هاشمي رفسنجاني:

تشدید اختلافات در عراق به نفع دشمنان است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز نگرانی از اوضاع به وجود آمده در عراق بر وحدت شیعی و سنی و نیز همكاری احزاب، قومیتها و مذاهب این كشور برای جلوگیری از سوءاستفاده قدرتها و مداخله‌گران خارجی تأكید كرد.

به گزارش نمابه نقل از مهر، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در دیدار رئیس مجلس اعلای عراق با تشریح وضع سیاسی عراق و منطقه، به مطامع و اهداف قدرتهای خارجی اشاره کرد و گفت: دشمنان از عظمت و رشد و بالندگی اسلام به‌خصوص مکتب اهل بیت (ع) در ایران، عراق و سایر کشورها خرسند نیستند و تلاش می‌کنند با تحریک و سوءاستفاده از اختلافات طبیعی و کوچکی که میان گروههای سیاسی، قومی و مذهبی در عراق به وجود می‌آید، منافع خود را تأمین کنند.
وی افزود: در این میان تدابیر و نقش بزرگان عراق و مراجع معظم تقلید در تلطیف فضای سیاسی و نزدیک کردن خواستها و منافع گروههای گوناگون بسیار مؤثر و مهم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حمایت همیشگی جمهوری اسلامی ایران از وحدت و استقلال عراق تأکید کرد و گفت: نباید اجازه داد با تشدید اختلافات و تسری بحرانهای منطقه به عراق، مداخله‌گران به خواستهای خود دست یابند.

در آغاز این دیدار، حجت‌الاسلام سیدعمار حکیم، رئیس مجلس اعلای عراق نیز با تشریح اوضاع سیاسی این کشور و منطقه، از مواضع حکیمانه جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل عراق تقدیر کرد و گفت: مردم و مسئولان کشور دوست و برادر، جمهوری اسلامی ایران همواره یار و یاور عراق بوده‌اند و امیدواریم همکاریهای دو کشور بیش از گذشته توسعه و ارتقا یابد.

وی همچنین وحدت و همکاری میان گروههای سیاسی، قومی و مذهبی عراق را راه عبور این کشور از مشکلات و مسائل پیش آمده دانست و افزود: گروههای گوناگون سیاسی و مذهبی عراق می‌توانند با گفتگو و تعامل همه‌جانبه و توجه به خواست واقعی توده مردم، مشکلات را برطرف کنند و جلو بحرانهای بزرگ‌تر و مداخله بیگانگان را بگیرند.

حجت‌الاسلام حکیم نقش مراجع معظم عراق را در حل و فصل و تلطیف فضای کنونی مهم توصیف کرد و گفت: باید حقوق و منافع همه طرفهای سیاسی، قومی و مذهبی در عراق حفظ و از زیاده‌خواهیها پرهیز شود.

۱۳۹۱/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط