توضیحات لهستان درباره سفر «رائو» به تهران

عکس خبري -توضيحات لهستان درباره سفر «رائو» به تهران

وزارت خارجه لهستان درباره سفر اخیر «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه این كشور به تهران و محور رایزنی‌های او بیانیه صادر كرد.

به گزارش نما، به دنبال پایان سفر «زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان به تهران، سخنگوی وزارت خارجه این کشور اروپایی به توضیح محورهای این سفر و دیدارهای او با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

در بیانیه وزارت خارجه لهستان آمده است: «زبیگنیو رائو وزیر امور خارجه در تاریخ ۷ تا ۹ می (۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه) به دعوت طرف ایرانی در سفری رسمی به جمهوری اسلامی ایران با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد و با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران رایزنی‌های سیاسی انجام داد».

طبق این بیانیه، «گفت‌وگوهای رسمی سران دیپلماسی لهستان و ایران فرصتی را برای گفت‌وگو درباره موضوعات کلیدی در همکاری‌های دوجانبه و تبادل نظر در مورد مشکلات کنونی منطقه‌ای و جهانی به ویژه تجاوزات مداوم روسیه به اوکراین فراهم کرد».

به گفته این وزارتخانه، وزیر خارجه لهستان موضع این کشور «به عنوان رئیس فعلی سازمان امنیت و همکاری اروپا را در مورد وضعیت امنیتی اروپای شرقی ارائه کرد. وزرای امور خارجه لهستان و ایران در این سفر تفاهم نامه همکاری بین دولت جمهوری لهستان و دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، علمی، ورزشی، جوانان و رسانه‌های جمعی را امضا کردند».

وزارت خارجه لهستان ادامه داد: «اولین سفر دیپلمات ارشد لهستانی به ایران در هشتادمین سالگرد تخلیه ارتش ژنرال آندرس از اتحاد جماهیر شوروی به ایران انجام شد که در ۱۸ مارس ۱۹۴۲ آغاز شد. تقریباً ۱۸۰۰۰ نفر از آنها کودک تخلیه شدند. پناهندگان لهستانی با استقبال گرم و سخاوتمندانه ملت ایران مواجه شدند».

در ادامه بیانیه آمده است: «در اواخر سال ۱۹۴۲ و اوایل سال ۱۹۴۳، اردوگاه‌های لهستانی در تهران، اصفهان، مشهد و اهواز مستقر شدند. ابتدا در تهران راه اندازی شد و بعد از یک سال، ۱۰ مدرسه شد. پرورشگاه لهستانی اصفهان با نام مستعار "شهر کودکان لهستانی" میزبان ۲۳۰۰ کودک و ۳۰۰ بزرگسال و همچنین هشت مدرسه ابتدایی بود».

وزارت خارجه لهستان تصریح کرد: «اردوگاه لهستانی‌های اهواز یکی از مراکز اصلی خروج لهستانی‌هایی بود که ایران را ترک می‌کردند و سرانجام در سال ۱۹۴۵ بسته شد. حدود ۹۰ درصد از تخلیه‌شدگان با قومیت لهستانی بودند و ده درصد باقی‌مانده دیگر اقلیت‌های ملی جمهوری دوم لهستان بودند. اکثر پناهندگان در نهایت پس از چند ماه ایران را ترک کردند و به بسیاری از کشورهای دوردست مانند لبنان، فلسطین، هند، اوگاندا، کنیا، تانزانیا، رودزیای جنوبی و شمالی، آفریقای جنوبی، نیوزلند و مکزیک منتقل شدند».

در پایان بیانیه تصریح شد: «به عنوان بخشی از جشن‌های (هشتادمین) سالگرد (یابود ورود آوارگان لهستانی به ایران)، وزیر رائو از مکان‌های یادبود لهستان از جمله قبرستان‌هایی که سربازان ارتش آندرس و غیرنظامیان در آن دفن شده بودند، بازدید کرد. وزیر رائو در تهران و اصفهان رسماً نمایشگاه موسسه خاطرات ملی لهستان با عنوان "مسیرهای امید" را افتتاح کرد؛ نمایشگاهی که وضعیت سربازان و پناهندگان لهستانی در خاورمیانه را به نمایش می‌گذارد».

وزیر خارجه لهستان بنا به دعوت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی در نشست خبری مشترک حضور یافت.

زبیگنیو رائو در این نشست خبری مشترک گفت: «به مجردی که مذاکرات در وین به پایان برسد، تلاش می‌کنیم همکاری اقتصادی و تجاری لهستان با ایران بیشتر شود چون معتقدیم ایران دارای پتانسیل خیی زیادی است. البته آقای امیرعبداللهیان عنوان کرد که در چه زمینه‌هایی می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم. ما در لهستان درباره آن حوزه‌ها فکر می‌کنیم و معتقدیم که سیاستمداران باید اقداماتی را انجام داده و محیطی را برای تجار و شرکت‌های خصوصی و دولتی فراهم کنند.

زبیگنیو رائو ادامه داد: «ما آماده هستیم که همکاری در همه زمینه‌ها را داشته باشیم. در همه زمینه‌های مهم برای دو کشور به گفت‌وگو پرداختیم و درباره جنگ در اوکراین هم صحبت کردیم و به اعتقاد لهستان این جنگ حاصل خشونت بی دلیل روسیه است. اوکراین مطابق قوانین بین‌المللی یک کشور مستقل است و البته اوکراین حق دارد که مطابق با قوانین بین‌المللی از خاکش دفاع کند».

وی افزود: «خبر دارید که یکی از دلایلی که من به ایران آمدم هشتادمین سالگرد یابود ورود آوارگان لهستانی به ایران بوده و ایرانیان خیلی کمک کردند. آنهایی که از سیبری آمده بودند و ایران از آنها میزبانی کرد و کمک زیادی به آنها شد و چند هزار نفر از آنها در خاک ایران درگذشتند. حکومت و مردم ایران ده‌ها سال است که کمک می‌کنند آرامگاه‌های لهستانی حفاظت شود و می‌خواهم از حکومت ایران در این زمینه تشکر کنم».
منبع: فارس

۱۴۰۱/۲/۲۱

اخبار مرتبط