فوق تخصص جراحی كلیه مطرح كرد:

عدم تاثیر املاح آب در تشكیل سنگ كلیه

عکس خبري -عدم تاثير املاح آب در تشکيل سنگ کليه

فوق تخصص جراحی كلیه، مجاری ادراری و ناباروری گفت: سنگ‌ های سیستم ادراری، بسیار در میان مردم شیوع دارد و این شیوع به منطقه جغرافیایی، گروه‌های سنی، مشاغل و ...، بستگی دارد.

به گزارش نما، روزبه روحی نژاد افزود: برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، قلبی و شرایط زمینه‌ای بیماران، احتمال افزایش میزان سنگ کلیه را بالا می‌برد.

وی با اشاره به تأثیر برخی داروها در تشکیل سنگ کلیه، اظهار کرد: ممکن است مصرف برخی داروها موجب تشکیل سنگ کلیه در بیماران شود.

این فوق تخصص جراحی کلیه ادامه داد: شیوع تولید سنگ در آقایان بیشتر از زنان است و در سنین ۴۰ تا ۶۰ سال میزان ابتلاء به سنگ کلیه در مردان بیشتر است.

روحی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا املاح موجود در آب می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود، خاطرنشان کرد: اینکه املاح موجود در آب در تشکیل سنگ مؤثر است یا خیر، بررسی موارد بسیاری نشان داده که تأثیری در تشکیل سنگ کلیه و مثانه ندارد.

وی گفت: تشکیل سنگ یک فرآیند است که عواملی مانند کلسیم، منیزیم و سیترات مانع تشکیل سنگ در بدن مؤثر هستند؛ در واقع وقتی تعادل میان مواد سنگ ساز و مواد مانع سنگ به هم بریزد، سنگ در بدن تشکیل می‌شود

این فوق تخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و ناباروری با بیان اینکه سیترات‌ها که مانع تشکیل سنگ در بدن افراد هستند به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارند، افزود: در برخی از افراد به صورت مادرزادی، شرایط مکانی یا کاری، تولید این ماده ضد سنگ در بدن آنها کاهش می‌یابد و اینها مستعد تشکیل سنگ در بدن هستند.

وی تأکید کرد: تشخیص سنگ‌ های ادراری موضوع بسیار مهمی بوده و دقیق‌ترین روش برای تشخیص این سنگ‌ها، سی تی اسکن بدون رنگ است؛ این سی تی اسکن در ۹۹ درصد سنگ‌ها را شناسایی می‌کند.

منبع: مهر

۱۴۰۱/۲/۲

اخبار مرتبط