خبر خوش برای كم در آمدهای عشق سفر

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از آغاز اجرای طرح سفر مهر كه به منظور حمایت از اقشار كم درآمد است، خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد شریف ملک زاده در نشست اعضای شورای اداری خراسان رضوی که صبح امروز با حضور محمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست و جمعی از مسئولان دولتی و بخش خصوصی کشور در این استان برگزارشد، افزود: طرح ملی سفر مهر به منظور حمایت از اقشار کم درآمد و با اولویت رانندگان سراسرکشور اعم از تاکسی،اتوبوس،مینی بوس،کامیون و ... به اجرا درخواهد آمد.

ملک زاده با تاکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی با هدف ارزان سازی و امکان ایجاد سفر برای اقشار کم در آمد و زحمتکش جامعه این طرح را در دستور کار خود قرار داده است خاطرنشان کرد: طرح ملی سفر مهر از مشهد مقدس آغاز می شود و نخستین گروه از مسافران طرح ملی سفر مهر 25 دی ماه وارد این شهر می شوند.

معاون رئیس جمهور گفت: مقدمات اجرایی این طرح فراهم و آئین نامه ای تحت عنوان دستورالعمل اجرایی ستاد تهیه و برای تصویب به دولت فرستاده شده است.

ملک زاده افزود: بر اساس بخشنامه معاون اول رئیس جمهور همه وزارتخانه ها، نهادها و دستگاههای دولتی موظف به همکاری و هماهنگی برای اجرای این طرح در سراسر کشور هستند.

به گفته وی بر اساس ابلاغیه های صادرشده استانداران به عنوان روسای این ستاد و مدیران کل میراث فرهنگی هر استان به عنوان دبیر انتخاب شده اند.

ملک زاده با تاکید بر اینکه این طرح در همه استانهای کشور به اجرا در خواهدآمد، گفت: بر اساس طرح ملی سفر مهر مسافران از تخفیف 70 درصدی ظرفیت های اقامتی دولتی که در اختیارشان قرار می گیرد بهره مند خواهند شد .

بر اساس این گزارش محمد شریف ملک زاده در این نشست با ذکر نکاتی پیرامون جایگاه زیارت در شهر مقدس مشهد گفت:این شهر پایتخت معنوی کشور است از این رو باید آداب و رسوم زیارت به معنای واقعی در این شهر اجرا شود.

ملک زاده با اشاره به جایگاه سازمانی خود در پرداختن به سه موضوع میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: توجه به گردشگری زیارت و احیای آن باید اولویت کار مسئولان استان درشهر مقدس مشهد باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: کسی که وارد شهر مقدس مشهد می شود 100 در صد برای زیارت می آید پس باید همه برنامه های زیارت را برایش تبیین کنیم.

ملک زاده گفت: کارگروه ملی زیارت به ریاست رئیس جمهور به همین منظور تشکیل شده است و این کارگروه موظف به تصمیم گیری،سیاست گذاری و برنامه ریزی برای ایجاد حس زیارت به زائران است.

وی ضمن تشکر از آستان قدس رضوی، استانداری و شهرداری مشهد در ارائه خدمات به زائران گفت: باید برای ثبت حس زیارت به عنوان میراث ناملموس و معنوی کشور اقدام کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ثبت ملی و جهانی بسیاری از بناهای تاریخی کشور تاکید کرد: باید تفکر، اندیشه و احساس ملت بزرگ ایران به ائمه به عنوان میراث معنوی و ناملموس به ثبت ملی و جهانی برسد.

ملک زاده با اشاره به ثبت ملی آئین های عاشورایی و ثبت جهانی مراسم قالیشویان مشهد اردهال که از افتخارات کشورمان در ماه محرم است از رونمایی ثبت ملی آئین های سلام حضرت امام رضا (ع)،آئین های 28 صفر ،عزاداری سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج، شله مشهدی به عنوان نذری مردم مشهد در ایام محرم که بیانگر اعتقادات مردم است،علم گردانی شبیه گردانی نخل برداری،نخل گردانی در شهرهای استان خراسان رضوی خبر داد و دستور تلاش برای ثبت جهانی آنها را داد.

تشکیل کمیته ثبت جهانی حرم امام رضا (ع)

وی همچنین بر تشکیل کمیته ای با حضور استاندار ،مسئولان آستان قدس رضوی و معاونت میراث فرهنگی کشور برای ثبت جهانی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) تاکید کرد.

ملک زاده در پایان از برگزاری "جشنواره ملی صدای عشایر" همزمان با 12 بهمن در نمایشگاه بین المللی تهران خبر داد و گفت: در این نمایشگاه که با مرکزیت نمایشگاه بین المللی تهران و سپس همه کاخ موزه ها و مجموعه های فرهنگی تهران به اجرا در خواهد آمد ظرفیت ها و پتانسیلهای اقوام و عشایر سراسر کشور در بخش صنایع دستی،هنرهای سنتی،پوشاک محلی،موسیقی و آوای اقوام و عشایر و....نمایش داده می شود.

۱۳۹۱/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط