حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با نما:

منافع عده‌ای خاص در افزایش واردات است

عکس خبري -منافع عده‌اي خاص در افزايش واردات است

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:باید مافیایی كه مانند زالو به جان اقتصاد كشور افتادند را حذف و باید مسیر را برای توسعه اقتصادی كشور باز كرد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی «نما» با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند تولیداتی که شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌کنند، باید از سوی دولت و شرکت‌های بزرگ خریداری شود.

وی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات باکیفیتی دارند و زمانی که ما خودمان تولیدات با کیفیت داریم و با مشابه خارجی رقابت می‌کند، نباید کالا‌های خارجی را که بعضا هیچ گونه ارزش افزوده‌ای به ما اضافه نمی کند و فقط باعث خروج ارز از کشورمان می‌شود، وارد کنیم.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روشن است عده‌ای خاص منافعشان در واردات است و این افراد کارتل‌های بزرگ تشکیل می‌دهند و به راحتی می‌خواهند سود کنند و خون ملت را می‌مکند و از این طریق به دنبال سود آوری و زالو صفت هستند.

سلیمی ادامه داد: مافیای واردات دست بردار نیستند و به محض اینکه مسیری برای حمایت از تولید داخلی باز می‌شود، فورا هیاهو می‌کنند و به دنبال آن هستند که مسیر‌ها را مسدود کنند.

وی افزود: برای مثال، زمانی که ما توان تولید لوازم خانگی داریم و انبار‌های ما مملو از لوازم خانگی است و کیفیت محصولات خودمان هم بالاست، چه لزومی دارد که کالا‌های خارجی وارد کنیم؟

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما نباید به شرکت‌های خاص اجازه دهیم که لوازم خانگی وارد کنند چرا که آن‌ها اجازه نمی‌دهند شرکت‌های داخلی نفس بکشند و چرا باید به راحتی بازار خودمان را در اختیار آنان قرار دهیم؟

سلیمی متذکر شد: بسیاری از کشور‌های دنیا، چون ژاپن که به مرحله بسیار خوب و بالایی از لحاظ اقتصادی رسیده‌اند به این دلیل است که اجازه واردات تا مدت‌های زیادی نمی‌دادند و با این سیاست توان تولید و کیفیت محصولات خود را افزایش دادند.

وی اظهار داشت: البته این مسئله به معنای آن نیست که ما نباید فناوری وارد کنیم، بلکه باید واردات یک محصول همراه با پیوست فناوری آن محصول باشد تا باعث ارتقای کیفیت محصولات داخلی کشور شود.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: الان یک بحث آن است که خودروی داخلی ما بی‌کیفیت است و یک نظریه این است که اجازه دهیم به صورت محدود برخی از خودرو‌های خارجی وارد کشورمان شود تا بتوانیم با مهندسی معکوس و یا استفاده از فناوری‌های آنان هم قیمت خودرو را کاهش دهیم و هم کیفیت خودرو داخلی را افزایش دهیم.

سلیمی تاکید کرد: کسی نباید شرکت‌های دانش بنیان را به زمین بزند. تلاش دانشمندان جوان ما شگفت‌آور است و باید اجازه دهیم که نخبگان فعالیت‌های خود را انجام دهند. بخشی از نخبه‌پروری به این است که محصولاتی را که آنان تولید می‌کنند، روی زمین نماند و باید محصولات آنان توسط دولت و شرکت‌های دولتی مورد حمایت قرار گیرد و باید از آن‌ها خریداری شود.

وی ادامه داد: عده‌ای دائماً بر طبل واردات می‌کوبند که نشان می‌دهد آنان به دنبال کسب درآمد‌های نجومی از طریق واردات هستند و منافعشان در گروی واردات است.

سلیمی بیان کرد: باید مافیایی که مانند زالو به جان اقتصاد کشور افتادند را حذف و باید مسیر را برای توسعه اقتصادی کشور باز کرد. البته منظورمان این نیست که باید دور کشور دیوار بکشیم و می‌توانیم فناوری را وارد کنیم. ما نباید دائماً وابسته بمانیم و باید از جوانان و نخبگان حمایت اساسی به عمل آید.

۱۴۰۰/۹/۵

اخبار مرتبط