وضعیت آزادی مطبوعات در دوره پهلوی اول

وضعيت آزادي مطبوعات در دوره پهلوي اول

برخی جراید برای گریز از زیر تیغ سانسور رو به صنعت توشیح آوردند و با چاپ متونی در تمجید از رضا خان پهلوی او را به باد انتقاد گرفتند.

هدایت‌الله بهبودی- برخورد رضاخان پهلوی با مطبوعات ، چه در دوره وزارت جنگ و چه در دوره ریاست وزرایی ، خواندنی و پرماجرا است.
در این جا به یک ماجرا در زمان نخست وزیری او اشاره می‌شود. در این دوره روزنامه‌ها در تنقید و تحلیل دولت او آزاد نبودند. عین ، السلطنه نوشته است: «از مطابع التزام گرفته‌اند برخلاف سردار اگر چیزی بنویسند چاپ نکنند. متصل پلیس تأمینات و مفتش آن جا هست و هیچ نمی‌گذارند بر ضد او منتشر کنند.» (روزنامه خاطرات عین‌السلطنه، جلد ۹، ص ۶۹۵۶)
برخی جراید برای گریز از زیر تیغ سانسور رو به صنعت توشیح آوردند و با چاپ متونی در تمجید از رضا خان پهلوی او را به باد انتقاد گرفتند. برای نمونه هفته نامه «نسیم صبا» متنی چاپ کرد که اگر کلمه‌های اول هر سطر کنار هم گذاشته می‌شد ، این جمله خودنمایی می‌کرد: «رضا خان بی‌سواد که وزرای خود را نتوانست به مجلس معرفی بنماید ، چطور لایق ریاست جمهور است. تأمینات نمی‌گذارد آزادانه بنویسیم ؛ لذا موشح عقاید حقه را می نویسیم.» ( نسیم صبا، سال ۲، شماره ۳(۲۸ حمل ۱۳۰۳)، ص ۴)منظور از ناتوانی رضا خان رئیس الوزرا در معرفی وزیران این است که او هنگام معرفی وزرا به مجلس شورای ملی، نام وزیر عدلیه را از یاد برد و نام وزیر را از خود او پرسید!

۱۴۰۱/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط