قیمت بنزین در آمریكا بار دیگر افزایش یافت

عکس خبري -قيمت بنزين در آمريکا بار ديگر افزايش يافت

افزایش جهانی بهای نفت خام باعث ثبت ركورد جدید بهای بنزین در آمریكا شده است.

به گزارش نما، براساس اعلام شبکه سی ان ان، قیمت بنزین در آمریکا در هشت هفته گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و روز شنبه برای نخستین بار قیمت یک گالن بنزین معمولی در سراسر این کشور به پنج دلار رسید. این پانزدهمین روز متوالی است که شاخص قیمت بنزین در آمریکا رکورد جدیدی را ثبت کرده است. همچنین سی و دومین بار طی ۳۳ روز گذشته است که قیمت بنزین در آمریکا با افزایش مواجه می‌شود. زمانی که روند فعلی افزایش قیمت‌ها از ۱۵ آوریل آغاز شد، میانگین قیمت هر گالن بنزین در آمریکا چهار دلار و هفت سنت بود.

قیمت فعلی از افزایش ۲۳ درصدی قیمت بنزین در کمتر از دو ماه حکایت دارد. تأثیر افزایش قیمت بنزین تنها شامل مشکلاتی برای رانندگان نمی‌شود. بر اساس گزارش تورمی که دولت آمریکا روز جمعه منتشر کرد، این موضوع در قیمت‌ طیف کاملی از کالاها و خدمات تأثیرگذار است که با سریعترین رشد طی ۴۰ سال گذشته در حال افزایش هستند.
بر اساس نظرسنجی دانشگاه میشیگان، تورم موجب شد اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی به پایین‌ترین سطح خود برسد. نگرانی در ارتباط با اقداماتی که بانک مرکزی آمریکا برای مبارزه با تورم انجام خواهد داد، سبب سقوط ارزش سهام در آمریکا طی ماه‌های اخیر شده و ثروت خانوارها به ارزش میلیاردها دلار را از بین برده است. در حالی که میانگین قیمت پنج دلار در هر گالن قیمت جدیدی است,، اما بنزین با این قیمت در بسیاری از مناطق در آمریکا رایج شده است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد ۳۲ درصد از پمپ بنزین‌ها در سراسر آمریکا روز جمعه، بنزین را با قیمت پنج دلار در هر گالن به فروش رساندند.

این در حالی است که حدود ده درصد از پمپ‌ بنزین ها، بنزین را با قیمت پنج دلار و ۷۵ سنت در هر گالن به فروش رساندند. بعید به نظر می‌رسد قیمت بنزین در همین عدد متوقف شود. با شروع سفرهای تابستانی، همراه با قطع ارسال نفت روسیه، قیمت نفت در بازارهای جهانی را افزایش داده است. به گفته تام کلوزا رئیس بخش تحلیل انرژی در موسسه او پی آی اس، میانگین قیمت بنزین در آمریکا ممکن است اواخر تابستان امسال به شش دلار در هر گالن برسد. این در حالی است که بالاترین میانگین در سراسر آمریکا متعلق به ایالت کالیفرنیا است، جایی که روز شنبه، میانگین قیمت بنزین شش دلار و ۴۳ سنت در هر گالن فروخته شد. اما مشکلات ناشی از افزایش قیت بنزین در سراسر آمریکا احساس می‌شود.

پیش بینی افزایش قیمت بنزین به ۶دلار در هر گالن

علاوه بر افزایش شدید تقاضا برای بنزین، مشکل عرضه نیز وجود دارد که سبب افزایش قیمت نفت و بنزین می‌شود. تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اروپا علیه روسیه عوامل مهمی محسوب می‌شوند، زیرا روسیه از جمله صادرکنندگان بزرگ نفت در جهان است. نفت کالایی است که در بازارهای جهانی معامله می‌شود. آمریکا هرگز مقادیر قابل توجهی نفت از روسیه وارد نکرده است، اما اروپا به طور سنتی به روسیه وابسته بوده است. تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای ممنوعیت ورود نفت از روسیه موجب افزایش قیمت نفت در سطح جهانی شده است. قیمت هر بشکه نفت خام در روز جمعه به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه بسته شد. این رقم در ماه گذشته کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود. گلدمن ساکس اخیرا پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت خام برنت بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر، ۱۴۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

این رقم پیشتر ۱۲۵ دلار در هر بشکه بود. فراتر از خروج روسیه از بازار جهانی عوامل دیگر هم در این روند دخیل هستند که محدود کردن عرضه یکی از آنها محسوب می‌شود. اوپک و متحدانش، تولید نفت خود را به شدت کاهش داده اند، زیرا تقاضا برای نفت در ماه‌های اولیه شیوع همه گیری کاهش یافت و بسیاری از مشاغل در جهان تعطیل شدند. برخی از کشورهای تولیدکننده نفت در تلاش برای افزایش قیمت، تولید خود را کاهش دادند. این در حالی است که ظرفیت تولید و پالایش نفت آمریکا هنوز به طور کامل به سطح قبل از همه گیری نرسیده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۱/۳/۲۲

اخبار مرتبط