خودداری نپال از انعقاد توافق همكاری با آمریكا

عکس خبري -خودداري نپال از انعقاد توافق همکاري با آمريکا

نپال از انعقاد توافق همكاری امنیتی مشترك با آمریكا اجتناب كرد.

به گزارش نما، نپال از انعقاد توافق همکاری مشترک با آمریکا خودداری کرد.

به نقل از راشاتودی، چین از تصمیم نپال در عدم انعقاد توافق همکاری امنیتی مشترک با آمریکا استقبال کرد. پکن اعلام کرد که از تصمیم نپال استقبال و از استقلال و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: بسیاری از جناح‌ها در نپال توافق با آمریکا را به ضرر امنیت منطقه و آن را برخلاف امنیت ملی نپال و سیاست خارجی متوازن آن می‌دانند.

این هفته کاتماندو طرح مشارکت با آمریکا را رها کرد. آمریکا از سال ۲۰۱۴ این درخواست را از نپال داشته است. منتقدان این طرح معتقدند این اقدام می‌تواند حاکمیت نپال را تضعیف کند. وزارت خارجه آمریکا برای مقابله با نفوذ شوروی سابق از دهه‌ها پیش به دنبال توافق با نپال بوده است.

هدف آمریکا برای رسیدن به توافق با نپال، مقابله با چین است. نپال بین چین و هند قرار دارد. روابط نپال با این دو کشور خوب است. به نظر آمریکا به دنبال اجرای بازی سیاسی خود در نپال با انعقاد این قرار داد بود تا ضد چین عمل کند. اگر آمریکا می‌خواست به نفع نپال و مردم آن کار کند از این موضوع استقبال می‌شد و حتی چین به آن با دیدی مثبت می‌نگریست، اما آمریکا به دنبال رسیدن به اهداف ژئوپولتیکی خود است و آن مقابله با چین است.

گفتنی است نپال کشوری محصور شده میان چین و هند است. براساس نظریه رئالیسم تهاجمی، کشوری که در مجاورت یک قدرت بزرگ قرار دارد نباید از اقدام به اتخاذ تصمیماتی کند که منجر به تحریک همسایه خود شود. نپال با درک درستی که از شرایط ژئوپلوتیکی خود داشت نخواست با همکاری با آمریکا باعث خشم چین شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۱/۴/۴

اخبار مرتبط