اعتراف وزارت بهداشت به اشتباهی بزرگ

محمدحسن طریقت منفرد پیش از ظهر پنج‌شنبه در ششمین مجمع عمومی بسیج جامعه پزشكی كه در تالار امام خمینی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم‌ها نباید اجازه بدهیم تا مردم ما در حوزه درمان فشار مضاعفی را علاوه بر درد و رنج بیماری تحمل كنند چرا كه آرامش، امنیت و سلامت سه ركن اصلی امنیت عمومی جامعه است.

به گزارش نما به نقل از فارس، سرپرست وزارت بهداشت گفت: اشتباه بزرگی کردیم و در مجلس ششم اختیار تعیین تعرفه را به یک سازمان صنفی دادیم و آن زمان بدون کار کارشناسی تعرفه‌ها 10برابر شد.

محمدحسن طریقت منفرد پیش از ظهر پنج‌شنبه در ششمین مجمع عمومی بسیج جامعه پزشکی که در تالار امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم‌ها نباید اجازه بدهیم تا مردم ما در حوزه درمان فشار مضاعفی را علاوه بر درد و رنج بیماری تحمل کنند چرا که آرامش، امنیت و سلامت سه رکن اصلی امنیت عمومی جامعه است.

به گفته طریقت منفرد باید راهنماهای بالینی را در حوزه بهداشت و درمان تدوین کرد تا مراکز ارائه خدمات درمانی راه صحیح خدمت را پیدا کند.

وی افزود: توجه به مراقبت‌های اولیه در زمینه طب باید بیشتر شود تا نیاز به خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی نباشد به عنوان مثال اگر یک آنژین ساده را به موقع درمان کنیم دیگر نیازی به پیوند کلیه یا پیوند دریچه قلب ناشی از همین بیماری را نداریم.

وی وضعیت کنونی کشور را به مراتب سخت‌تر از دوران دفاع مقدس برشمرد و افزود: آن موقع دشمن مشخص بود. در عین حال اعتبارات ما الان گرفتار مسیری است که در جای خودش هزینه نمی‌شود و گرفتاری‌هایی که از این ناحیه به مردم تحمیل می‌شود لطمات زیادی را به دنبال دارد.

تجویز بی‌مورد خدمات تخصصی آفت نظام سلامت

طریقت منفرد تجویز بی‌مورد خدمات تخصصی را یکی دیگر از آفت‌های حوزه سلامت خواند و گفت: دو هفته پیش گفتم تا کارشناسان به طور مخفی سری به بیمارستان‌ها بزنند. تنها در یک گزارشی که ارائه شده یکی از همکاران در حوزه قلب طی سه ماه 800 مورد آنژیوگرافی انجام داده بود.

سرپرست وزارت بهداشت تصریح کرد: سرانه درمان در کشور ما چند صد دلار بیشتر نیست در حالی که در اروپا بیش از 3 هزار دلار و در آمریکا 10 هزار دلار است اما برای هر خدمتی در امر پزشکی راهنمای بالینی مختص به آن نیز تعریف شده است.

وی با انتقاد از اینکه چرا باید اجازه دهیم تا با این سرانه محدود بی‌نهایت از امکانات تکنیکی و ارزبر توسط متخصصان استفاده شود تأکید کرد: با تجویز بی‌مورد خدمات تخصصی، منابع را هدر می‌دهیم در حالی که باید از توان علمی و بالینی مان استفاده کنیم.

طریقت منفرد پزشک خانواده را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد که متأسفانه تکلیف آن پس از 17 سال مشخص نشده است.

وی گفت: اداره صحیح مراکز بهداشتی و درمانی به عنوان سرمایه عظیم ملی و ساماندهی آن جز با اجرای پزشک خانواده و تقویت مراقبت‌های اولیه به هیچ وجه مقدور نیست.

طریقت منفرد رشد بخش بهداشت و درمان در سه دهه گذشته را بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: حتی پیشرفت علم و تکنولوژی در این حوزه به حدی بوده که درمان را گران کرده و هیچ کشوری قادر به تأمین و منابع موردنیاز براساس یافته‌های علمی روز نیست و دغدغه دنیا دیگر خود علم طب نیست بلکه استفاده بهینه از امکانات درمانی است.

