فریدون عباسی در گفتگو با نما:

اختصاص بنزین به هر كد ملی طرحی قابل اجراست

عکس خبري -اختصاص بنزين به هر کد ملي طرحي قابل اجراست

عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها به ویژه حامل‌های انرژی برویم و قبل از آنكه قیمت‌ها را آزاد كنیم، باید بگوییم كه چه مقدار از آن را به حساب یارانه‌ها واریز می‌كنیم تا به مردم فشار نیاید.

فریدون عباسی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «نما» درباره تغییر در شیوه توزیع بنزین، اظهار داشت: مطابق با این طرح گفته می‌شود که بنزین به هر کد ملی اختصاص یابد. برای مثال، یه یک خانواده ۴ نفره، ۶۰ لیتر بنزین در ماه با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان داده خواهد شد.

وی بیان کرد: کسانی که خودرو ندارند، می‌توانند سهیمه خود را در بازار یا بورس عرضه کنند. به این صورت که اگر بنزین ۳ هزار تومانی وجود داشته باشد، این افراد سهمیه بنزین خود را می‌توانند کمتر از ۳ هزار تومان عرضه کنند. البته کسانی که بنزین را قاچاق می‌کنند، از این شرایط استفاده می‌کنند و قاعدتا قیمت بنزین بالاتر از ۳ هزار تومان می‌رود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که بنزین را از مرز‌ها خارج می‌کنند، بنزین را گران‌تر از لیتری ۳ هزار تومان خریداری می‌کنند چرا که در بیرون از مرز‌های ما قیمت بنزین بالاتر است. این افراد برای فروش بنزین هم قاعدتا بازار دیگری پیدا می‌کنند و به سمت خارج از مرز‌ها می‌روند. این کار نشان می‌دهد که قیمت بنزین تا چه حد کشش تغییر دارد که از ۳ هزار تومان بیشتر شود.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تغییر در شیوه توزیع بنزین را‌ می‌توان نوعی کار آزمایشی تلقی کرد. تحلیل بنده این است زمانی که فردی ۱۵ لیتر بنزین به قیمت ۱۵۰۰ تومانی داشته باشد و فردی بگوید که آن بنزین را لیتری ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کند، آیا صاحب بنزین آن را‌ نمی‌فروشد؟ پس قاعدتا با این کار، مشتری بنزین ۳ هزار تومانی برای قاچاق کم می‌شود.

عباسی افزود: اختصاص بنزین به هر کد ملی طرحی قابل اجراست. البته ما باید به طور کلی تکلیف یارانه‌ها را مشخص کنیم. ابتدا باید بگوییم که حقوق و دستمزد در جامعه چقدر و یارانه‌ها به چه اندازه است. همچنین باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها به ویژه حامل‌های انرژی برویم و قبل از آنکه قیمت‌ها را آزاد کنیم، باید بگوییم که چه مقدار از آن را به حساب یارانه‌ها واریز می‌کنیم تا فشار به مردم نیاید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت هم باید به این مسئله توجه کند که به مردم فشار وارد نشود، اما با آزادسازی قیمت‌ها هم باید مصرف در داخل را کنترل کنیم که بهینه و در جهت رفاه مصرف شود. از سوی دیگر باید به حدی انرژی داشته باشیم که بتوانیم صادر هم کنیم. این کنترل مصرف برای آن است که اگر صادر کنیم، ارز بیشتری به کشور می‌رسد و زندگی مردم هم بهبود می‌یابد.

عباسی با بیان اینکه باید ارزش پول ملی حفظ شود و سیاست دولت هم باید در این راستا باشد، گفت: نباید نوسان نرخ ارز داشته باشیم. از سوی دیگر باید نظام حقوق و دستمزد اصلاح شود. کارگران ما نباید زیر خط فقر حقوق بگیرند که در این صورت مردم مشکلی برای تامین مایحتاج خود نخواهند داشت.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چقدر دولت‌ها از کارها کنار بروند و کار‌ها به مردم واگذار شود، مشکلات حل می‌شود و دولت فقط باید تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری کند.

۱۴۰۰/۱۰/۱۹

اخبار مرتبط