون به ۸۵ درصد برسد.


منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۹/۳

اخبار مرتبط