۲ عمل جراحی نادر و عجیب +تصاویر

اوج باران شهابی ربعی در آسمان امروز، تأمین آب یك خانواده ۴ نفره با انرژی خورشیدی، ارائه اینترنت ۲۰مگابیتی از فروردین۹۳، كاشت یك گوش بیونیك و پیوند تكه ای از قلب یك گاو به كبد یك انسان از جمله اخبار جالب و خواندنی فناوری در هفته‌ای كه گذشت بوده‌اند.

به گزارش نما به نقل از مهر، بارش شهابی ربعی در حالی امروز پنج‌شنبه ۱۴ دی ماه به اوج فعالیت خود می‌رسد که ماه با درخشندگی بسیار در آسمان حضور دارد.

بارش شهابی ربعی یکی از پربارترین بارشهای شهابی سال است به گونه‌ای که تعداد شهاب‌هایی که در هر ساعت مشاهده می‌شود (ZHR) در زمان اوج بارش به حدود ۹۰ شهاب می‌رسد. از این رو این بارش جزء بارشهای شهابی بزرگ سال محسوب می‌شود.

سرعت میانگین شهاب‌های این بارش در برابر زمین در حدود ۴۱ کیلومتر در ساعت است که نسبت به بسیاری از بارشهای شهابی سرعت کمی دارد. این امر باعث کمتر شدن تعداد شهاب‌های قابل مشاهده است. این بارش معمولا در روز ۱۱ دی ‌آغاز می‌شود، روز ۱۴ دی به اوج و در روز ۱۷دی به پایان می‌‌رسد.

تأمین آب یک خانواده ۴ نفره با انرژی خورشیدی

پژوهشگران واحد علوم تحقیقات دستگاهی را طراحی کردند که با استفاده از بخار هوا، آب مقطر همراه با املاح مورد نیاز برای آشامیدن تولید و انرژی مورد نیاز خود را از طریق خورشید و یا یک آدابتور تامین می‌کند.

1.jpg


دکتر امیرحسین جاوید- رئیس دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم تحقیقات گفت: با توجه به گستردگی سواحل در شمال و جنوب و گرما و رطوبت زیاد در شهرهای جنوبی کشور ظرفیت مناسبی برای تولید آب از رطوبت هوا در کشور وجود دارد.

وی از اجرای طرح تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: در این طرح با استفاده از قوانین فیزیکی و نیمه رساناها دستگاه آب شیرین کنی را عرضه کردیم که با جذب رطوبت هوا آب قابل شرب تولید می‌کند.

ارائه اینترنت ۲۰مگابیتی از فروردین۹۳

مدیرعامل شرکت ایرانیان نت در این هفته از آغاز فاز مطالعاتی اجرای پروژه اتصال فیبرنوری به منازل – FTTH – خبر داد و گفت: فاز نخست این پروژه که اینترنتی با حداقل سرعت ۲۰مگابیت در ثانیه را برای کاربران ارائه می کند، فروردین ماه سال ۹۳ عملیاتی می‌شود.

حسین شفیع با بیان اینکه فاز مطالعاتی پروژه اتصال فیبرنوری به منازل پس از دریافت مجوز فعالیت و صدور پروانه این اپراتور، آغاز شده است، گفت: این پروژه ظرف مدت کمتر از ۱۸ ماه آینده به بهره برداری نهایی می رسد.

مدیرعامل اپراتور چهارم ارتباطات کشور با بیان اینکه برابر پروانه فعالیت درنظر گرفته شده برای این اپراتور، امکان ایجاد دسترسی به اینترنت برای کاربر نهایی با حداقل سرعت ۲۰ مگابیت برثانیه و حداکثر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه قابل اجرا است، اظهار داشت: شرکت ایرانیان نت با هدف توسعه اینترنت در کشور از حیث سرعت و دسترسی، در سال دوم فعالیت خود یک میلیون پورت پرسرعت، در سال سوم ۳ میلیون پورت و تا پایان سال هشتم تعداد ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار پورت فیبرنوری برای اتصال منازل به اینترنت پرسرعت راه اندازی می کند.