وی اذعان داشت: پزشک را نمی‌شود با دستورالعمل بخشنامه اداره کرد و برای همین در دنیا خدمات پزشکی و جامعه پزشکی را از طریق خود پزشکان اداره می‌کنند.

سرپرست وزارت بهداشت به مزایای اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده در دنیا اشاره کرد و گفت: در این سیستم بیمار ولی‌نعمت است و پزشک خدمتگزار و بدون توجه به فقر و غنای بیمار به او خدمات درمانی ارائه می‌شود چرا که هر بیمار یک کارت بیمه در اختیار دارد که با مراجعه به پزشک این کارت را ارائه می‌کند.

طریقت منفرد تأکید کرد: اگر پزشک نتواند رضایت بیمار را به دست بیاورد در سه ماه بعدی ممکن است بیمار از زیرمجموعه او خارج شود و پزشک دیگری را انتخاب کند و در نتیجه معیشت پزشک به این امر وابسته است اما ما در کشور طوری برخورد می‌کنیم که انگار مردم صدقه‌بگیر ما هستند.

سرپرست وزارت بهداشت افزود: در سیستم پزشک خانواده در کشورهای مختلف سرانه درمان را براساس تعداد بیماری که پزشک انتخاب می‌کند دریافت می‌کند و اگر پزشک در مسیر ارائه خدمات جلوی هزینه‌ها را نگیرد باید از جیبش بپردازد.

بیماران را نباید به دست بازار سپرد

به گفته طریقت منفرد تنها جایی که در دنیا معتقدند بیمار نباید به دست بازار سپرده شود سیستم بهداشت و درمان است چون بیمار اطلاعات لازم را ندارد و تسلیم پزشک می‌شود.

دو سوم هزینه‌‌های درمان را خود مردم می‌پردازند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه‌های ناشی از درمان در کشور اشاره کرد و گفت: گردش مالی در حوزه بهداشت و ارائه خدمات در سال 89، 20 هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم 10 هزار و 500 میلیارد تومان را دولت به بیمه‌ها پرداخته‌اند و نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان را از حلقوم مردم گرفتار کشیده‌ایم در حالی که 10 هزار و 500 میلیارد تومان می‌توانست کافی باشد.

وی گفت: این رقم در سال 90 نیز 40 هزار میلیارد تومان بود که 25 هزار میلیارد تومانش را مردم پرداختند در حالی که امروز میزان بستری ما به ازای هر هزار نفر 90 نفر است یعنی چیزی حدود 6 میلیون بیمار بستری در سال است.

طریقت منفرد همچنین میزان مراجعات سرپایی را به بیمارستان برای هر فرد 10 مورد در سال اعلام کرد و گفت: اگر هزینه هر مراجعه سرپایی را 9 هزار تومان در نظر بگیریم هزینه مراجعات سرپایی ما می‌شود 6 هزار و 300 میلیارد تومان.

وی تأکید کرد: استکبار، جهان را بدون نفت ایران محاسبه کرده و اگر بخواهیم استقلالمان را حفظ کنیم باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم و همگی دست به دست هم دهیم اما تعارض منافع تا امروز نگذاشته تا قانون آن طور که باید اجرا شود.

واگذاری تعیین تعرفه به نظام پزشکی اشتباه بزرگی بود

طریقت منفرد گفت: ما اشتباه بزرگی کردیم و در مجلس ششم اختیار تعیین تعرفه را به یک سازمان صنفی دادیم و آن زمان بدون کار کارشناسی تعرفه‌ها 10برابر شد و از آن بدتر وضعیتی است که اکنون قرار داریم به عنوان مثال یک جراحی که در بیمارستان دولتی جراحی می‌کند 50 درصد هزینه را می‌گیرد در حالی که همان کار در بخش خصوصی با دستمزد 10 برابری است و اگر پزشک پسر معصوم هم باشد نمی‌تواند در این راستا مقاومت کند و این پارادوکس را در کجای دنیا می‌توان پیدا کرد.

وی گفت: چگونه می‌توان انتظار داشت بخش دولتی که 80 درصد امکانات درمانی را در اختیار دارد و درست از این امکانات استفاده نمی‌کند و مردم بتوانند حقشان را بگیرند.

۱۳۹۱/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط