شرودر: منزوی كردن كشوری مثل روسیه ممكن نیست

عکس خبري -شرودر: منزوي کردن کشوري مثل روسيه ممکن نيست

صدراعظم پیشین آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «نیویورك تایمز» تاكید كرد منزوی كردن كشوری مثل روسیه در درازمدت نه از نظر سیاسی و نه از نظر اقتصادی امكان‌پذیر نیست.


به گزارش نما، «گرهارد شرودر» صدراعظم پیشین آلمان معتقد است که این کشور برای حفظ قدرت صنعتی خود به منابع عظیم انرژی روسیه نیاز دارد.

شرودر که بر ساخت اولین خط لوله نورد استریم روسیه-آلمان نظارت داشت و در ادامه به مشاوره با چند شرکت انرژی روسیه پرداخت در مصاحبه روز شنبه با روزنامه «نیویورک تایمز» گفت که مسکو و برلین به یکدیگر نیاز دارند. وی در این خصوص اظهار داشت: آن‌ها (روس‌ها) برای پرداخت بودجه خود به نفت و گاز نیاز دارند. و ما برای گرم کردن و حفظ اقتصاد به نفت و گاز نیاز داریم. شما نمی‌توانید کشوری مانند روسیه را در درازمدت منزوی کنید، نه از نظر سیاسی و نه اقتصادی. صنعت آلمان به مواد خامی که روسیه دارد نیاز دارد. این فقط نفت و گاز نیست، خاک کمیاب نیز هست. این‌ها مواد خامی هستند که به سادگی قابل جایگزینی نیستند.

به نوشته «راشا تودی»، او در این دیدگاه تنها نیست. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز جمعه به هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» گفت: اصلا فکر نمی‌کنم که تحریم گاز به جنگ پایان دهد. ما می‌خواهیم از یک بحران اقتصادی شدید، از دست دادن میلیون‌ها شغل و کارخانه‌هایی که دیگر هرگز باز نخواهند شد، جلوگیری کنیم. این عواقب جدی برای کشور ما و برای کل اروپا خواهد داشت و همچنین به شدت بر تامین مالی بازسازی اوکراین تاثیر خواهد گذاشت.
طبق این گزارش، صنعت‌گران آلمانی نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده‌اند. شرکت صنایع شیمیایی آلمانی BASF بزرگترین شرکت مواد شیمیایی جهان چند هفته پیش هشدار داد که در صورت قطع واردات گاز از روسیه، تولید خود را متوقف خواهد کرد. رئیس فدراسیون صنایع آلمان هم اعلام کرده که تحریم گاز منجر به «شکست بالقوه شبکه‌های صنعتی ما می‌شود».

با توجه به این واقعیت که آلمان بیش از نیمی از گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می‌کند، معمولاً در بحث روابط برلین و مسکو مسئله گاز مطرح می‌شود، اما آلمان همچنین روی روسیه برای تحویل بیش از یک سوم نفت وارداتی خود حساب می‌کند و اتحادیه اروپا در حال حاضر به ممنوعیت این واردات حیاتی، البته در میان اعتراض آلمان، نزدیک شده است.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان ماه گذشته به روزنامه بیلد گفت: یک سوم واردات نفت ما از روسیه انجام می‌شود. اگر فوراً این‌ها را متوقف کنیم، فردا دیگر نمی‌توانیم در آلمان حرکت کنیم». با این حال او اخیراً موضع خود را برای حمایت از ممنوعیت مرحله‌ای نفت و گاز تغییر داده است.

شرودر در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد: تحریم کامل انرژی اتفاق نخواهد افتاد. وقتی این جنگ تمام شود، ما باید به معامله با روسیه برگردیم. ما همیشه این کار را انجام می‌دهیم.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌تر در مصاحبه با «لنا نیوز» گفت اتحادیه اروپایی در حال حاضر هیچ طرحی برای ممنوعیت جمعی نفت و مشتقات نفتی روسیه ندارد چرا که چندین عضو اتحادیه اروپا تهدید به وتوی چنین ابتکاری کرده‌اند.

روزنامه فیگارو در نسخه روز جمعه خود به نقل از بورل نوشت: دستیابی به رضایت مشترک برای تحریم نفت روسیه یا افزایش تعرفه‌ها بسیار سخت است، زیرا برخی از کشورهای عضو این اتحادیه قبلاً اعلام کرده‌اند که هر تصمیم جمعی را وتو خواهند کرد.

به نوشته فیگارو، در زمینه تحریمهای منابع معدنی روسیه، برخی کشورها نظیر لهستان و فرانسه به دنبال تحریم کامل نفت و گاز روسیه هستند اما همزمان برخی از کشورها مثل آلمان، اتریش و مجارستان مخالف آن هستند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اخیرا گفته مسکو با توجه به تلاش کشورهای اروپایی برای کاستن از وابستگی خود به گاز روسیه، مسیر صادرات این محصول را به سمت نیمکره شرقی جهان تغییر خواهد داد. پوتین همچنین تأکید کرده کشورهای اروپایی قادر نخواهند بود به طور کامل وابستگی خودشان به گاز روسیه را قطع کنند.

روسیه در راستای تلاش برای متنوع کردن مشتری‌های محصولات گاز خود روابط نزدیک‌تری با آسیا و به ویژه چین پایه‌ریزی کرده است. چین در حال حاضر اصلی‌ترین مشتری محصولات انرژی در جهان است.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۲/۴

اخبار مرتبط