مصوبه مجلس برای غیرقانونی بودن سرپرستی نیکزاد در وزارت ارتباطات

رئیس کمیته فناوری های نوین مجلس این هفته از تصویب قریب الوقوع طرحی خبر داد که براساس آن حکم سرپرستی وزیر راه و شهرسازی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات غیرقانونی خواهد بود و براین اساس رئیس جمهور باید شخص دیگری را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور یک ماه پیش طی حکمی رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را از سمتش برکنار و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی را به عنوان سرپرست وزارت ارتباطات منصوب کرد و قصد داشت وزارت ارتباطات، راه و شهرسازی و یک وزارتخانه دیگر را با هم ادغام و وزات امور زیربنایی تشکیل دهد.

اما نمایندگان مجلس همزمان طرحی را با قید دوفوریت به هیات رئیسه مجلس تقدیم کردند که براساس آن تا یک سال آینده از هرگونه ادغام جدیدی در وزارتخانه های دولت پیشگیری شود.

کاشت یک گوش بیونیک و بازگشت کامل شنوایی پس از یک ساعت

طی هفته گذشته مردی که به دلیل ابتلا به بیماری بیخ گوشی شنوایی یک گوش خود را به طور کامل از دست داده بود، توانست با استفاده از فناوری شنوایی اش را بازیابد.

"آلاستایر وایت" در سال ۲۰۰۶ شنوایی یک گوش خود را به دلیل ابتلا به بیماری، از دست داد. اگرچه ناشنوایی یکی از عوارض بیماری بیخ گوشی و معمولا مقطعی است اما پزشکان به وایت گفتند او به طور دائم شنوایی اش را از دست داده است و دیگر قابل درمان نیست. پزشکان او را برای بهره مندی از یک ایمپلنت فناوری پیشرفته که در زیر پوست کاشته می شود مناسب دانستند.

2.jpg


وایت که ۲۸ سال سن دارد نخستین شهروند انگلیسی است که از گوش بیونیک استفاده می کند. این گوش طی یک جراحی ۹۰ دقیقه ای در زیر پوست او قرار گرفت موجب شد پس از یک ساعت، شنوایی کامل خود را بازیابد. این ابزار صدا را از سمت گوش ناشنوا دریافت می کند و آن را به سوی گوش شنوا می برد. برای نخستین بار در جهان است که این گوش بیونیک همان روزی که کاشته می شود، فعال می شود

ساخت مزارع عمومی برای تولید محصولات کشاورزی ارزان

برخی از شهرهای دنیا درحال حاضر روند ساخت آسمان خراشهایی را پیگیری می کنند که قرار است به زودی به زمینی برای رشد و نمو محصولات کشاورزی تبدیل شوند تا این محصولات از نظر اقتصادی کم هزینه تر رشد کرده و در دسترس همه قرار گیرند.

3.jpg


محصولات کشاورزی از این پس روی آسمان خراشهایی رشد می کنند که می توان روی آنها در طبقات مختلف محصولات بسیاری کاشت تا کشاورزی اقتصادی تر و ثبات پذیرتر شده و از سوی دیگر بتواند تقاضای رو به رشد در این عرصه را پاسخگو باشد.

این مزارع عمودی از یک نوع سیستم مبتکرانه تغذیه گیاهان با آب غنی شده استفاده می کند که در پی آن نیاز به خاک و غذا برای رشد از بین می رود.

پیوند بافت قلب یک گاو به کبد زندگی انسانی را نجات داد

یک زن بریتانیایی یکی از نخستین افرادی است که از یک جراحی پیشگامانه برخوردار شد و بافتی از قلب یک گاو برای بازسازی کبد وی مورد استفاده قرار گرفت.

4.jpg


این جراحی که از آن با عنوان پیوند عضو از حیوان به انسان (xenotransplantation) یاد می شود، اندام حیوان اهدا کننده به طور کامل برداشته می شود.

۱۳۹۱/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط