سیل واكسن در گردباد ویرانگر كرونا

عکس خبري -سيل واکسن در گردباد ويرانگر کرونا

جامعه در اضطراب و ترس از ابتلای به كرونا، آرام و قرار نداشت! روزهایی كه در به در دنبال واكسن بودیم اما به مدد تلاش دانشمندان و درایت متولیان امر، سیل واكسن، گردباد هولناك كرونا را آرام كرد.

به گزارش نما، اکنون به خاطره روزهایی رسیدیم که دوسال پیش جامعه ایران مانند بسیاری از جوامع از ورود ویروس مهلک کرونا به کشور باخبر شد.

همان روزهایی که با انتشار این خبر هولناک، ایران نیز مانند بسیاری ممالک جهان در خوف این دشمن نامرئی دچار شوک شدیدی شد و مردم از ترس ابتلا به این ویروس دست به هر کار حفاظتی می‌زدنند.

هنوز به یاد داریم روزهای دلهره آور و سختی که با این عناوین تلخ روح و ذهمان را آزرده ساخته بود. عناوینی همچون؛روزانه بیش از ۷۰۰ جان‌باخته، اعمال قرنطینه‌های خانگی، وضع اسفناک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها، صف‌های طولانی چند روزه برای بستری و کمبود تخت‌های بیمارستانی، خستگی و فشار شدید روانی و مطالبات معوق کادر درمان بالاخص پرستاران کمبود دارو اعم از سرم و سرنگ تزریق و داروی ضدکرونا در داروخانه‌ها.

محدودیت در ارائه خدمات به مردم در مشاغل خدماتی، کمبود واکسن کرونا و صف‌های طولانی چند صد متری در مراکز تزریق واکسن،محدودیت‌های تردد شبانه و تعطیلی رفت و آمدهای خانوادگی، ممنوعیت مسافرت‌های بین شهری، تعطیلی برخی از کسب و کارها مانند مشاغل گردشگری و ...، تعطیلی‌های مکرر بازار،اخبار ناخوشایندی بود که هر روز از رسانه‌های مختلف به سمع و نظر مردم می‌رسید.

هرچند در آن دوران وزارت بهداشت تلاش‌هایی را برای واردات واکسن انجام داده بود اما میزان تولید و واردات واکسن کرونا به کندی پیش می‌رفت. به شکلی که تا ۲۲ مرداد سال جاری تنها ۱۸.۵ میلیون واکسن در کشور تزریق شده بود؛ اما با روی کارآمدن دولت جدید، در مدت یکصد روز آمار واکسیناسیون عمومی از مرز صد میلیون دُز فرار تر رفته است.

در فاصله کوتاه از عمر دولت رئیسی بسیاری از بهانه‌ها و بی تدبیری‌ها و احاله دادن‌های همه مسائل به کشورهای دیگر!به یک صدایی و عزم جزم مسؤولان نظام تبدیل شد و با فعال شدن دیپلماسی، رایزنی و ارتباطات گسترده با کشورها، همگان و به ویژه کشورهای همسایه ما دیدند که نگاه ایران به دنیا و به ویژه غرب همراه با عزت و اقتدار و حفظ غرور ملی است.

*چرا واردات واکسن شتاب گرفت؟

در خصوص واردات پرشمار واکسن دلائل مختلفی بیان شده است. یکی از این دلایل پیگیری مستمر رئیس جمهور در داخل یا ارتباط با سران کشورهای خارجی و هماهنگی بین ارکان مختلف دولت در انجام این وظیفه مهم بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در نخستین گفت‌وگوی خود با مردم،گفت: مردم هم از شرایطی که دولت تحویل شد و هم از گذر زمان خوب مطلع و آگاهند. مردم هم شرایط کرونایی که کشور با آن مواجه هست و بود و هم از شرایط اقتصادی و مالی و وضعیت خزانه و وضعیت کالاهای اساسی مطلع بودند. از همه مهم‌تر، امید و اعتماد مردم آسیب دیده بود و این از وظایف دولت بود که این امید و اعتماد را بازآفرینی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف و مسائل پیش روی دولت صیانت از جان مردم بود، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های دولت مسأله تامین واکسن و تامین شرایطی بود تا با مردم در برابر مشکلات معیشتی همراهی و نسبت به گره‌گشایی‌ها گام بردارد.

وی اضافه کرد: در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری اعلام کردم که از بین مسایل پیش‌روی دولت، اولین مسأله، موضوع کرونا و ضرورت واکسیناسیون عمومی است.

