روشی جدید برای درمان سرطان

عکس خبري -روشي جديد براي درمان سرطان

پژوهشگران آمریكایی دریافتند سلول‌ های ایمنی T قابل كاشت، با سرطان سریعتر و قوی‌تر مبارزه می‌كند.

به گزارش نما، محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، ایمپلنتی شبیه گل ختمی طراحی کردند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن بیمار را برای مبارزه با سرطان آموزش دهد.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، این روش برای درمان سرطان مؤثرتر است و می‌تواند خیلی سریع‌تر از سایر روش‌های ایمونوتراپی عمل کند.

یکی از امیدوارکننده‌ترین درمان‌های نوظهور سرطان، ایمونوتراپی سلول‌های CAR T_سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن ( chimeric antigen receptor T cell ) نوعی روش درمان سرطان است که از روش‌های سلول درمانی با پایه ایمونوتراپی و مهندسی ژنتیک جهت بهبود بیماران مبتلا به انواع سرطان‌ های خونی که از سلول‌ های خونی خود بیمار استفاده می‌کند، است که در آن سلول‌ های ایمنی بیمار قبل از معرفی مجدد به بدن، برداشته شده و برای شکار سلول های سرطانی فعال می‌شوند.

هرچند درمان موثر بوده است اما چندین هفته طول می‌کشد تا سلول ها آماده شوند.

برای این مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی راهی برای انجام بخش بزرگی از این فرآیند در داخل بدن بیمار پیدا کردند. آنها داربست‌های آلژینات چند منظوره را مهندسی کردند که در نهایت باعث رهاسازی سلول‌های CAR T می‌شود.

این فرآیند تقریباً مانند درمان معمولی سلول‌های CAR T شروع می‌شود.

محققان ابتدا سلول‌های T را از یک بیمار جمع‌آوری می‌کنند و با مخلوط کردن آن‌ها با یک ویروس مهندسی شده که ژن CAR را معرفی می‌کند، آنها را برای هدف قرار دادن سرطان برنامه‌ریزی می‌کنند سپس این مخلوط به یک مستر MASTER اضافه می‌شود که آن را مانند یک اسفنج جذب می‌کند.

MASTER حاوی آنتی بادی‌هایی است که سلول‌های T را فعال می‌کند و همچنین اینترلوکین‌هایی (سلول پروتئینی که در ایمنی بدن نقش دارد) که باعث تکثیر سلولی می‌شوند.

پس از کاشت دستگاه در بیمار، آنتی‌بادی‌ها سلول‌های T را فعال می‌کنند که با ویروس‌ها تعامل می‌کنند و به سلول‌های CAR T تبدیل می‌شوند.

اینترلوکین‌ها این سلول‌های CAR T را به سمت تکثیر سوق می‌دهند و ارتش تازه آموزش دیده از MASTER خارج می‌شود تا سلول های سرطان را در بدن شکار کند.

این تیم می‌گوید: این روش چندین مزیت نسبت به روش‌های ایمنی درمانی با سلول‌های T کنونی دارد. اول اینکه بسیار سریعتر است و به جای هفته ها، فقط چند ساعت‌ طول می‌کشد. ضمنا از آنجایی که سلول‌ها تازه‌تر هستند، می‌توانند مدت بیشتری در بدن دوام بیاورند، قدرت بیشتری در برابر سرطان نشان دهند و نشانگرهای کمتری از فرسودگی سلول‌های T نشان دهند.

پریتا آگاروالا، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نتیجه نهایی این است موش‌هایی که از طریق MASTER درمان سلول‌های CAR-T را دریافت کردند، در مبارزه با تومورها بسیار بهتر از موش‌هایی بودند که درمان مرسوم سلول‌های CAR-T را دریافت کردند.

به نظر محققان هرچند این درمان بسیار سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از روش‌های ایمونوتراپی با سلول‌های T کنونی است اما هنوز کارهای زیادی برای انجام قبل از شروع آزمایش‌های بالینی انسانی وجود دارد.

این تحقیق در مجله نیچر بایوتکنولوژی Nature Biotechnology منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۱/۱/۱۰

اخبار مرتبط