انجام بیش از ۱۰۰ هزار تست تشخیص ایدز در كشور

عکس خبري -انجام بيش از ??? هزار تست تشخيص ايدز در کشور

رییس اداره كنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از انجام بیش از ۱۰۰ هزار تست تشخیص ایدز در كمپین «من هم آزمایش اچ آی وی می‌دهم» خبر داد.

به گزارش نما به نقل از وبدا، هنگامه نامداری رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت افزود: نتایج به دست آمده تا ۱۱ آذر سال جاری نشان می دهد که در مجموع از ابتدای شروع کمپین، تعداد ۱۰۰ هزار و ۲۲۱ تست تشخیص «اچ آی وی» در هزار و ۱۴۱ مرکز انجام شده و از ۳۱۰ مورد مثبت اولیه تعداد ۱۱۴ مورد جهت تأیید تشخیص به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری ارجاع شده اند.

وی اظهار داشت: از هزار و ۱۴۱ مرکز فعال در زمینه اطلاع رسانی و انجام تست تشخیص «اچ آی وی» قسمت عمده فعالیت ها به ترتیب توسط مرکز مدیریت بیماری های واگیر، سازمان بهزیستی، سازمان زندان ها، معاونت درمان و اداره اعتیاد انجام گرفته است.

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت تصریح کرد: بررسی روند انجام تست به صورت هفتگی، نشان دهنده سیر صعودی فعالیت های بیماریابی در سراسر کشور است و از آن جایی که اکنون بزرگترین چالش در نظام مراقبت بیماری «اچ آی وی» یافتن موارد جدید ابتلا است، در هفته پایانی این کمپین، رسالت همه مراکز و سازمان ها هدایت فعالیت ها به سوی استمرار برنامه های بیماریابی در مراکز ارائه دهنده خدمات در نظر گرفته شده است.

نامداری اظهار داشت: ادامه برنامه به شکلی موثر و مستمر می تواند گامی اساسی در جهت بهبود فرآیند بیماریابی و پیشرفت به سمت کنترل موثر اپیدمی اچ آی وی، ایدز در کشور باشد.

به گفته وی، هر سال اول دسامبر(۱۰ آذر) به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده و از اهداف مهم آن آموزش و اطلاع رسانی در خصوص اچ آی وی و فراهم آوردن دسترسی به تست تشخیصی است.

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: در راستای بزرگداشت روز جهانی ایدز در سال جاری، اجرای کمپین «من هم آزمایش اچ آی وی می دهم» با هماهنگی تمامی سازمان های متولی برنامه کنترل اچ آی وی از۲۰ آبان تا ۲۰ آذر ماه با دو هدف در دست اجرا قرار گرفت.

به گفته نامداری، هدف اول بیماریابی در جمعیت های کلیدی با افزایش ظرفیت کلیه مراکزی که از قبل مبادرت به انجام تست می کردند و هدف دوم کاهش انگ و دسترسی همگانی به آموزش و تشخیص «اچ آی وی»که از طریق راه اندازی پایگاه های موقت اطلاع رسانی و تست که عمدتاً توسط سازمانهای غیر دولتی و بخش خصوصی داوطلب انجام شد.

وی افزود: نتایج به دست آمده از سطح کشور طی سه هفته گذشته از زمان شروع کمپین نشان دهنده دستاوردهای بسیار درخشان در زمینه انجام تست تشخیص «اچ آی وی» و تشخیص موارد جدید است که بی شک بدون هماهنگی و زحمات خانواده کنترل «اچ آی وی» در سطح کشور میسر نمی شد.

در کشور ۵۴ هزار و ۸۵۰ مبتلا به عفونت «اچ آی وی» و ایدز در کشور تخمین زده شده و ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است.

۱۴۰۰/۹/۲۰

اخبار مرتبط