۳ فرضیه درباره منشأ پیدایش امیكرون

عکس خبري -? فرضيه درباره منشأ پيدايش اميکرون

محققان جهان سه فرضیه را درباره منشأ به وجود آمدن گونه جهش‌یافته كرونا موسوم به امیكرون مطرح كرده‌اند.

به گزارش نما، از زمانی که دانشمندان آفریقای جنوبی اعلام کردند که یک نوع جدید نگران‌کننده از ویروس کرونا موسوم به «امیکرون» را شناسایی کرده‌اند، جهان مشتاقانه منتظر سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تغییر مسیر همه‌گیری این بیماری است اما یک معمای بزرگ این است که امیکرون کجا و چگونه تکامل یافته است.

بر اساس گزارشی که نشریه ساینس منتشر کرده، به نظر می‌رسد کرونای جهش‌یافته‌ امیکرون، از یکی از انواع قبلی کرونا مانند آلفا یا دلتا ایجاد نشده است بلکه به طور موازی با این گونه‌ها، رشد و تکامل یافته است.

ویروس کرونا بخشی به نام «پروتئین اسپایک» دارد که نقشی کلیدی در ورود ویروس به سلول‌های بدن انسان دارد. پروتئین اسپایک همان جایی است که از سوی واکسن‌ها مورد هدف قرار می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید جهش‌های زیادی که در ژن پروتئین "اسپایک" ویروس امیکرون رخ داده، تفاوت زیادی با ژن این پروتئین در سایر گونه‌های ویروس کرونا دارد!

به عبارت دیگر این تفاوت‌ها نشان می‌دهد که کرونای جدید جهش‌یافته، برآمده از سایر واریانت‌های ویروس کرونا نیست بلکه به موازات آنها به وجود آمده است.

در این راستا سه فرضیه مطرح شده است:

فرضیه اول: گسترش مرموز در مکانی بدون نظارت

فرضیه اول این است که سویه امیکرون در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی در نقطه‌ای از جهان تکامل یافته که نمونه‌برداری برای یافتن توالی ژنی و نظارت در آنجا کم بوده است. دانشمندان این مسئله را نوعی "گسترش مرموز" ویروس تلقی می‌کنند.

فرضیه دوم: تکامل ویروس در یک بیمار دارای نقص ایمنی

فرضیه دیگری که برخی دیگر از محققان درباره ویروس جدید جهش یافته مطرح می‌کنند این است که ویروس امیکرون به احتمال زیاد در یک بیمار مبتلا به عفونت مزمن کرونا ایجاد شده است که سیستم ایمنی او به دلیل بیماری یا مصرف دارو مختل شده و از سرکوب کردن ویروس ناتوان بوده است. برخی از دانشمندان معتقدند که این ویروس در بدن فرد دچار ضعف یا نقص سیستم ایمنی به وجود آمده است؛ در این صورت سیستم ایمنی بدن فرد دچار نقص ایمنی، آنقدر قوی نیست که بتواند ویروس کرونا را از بین ببرد؛ درنتیجه ویروس به طور مداوم در بدن اوتکثیر می‌شود؛ این تکثیر پی در پی می‌تواند خطر ایجاد جهش در ویروس را افزایش دهد.

این احتمال مطرح است که ویروس امیکرون می‌تواند در یک بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس ایدز ایجاد شده باشد؛ آفریقای جنوبی ۸.۲ میلیون فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی دارد که بیشترین مورد ابتلا به این بیماری در جهان است. برای مثال زن جوانی در آفریقای جنوبی با عفونت کنترل‌نشده HIV (ویروس عامل ایدز) به مدت بیش از ۶ ماه به ویروس کرونا مبتلا بود که منجر به تغییرات ویروس در بدن او شده بود.

فرضیه سوم: انتقال از حیوانات

فرضیه سوم نیز این است که ویروس امیکرون در پی انتقال کرونا به حیوانات و سپس انتقال از این حیوانات به انسان‌ها به وجود آمده است؛ به عبارت دیگر برخی از محققین فکر می‌کنند که ویروس کرونا ممکن است به جوندگان یا حیوانات دیگر منتقل و دچار این تغییرات شده باشد.

با این وجود هنوز برای رد یا تأیید هر یک از این فرضیه‌ها درباره کرونای جهش‌یافته زود است و مطالعات برای دریافت اطلاعات بیشتر از این گونه‌ جهش‌یافته ویروس کرونا در جریان است.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۹/۱۳

اخبار مرتبط