تزریق بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن در ۱۰۰ روز

رئیسی در صدمین روز آغاز به کار دولت سیزدهم اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن تزریق شده است.

پیگیری شخصی رئیس جمهور برای تامین واکسن

رئیس جمهور با اشاره اقدامات انجام شده در زمینه تهیه واکسن از کشورهای مختلف خاطر نشان کرد: شخصا در رابطه با تهیه واکسن، با کشورهای مختلفی که می‌توانستند واکسن کرونا را تامین کنند تماس گرفتم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و این موضوع وضعیت را متفاوت کرد.

*افزایش تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون

با واردات و تامین واکسن‌های مورد نیاز مردم، اکنون دیگر خبری از صف‌های طولانی واکسیناسیون نیست.

واکسیناسیون ۹۰ درصدی جامعه هدف

بهرام عین الهی، وزیر بهداشت در خصوص درصد واکسیناسیون در کشور،گفت: میزان واکسیناسیون اکنون به ۹۰ درصد جمعیت هدف (جمعیت هدف ۶۸ میلیون است) رسیده است؛ آنهایی که دو دُز تزریق کرده‌اند به ۸۳ درصد جمعیت هدف و آنهایی که سه دُز تزریق کرده‌اند به ۳۰ درصد جمعیت هدف رسیده است که ما در این زمینه از بسیاری از کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکا جلوتر هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم برای مقابله با کرونا،گفت: یکی از اهداف اصلی دولت مردمی و انقلابی این بود که در رابطه با بیماری کرونا فعالیت‌های خود را به پیش ببریم و رئیس جمهوری نیز یکی از اولین اقدامات دولت را مبارزه با کرونا اعلام کرد؛بنابراین مقابله با کرونا برای ما در اولویت اول قرار گرفت.

وی افزود: زمانی دولت را تحویل گرفتیم که در بالای قله گرفتاری کرونا قرار داشتیم؛ به طوری که روزانه ۵۰ هزار نفر مبتلا، روزانه نزدیک به ۷۰۰ نفر فوتی در روز داشتیم و ۸ هزار نفر در آی سی یو بستری می‌شدند؛ از همین رو وضعیت بسیار بغرنجی بود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ما برای مقابله با کرونا چند برنامه را در دستور کار قرار دادیم. اولین و مهمترین برنامه، واکسیناسیون بود. همه جای دنیا ثابت شده که تنها چیزی که می‌تواند بدن را در مقابل ویروس مقاوم کند واکسیناسیون است.

واکسیناسیون ۱۵ درصد مردم تا پایان دولت روحانی

عین الهی یادآور شد: تا پیش از دولت فعلی واکسیناسیون در کشور در شرایط قابل قبولی قرار نداشت و شاید در حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد انجام شده بود و بعضا برخی از مردم برای دریافت واکسن به برخی کشورهای همسایه از جمله ارمنستان مراجعه می‌کردند. ما علاوه بر واکسیناسیون در مرحله بعدی توان خود را برای درمان افراد مبتلا نیز قرار دادیم.

رایزنی رئیس جمهور با روسای کشورها برای ورود واکسن به کشور

وی تصریح کرد: وقتی که خواستیم واکسیناسیون را سرعت ببخشیم در ابتدا خیلی واکسن نداشتیم. اولین کاری که انجام شد خود رییس جمهور مستقیم با کشورهای مختلف تماس حاصل می‌کردند؛ از جمله با روسای جمهور برخی کشورها همچون چین و از سوی دیگر سازمان‌هایی که می‌توانستند در زمینه واردات واکسن به ما کنند مانند وزارت راه و وزارت امور خارجه و شخص معاون اول رییس جمهور جلسات مختلف و مستمری با آنها در هفته برگزار می‌شد و به سرعت واکسن از مجاری که قابل انجام بود، وارد کشور شد.

واردات ۲۰ میلیون دُز واکسن کرونا فقط در عرض دو هفته

وزیر بهداشت افزود:‌خیلی وقت ها بود که یک هواپیما فقط برای واردات واکسن اعزام می‌شد و وزارت خارجه و از جمله سفرای ما در کشورهای مبدا در این زمینه خیلی همکاری کردند؛ به طوری که در عرض دو الی سه هفته توانستیم بالای ۲۰ میلیون دُز واکسن وارد کنیم.

وی افزود: پس از این مرحله برای انجام واکسیناسیون دست به دامان نهادهای مردمی برای کمک به تزریق واکسین شدیم. مهمترین جایی که در این زمینه به ما کمک کرد سپاه و بسیج بود که با دستور سردار سلامی فرمانده کل سپاه به همه سپاه‌های استان‌ها دستور داد که به واکسیناسیون کمک کنند.

عین الهی متذکر شد: نهادهای مردمی دیگر از جمله هلال احمر و دیگر نهادها به ما کمک کردند که به دنبال این امر ما به سرعت مراکز تزریق واکسن را زیاد کردیم و از سوی دیگر ساعت های تزریق را افزایش دادیم و برخی از مراکز را شبانه روزی کردیم علاوه بر این مراکز واکسیناسیون خودرویی را نیز افزایش دادیم.

تزریق واکسن هفتگی در کشور به اندازه کل جمعیت برخی کشورهای منطقه خلیج فارس

به گفته وزیر بهداشت این اقدامات باعث شد صفت‌های طولانی از بین رفت و مردم به سرعت مراجعه کردند؛ به طوری که به رکورد تزریق روزانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار دُز دست یافتیم و در هفته ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تزریق داشتیم که به اندازه کل جمعیت برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس بود.

سبقت ایران از آمریکا و بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی با واکسیناسیون ۸۳ درصد جمعیت هدف در کشور

وزیر بهداشت در زمینه درصد واکسیناسیون درکشور نیز خاطرنشان کرد، میزان واکسیناسیون اکنون به۹۰ درصد جمعیت هدف (جمعیت هدف ۶۸ میلیون است) رسیده است، آنهایی که دو دز تزریق کرده‌اند به ۸۳ درصد جمعیت هدف و آنهایی که سه دوز تزریق کرده‌اند به ۳۰ درصد جمعیت هدف رسیده است که ما در این زمینه از بسیاری از کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکا جلوتر هستیم.

عین اللهی تصریح کرد: از ویژگی‌های موج ششم این است که سرعت انتشار آن خیلی بالاست؛ به طوری که اگر در یک سالن یک نفر امیکرون گرفته باشد و بقیه ماسک نداشته باشند حتما بقیه خواهند گرفت و اگر در مهمانی و مجلسی همه ماسک نداشته باشند و یک نفر امیکرون داشته باشد حتما همه خواهند گرفت.

وی اضافه کرد:‌ امیکرون در حدود ۵ آذر وارد دنیا شد و در آفریقای جنوبی شروع و به دلیل سرعت انتشار به سرعت در دنیا شروع شد و در فاصله کمی تمام دنیا را گرفت.

افزایش تلفات روزانه اُمیکرون به ۱۴۰ الی ۱۵۰ نفر در شرایط پیک این بیماری

وی ادامه داد: میزان مبتلایان روزانه اکنون ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بنابر آمار رسمی و از آنجا که از همه مبتلایان تست گرفته نمی‌شود و خیلی از مبتلایان مراجعه نمی کنند؛ بنابراین آمار غیر رسمی احتمالا بالای۱۰۰ هزار نفر است و تعداد بستری حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر است و شمار مرگ و میر هم حدود ۱۰۰ نفر در روز است که اگر بیماری به اوج برسد شاید مرگ ومیر حد اکثر به ۱۴۰ الی ۱۵۰ نفر برسد.

پیش بینی فروکش کردن اُمیکرن در ایران طی سه هفته آینده

وزیر بهداشت متذکر شد: در خصوص وضعیت امیکرون در آینده نیز از آنجا که این سویه کرونا خیلی سریع منتشر می‌شود و خیلی سریع هم فروکش می‌کند، امیدواریم که طی سه هفته آینده شروع به فروکش کند.

تنها ۳۰ درصد دُز سوم واکسن را تزریق کردند

وزیر بهداشت افزود: بیشترین میزان بستری همین افرادی هستند که تا کنون واکسن نزده‌اند و علیرغم تشویقات ما مبنی بر تزریق دُز سوم پس از دو ماه تاکنون تنها ۳۰ درصد تزریق کردند و استقبال خوبی نداشتیم.

کاهش ۸۵ درصدی خطر ابتلا به کرونا با تزریق دُز سوم

وی افزود: در دو سه هفته اخیر با شیوع امیکرون استقبال بهتری را جهت تزریق شاهد هستیم و اگر فردی دُز سوم را تزریق کند تا ۸۵ درصد از میزان خطرات هنگام ابتلا کم می‌شود و در صورتی که مردم تزریق دُز سوم را بیشتر انجام دهند ان شاءلله تا دو ماه آینده به یک وضعیت مساعدی خواهیم رسید.

وزیر بهداشت ابراز کرد: ما به واکسن‌های خود با سختی‌های بسیاری مجوز دادیم تا مراحل مختلفی را از لحاظ علمی طی کنند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز سه دوز واکسن شان واکسن ایرانی بوده است که این نشان از امید ایشان به این واکسن‌ها است.

کشورهای تحریم کننده ایران اجازه قدرت نمایی واکسن‌های ایرانی را نمی‌دهند

عین اللهی اظهار کرد:ما اعتقادمان این است که واکسن‌های ایرانی از بهترین واکسن‌هاست اما متاسفانه همان‌هایی که ما را تحریم می‌کنند نمی‌گذارند واکسن ما مطرح شود تا قدرت نمایی کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به رشادت‌های فراوان کادر درمان در مسیر مبارزه با کرونا،افزود:فاجعه‌ای که گرفتار بودیم کوچک نبود و روزانه ۵۰ هزار مبتلا و بیش از ۷۰۰ نفر جان باخته داشتیم.

واکسیناسیون حماسه ملی بود

عین الهی با بیان اینکه واکسیناسیون حماسه ملی بود،گفت: وقتی مردم به صحنه آمدند در مدت کوتاهی واکسیناسیون به موفقیت رسید و امروزه سازمان‌های جهانی قدت مردم ما را فهمیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون به جای آن همه دلهره و تشویش با یک مدیریت درست و بهره مندی صحیح از نظر نخبگان و صاحب نظران،خبرهای ناخوشایند و نا امید وارانه جای خود را به خوش خبری و امید داده و بارقه‌های امید هر روز بیشتر از دیروز جسم و روح ایرانیان را نوازش می دهد.

خرید بیش از ۱۰۰ میلیون دُز در کمتر از ۳ ماه که نسبت به دوره مشابه آن در دولت گذشته، ۱۰۰۰درصد رشد داشت! ایجاد گشایش در کسب و کارها، حوزه آموزش و زندگی مردم و اعمال هوشمند پروتکل‌های بهداشتی از جمله این اخبار دلنشین هستند.

جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با اشاره به تلاش‌های ایران در مسیر مبارزه با کرونا، اظهار داشت:ایران توانست از منابع مختلف واکسن مورد نیاز را تامین کند و برنامه واکسیناسیون را به خوبی پیش ببرد.

*فعالیت بیش از ۱۰۰۸ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون

برای تسریع واکسیناسیون، اقشار و گروه‌های مختلف اعم از سازمان بسیج، اورژانس، گروه‌های جهادی،شهرداری، هلال احمرو... نیز به کمک وزارت بهداشت شتافتند تا با افزایش چند برابری مراکز واکسیناسیون ثبت، سیار و خودرویی به واکسیناسیون عمومی جامعه سرعت بخشند.

درخشش ایران با ۶ تولید کننده واکسن کرونا

حسین علی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به ساخت ۶ واکسن در کشور، تصریح کرد: با ۶ شرکت واکسن سازی جزو بزرگترین کشورها در ساخت واکسن هستیم.

تولید ۶۰ میلیون دُز واکسن داخلی تا پایان سال

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: تا آخر سال شرکت‌های تولید واکسن داخلی توان تولید ۶۰میلیون دُز واکسن را دارند.

وی بیان داشت:واکسن‌های داخلی ما از بسیاری واکسن‌های خارجی اثربخشی بیشتری دارند.

به یاد داشته باشیم! اگرچه نمی‌توانیم خدمات و تلاش‌های مسؤولان سابق نظام سلامت و دولتمردان گذشته را در دوران سخت کرونا نادیده بگیریم؛ اما باید به این نکته مهم توجه کنیم که وقتی یکصدایی و توجه به نظرات نخبگان و صاحب نظران حوزه سلامت گرانیگاه تصمیمات کلان دولتمردان قرار گرفت؛ آن روزهای پرتلاطم و پر دغدغه، جای خود را به ایام آرامش و امید داده و با یکدلی و هم افزایی دولت و ملت، مسیر غلبه کامل بر این بیماری شوم و نامیمون طی خواهد شد.

منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۲/۱

اخبار مرتبط