آیت الله سید احمد خاتمی:

مرحوم ری‌شهری فتنه«مهدی هاشمی»را خنثی كرد

عکس خبري -مرحوم ري‌شهري فتنه«مهدي هاشمي»را خنثي کرد

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله ری شهری در پیگیری فتنه مهدی هاشمی منحصر به فرد ظاهر شد و در خنثی سازی آن موفق بود.

به گزارش نما، نقش آیت الله ری شهری در ارتباط با شناسایی و پیگیری فتنه مهدی هاشمی را منحصر به فرد می‌داند و می‌گوید: او در خنثی سازی این فتنه موفق بود؛ تبعیت و همراهی با امام (ره) و مقام معظم رهبری را بارزترین ویژگی تولیت فقید آستان حرم عبدالعظیم حسنی می‌داند و در عین حال اشاره‌ای هم به فعالیت‌های او در حوزه حدیث و بخصوص تربیت نیروها در پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث می‌کند.

او که خود عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است می‌گوید: مرحوم ری‌شهری وقت خود را ضایع نمی‌کرد و همواره کار تالیف را انجام می‌داد و از سوی دیگر دارای توان کار جمعی نیز بود و بسیاری از کتب وی برخواسته از همین توان بود.

این بخشی از اظهارات آیت الله سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان، است که پیرامون فعالیت‌های مرحوم محمد محمدی‌نیک معروف به «محمدی ری‌شهری» و به مناسبت چهلمین روز درگذشت او انجام شد.


مشروح گفتگو با آیت الله خاتمی بدین شرح است:

با توجه به اینکه در آستانه چهلمین روز ارتحال آیت الله محمدی ری شهری هستیم، نقش او را در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیت الله ری شهری در معرفی و شناسایی کسانی که برای نظام و انقلاب اسلامی خطر داشتند دارای نقشی کلیدی و در مواردی می‌توان گفت، منحصر به فرد بود. به عنوان مثال نقش او در ارتباط با شناسایی و پیگیری فتنه مهدی هاشمی منحصر به فرد بود؛ آقای ری شهری با حمایت امام راحل (ره) به جریانی که می‌توانست برای انقلاب اسلامی خطرآفرین باشد ورود کرد و در خنثی سازی آن کاملاً موفق بود. مرحوم ری شهری پیش از انقلاب نیز از مبارزین بودند و طعم زندان‌های ستمشاهی را چشیده بودند.

آیت الله ری شهری در ارتباط با شناسایی و پیگیری فتنه مهدی هاشمی منحصر به فرد ظاهر شد و در خنثی سازی آن کاملاً موفق بود

یکی از مسئولیت‌های حساس مرحوم آیت الله ری شهری در دوره بعد از انقلاب، محاکمه کودتاچیان «نقاب» بود، نقش آفرینی او در آن مقطع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی دیگر از نقش آفرینی‌های کلیدی آیت الله ری شهری شناسایی و محاکمه کودتاچیان کودتای نوژه بود. کودتای نوژه، کودتایی بسیار خطرناک بود و قرار بود در صورت پیروزی این کودتا، تمام کشورهای مهم دنیا و تمام کشورهایی که آن روز به اصلاح بزرگ به حساب می‌آمدند مانند آمریکا، شوروی، چین، فرانسه و انگلیس کودتا را تأیید کنند و بنا بود این کودتا با هماهنگی دنیای استکبار رقم بخورد اما با عنایت خداوند پانزده دقیقه مانده به آغاز کودتا، کودتاچیان دستگیر شده و ناکام ماندند. آنچه اهمیت دارد این است که حقایق مربوط به جریان مهدی هاشمی، کودتای نوژه که بعدها به کودتای نقاب معروف شد، باید برای نسل انقلاب تبیین شود.

بارزترین ویژگی سیاسی مرحوم آیت الله ری شهری چه بود؟

همراهی با ولایت بارزترین ویژگی سیاسی آقای ری شهری بود زیرا تمام آن کارهایی که او در دوره امام (ره) انجام می‌دادند با هماهنگی و مشورت امام صورت می‌گرفت و بعد از ارتحال امام نیز همان مسلک و روش با همراهی و مشورت با مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد.

با توجه به اینکه عضو مجلس خبرگان رهبری هستید، خاطره‌ای از مرحوم ری شهری در مجلس خبرگان، توصیه‌ها و نطق‌هایی که داشتند، دارید؟

خاطره‌ای که از آیت الله ری شهری در مجلس خبرگان رهبری به یاد دارم، این است که ایشان حتی در مجلس خبرگان رهبری هم وقت خود را ضایع نمی‌کردند و در فرصت‌هایی که در این میان وجود داشت نوشته‌های خود را تصحیح و کار تألیف انجام می‌دادند. این ویژگی درمورد ایشان ستودنی بود که هم نطق‌ها را می‌شنیدند، هم هر جایی نیاز به موضع گیری بود، موضع می‌گرفتند و هم اینکه وقت خود را ضایع نمی‌کردند.

ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی و شخصیت علمی مرحوم ری شهری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مرحوم ری شهری در تولیت حضرت عبدالعظیم (ع) هم کارهای بزرگی انجام دادند که این کارهای بزرگ نشان از مدیریت موفق او داشت. تاکید می‌کنم، املای نانوشته غلط ندارد اما اگر کسی بخواهد املا بنویسد ممکن است غلط هم داشته باشد. خدمات مرحوم ری شهری از جایگاه یک ناظر قابل تجلیل است.

مرحوم آیت الله ری شهری در جهت علمی به خصوص در عرصه حدیث، چهره‌ای برجسته بود و در جهت اجرایی و مدیریتی نیز به عقیده بنده مدیر موفقی بود و مدیریت دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث از جلوه‌های برجسته مدیریتی او بود.

به عقیده من نکته‌ای که در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی او قابل تجلیل است، این است که ایشان دارای توان کار جمعی بودند و بسیاری از کتب ایشان برخواسته از همین توان بود. مرحوم ری شهری شخصیت‌های علمی را پرورش می‌دادند و با آنها به بحث می‌نشستند. خودشان به من گفته بودند که در رابطه با دانش نامه امام مهدی (عج) مباحثه می‌کردند. به عنوان مثال در رابطه با علائم ظهور، دو_سه بار مطالب زیر و رو شد تا این صورت درآمد. به نظر من این یک ارزش است که کسی بتواند کار جمعی انجام دهد و مدیریت جمعی داشته باشد. الحمدلله مرحوم ری شهری این مدیریت را داشتند و بخشی از این امر، ناشی از سعه صدر و تواضع علمی ایشان بود.
منبع: مهر

۱۴۰۱/۲/۱۲

اخبار مرتبط