مصطفی خوش‌چشم با اشاره به گذشت دوسال از شهادت حاج قاسم مطرح كرد:

ضرورت رویكرد تهاجمی‌تر ایران در قبال پرونده ترور حاج قاسم

عکس خبري -ضرورت رويکرد تهاجمي‌تر ايران  در قبال  پرونده ترور حاج قاسم

دكتر مصطفی خوش‌چشم كارشناس مسائل بین‌الملل پس از گذشت دو سال از حمله تروریستی فرودگاه بغداد در خصوص اهمیت اتخاذ دیپلماسی تهاجمی‌تر برای پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: باید از همه‌‌ی ابزارها و اهرم‌های فشار در دست استفاده كنیم، رویكرد تهاجمی‌تر ما پس از شهادت حاج قاسم هزینه‌های این ترور را برای آن‌ها بالا می‌برد و به‌نوعی تنبیه برای آن‌هاست.

دکتر مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل پس از گذشت دو سال از حمله تروریستی فرودگاه بغداد در خصوص اهمیت اتخاذ دیپلماسی تهاجمی‌تر برای پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: باید از همه‌‌ی ابزارها و اهرم‌های فشار در دست استفاده کنیم، رویکرد تهاجمی‌تر ما پس از شهادت حاج قاسم هزینه‌های این ترور را برای آن‌ها بالا می‌برد و به‌نوعی تنبیه برای آن‌هاست.

وی افزود:آمریکایی‌ها برای توجیه اقدامات تروریستی‌شان دستاویزهای قانونی خودساخته‌ای را ایجاد می‌کنند؛ یعنی اگر شخصی را دشمن کشورشان معرفی کنند، آن‌وقت ترور آن شخص توجیه‌پذیر می‌شود؛ به‌ویژه اگر شخص مورد هدف را تبدیل به تهدید آنی و فوری برای امنیت و منافع آمریکا بکنند؛ امّا این کار را در خصوص حاج قاسم نتوانستند اثبات کنند؛ علی‌رغم اینکه دستاویز غیرقانونی بود و تنها ابزارسازی از مفاهیم بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با نگاهی به تبیین مفهوم تروریست و حقوق بشر در قاموس آمریکایی‌ها تأکید کرد: آمریکایی‌ها معیارهای دوگانه دارند. همان‌طور که در زمینه‌ دموکراسی و حقوق بشر قابل‌مشاهده است؛ آن‌ها از بعضی کشورهای دیکتاتور حمایت می‌کنند و برخی از کشورهای دموکرات را مورد هجمه قرار می‌دهند و می‌گویند دموکراسی باید معیارهای غربی داشته باشد و در زمینه‌ ترور هم همین روش را به کار می‌بندند.

خوش‌چشم قانون را بازیچه دست سیاستمداران آمریکایی برشمرد و ادامه داد: آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهدافشان، معضل معیارهای دوگانه و دلبخواهی را در دنیا ایجاد کردند و از آن بهره می‌برند. قانونی بودن یا نبودن این‌گونه اقدامات برای آمریکایی‌ها اصلاً ملاک نیست. مسئله‌ی بعدی اینکه برای توجیه ترور و ظاهر قانونی دادن به آن، تبلیغات نقش بسیار مؤثری دارد. در خصوص حاج قاسم، آمریکا با استفاده از قدرت رسانه‌ای و جنگ نرم، در نزد افکار عمومی داخلی آمریکا از او اهریمن‌سازی کرد و وجه‌ ضد تروریسم حاج قاسم را برعکس معرفی کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد تهاجمی‌تر ما پس از شهادت حاج قاسم هزینه‌های این ترور را برای عاملان این جنایت بالا می‌برد و به‌نوعی تنبیه برای آن‌هاست. این باعث خواهد شد که اگر فشارها به حدی از کفایت برسد، طرف غربی مجبور شود تا یکسری اقدامات جبرانی را انجام دهد. این کار تنها با استفاده از طرح دعوا در نهادهای حقوقی بین‌المللی به وجود می‌آید. با توجه به اینکه این نهادها ابزار کشورهای غربی هستند، اگرچه پیگیری حقوقی در این نهادها لازم و ضروری است، امّا برای تنبیه طرف غربی کفایت نمی‌کند. ما باید از اهرم‌های فشار دیگرمان هم استفاده کنیم.

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط