چرا به تلسكوپ جیمز وب ماشین زمان می‌گویند؟

عکس خبري -چرا به تلسکوپ جيمز وب ماشين زمان مي‌گويند؟

این پژوهشگر و مدرس نجوم و علوم فضایی گفت: تلسكوپ فضایی جیمز وب به دلیل اینكه دقت بسیار بالایی دارد می‌تواند به زمان بیگ‌بنگ نزدیك و دوران نوزادی جهان هستی و كیهان را بررسی كند.

به گزارش نما، عمران مرادی با بیان اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب دارای آینه‌ای ۶.۵ متری و ابزار دقیق و حساس فروسرخ است، اظهار کرد: این ابزار و تکنولوژی جیمز وب باعث می‌شود، این تلسکوپ بتواند در اعماق فضای کیهان متمرکز شود.

وی افزود: نور ماه حدود ۱.۷ ثانیه بعد به کره زمین می‌رسد در نتیجه ما از روی زمین هیچ‌گاه نمی‌توانیم نور کنونی کره ماه را مشاهده کنیم یا هنگامی که به خورشید نگاه می‌کنید نور آن متعلق به زمان حال نیست بلکه هشت دقیقه قبل به زمین تابیده شده است.

این پژوهشگر و مدرس نجوم و علوم فضایی ادامه داد: با توجه به این مسئله هنگامی که در شب به آسمان نگاه می‌کنید ستارگان و کهکشان‌هایی که می‌بینید متعلق به مدت‌ها و حتی هزاران سال قبل است و هر مقدار از ابزار رصدی دقیق‌تری استفاده کنید، می‌توانید اجرام قدیمی‌تر را نیز مشاهده کنید.

وی اشاره کرد: تلسکوپ فضایی جیمز وب به دلیل اینکه دقت بسیار بالایی دارد می‌تواند به زمان بیگ‌بنگ نزدیک و دوران نوزادی جهان هستی و کیهان را بررسی کند و همچنین با آشکارسازهای فروسرخ بسیار قدرتمند خود، می‌تواند روند شکل‌گیری کهکشان‌ها را نیز مشاهده کند.

مرادی تاکید کرد: هنگامی که بتوانیم به دوران نوزادی کیهان نگاه کنیم، می‌توانیم اطلاعات بسیاری از تولد، وضعیت فعلی و مرگ جهان به دست آوریم؛ بنابراین تلسکوپ فضایی جیمز وب مشاهده تولد کیهان را ممکن کرده و با این کار تحولی عظیم در دانش کیهان‌شناسی ایجاد می‌کند.

مأموریت‌های دیگر تلسکوپ فضایی جیمز وب

وی در رابطه با دیگر مأموریت‌های جیمز وب گفت: تلسکوپ‌هایی که تاکنون فعالیت می‌کردند، سیاراتی را رصد کرده‌اند که به دور ستارگان دیگری در حال گردش‌اند و یکی از سوالاتی که همواره منجمان با آن روبه‌رو هستند وجود حیات در سیارات دیگر است.

این پژوهشگر و مدرس نجوم و علوم فضایی ادامه داد: به دلیل اینکه سیارات فرامنظومه‌ای بسیار دور است، تشخیص وجود حیات در آن‌ها بسیار سخت است و یکی از مأموریت‌ها و قابلیت‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب این است که جو و شرایطی مانند اکسیژن و حیات را در این سیارات بررسی کند.

وی اشاره کرد: این قابلیت جیمز وب نیز به ما کمک می‌کند تا حیات را در نقاط دیگر کهکشان را کشف کنیم؛ بنابراین به پروژه ۱۰ میلیارد دلاری ناسا امید بسیاری وجود دارد و می‌تواند دانش نجوم را دچار تحول کند.
منبع:ایمنا

۱۴۰۰/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط