طنین صدای امام در سازمان ملل

جشن نوروز با حضور نمایندگان كشورهای فارسی زبان در سازمان ملل برگزار شد.

جشن نوروز با حضور شركت كنندگانی از یازده كشور فارسی زبان ، سفرا و دیپلمات های سایر كشورها در سازمان ملل با شكوه خاصی برگزار شد و در این مراسم پیام نوروزی امام خمینی در سازمان ملل پخش گردید.
در این مراسم نمایندگان كشورهای جمهوری اسلامی ایران، هند، پاكستان، افغانستان و تاجیكستان، به بیان دیدگاههای خود درباره نوروز و قدمت آن پرداختند.

یكی از بارزترین نكات مهم برنامه نوروز امسال كه در حضور سفرا و دیپلمات های كشورهای مختلف برگزارشد این بود كه سفرای كشورهای فارسی زبان به هنگام سخنرانی خود بر این نكته تاكید كردند كه نوروز باستانی میراث كهن از ایران زمین است.

در ابتدای این مراسم معاون رییس مجمع عمومی سازمان ملل به تشریح نوروز و تقارن آن با بهار طبیعت و زایش دوباره هستی اشاره كرد و گفت : نوروز دارای آثار برجسته فرهنگی بسیار زیادی است.

ظاهر طنین نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل متحد به عنوان نخستین سفیر فارسی زبان با تبریك نوروز وتقارن بهار طبیعت با آغاز سال نو ایرانی از تلخكامی مردم كشورش سخن گفت كه نوروز را با خون دل ولی به عنوان آیینی كهن گرامی می دارند.

'آغشین مهدیف' نماینده دایم جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم به تشریح آیین نوروز پرداخت كه شباهت زیادی به تمامی مراسم نوروز ایرانی داشت و یادآور پیوندهای ناگسستنی بین دو ملت بود.

هاردیپ سینگ پوری سفیر و نماینده دائم هند با شادمانی از پیوستن كشورش به این آئین به بزرگداشت این مراسم پرداخت و گفت كه نوروز یك میراث بزرگ آسیایی است.

وی همچنین به تشریح بزرگداشت آئین نوروز توسط پارسیان هند پرداخت كه هنوز نام پارسی را به عنوان هویت ایرانی خود حفظ كرده اند.

نمایندگان عراق، قزاقستان و قرقیزستان نیز درباره تاریخ و مراسم خاص نوروز سخنرانی كردند و به بیان ویژگیهای این آیین پرداختند.

طولانی ترین سخنرانی مربوط به نماینده پاكستان بود كه تلاش كرد شرح پیدایش نوروز را با قرائت ابیات شاهنامه ، تبیین كند.

نمایندگان تاجیكستان، تركیه و تركمنستان نیز طی سخنانی به تشریح مراسم خاص نوروزی در كشورهایشان پرداختند تا سیمای این مراسم جهانی بهتر تبیین گردد.

همچنین در جریان این مراسم گروه های موسیقی از جمهوری اسلامی ایران، تاجیكستان و افغانستان به صورت زنده برنامه اجرا كردند.

۱۳۹۱/۱/۲

اخبار مرتبط