درخواست «جان كری» از ایران

عکس خبري -درخواست «جان کري» از ايران

وزیر خارجه آمریكا در دیدار با خانواده مأمور سابق «اف‌بی‌آی» كه در سال ۲۰۰۷ ناپدید شد، از شركای بین‌المللی و همچنین ایران درخواست كرد با آمریكا در یافتن این فرد همكاری كنند.

به گزارش نما، فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جان کری» روز جمعه به وقت محلی با خانواده «رابرت لوینسون» افسر سابق «اف بی آی» که در سال 2007 ناپدید شد دیدار کرد.

خانواده لوینسون مدعی هستند که این مأمور سابق اف بی آی در سال 2007 در ایران ناپدید شده‌اند و کری روز گذشته در دیدار با آنها از تمامی آنهایی که اطلاعاتی درباره مکان این افسر داشتند، درخواست کرد که این اطلاعات را آشکار کنند.

کری در بیانیه‌ای اعلام کرد: من امروز با همسر و پسر لوینسون دیدار کردم تا تأکید کنم که دولت آمریکا به یافتن لوینسون و بازگرداندن وی در صحت و سلامت به خانواده‌اش متعهد است.

در ادامه این بیانیه‌ آمده است: لوینسون همسر و همچنین پدر 7 فرزند است و از زمانیکه 6 سال پیش در جزیره کیش ایران ناپدید شد، تمامی جشن‌های تولد، سالگردها، مراسم ازدواج دیگر رخدادهای مهم را از دست داده است. او همچنین پدربزرگ دو کودک است که دومین آنها در غیبت وی به دنیا آمد.

در بخشی از بیانیه کری آمده است: آمریکا از حمایت شرکای بین المللی خود در تحقیق درباره این پرونده استقبال می‌کند و از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که به وعده‌اش درباره کمک به یافتن لوینسون و بازگشت سالم او به خانواده‌اش عمل کند.

خانواده لوینسون می‌گویند که او پس از کناره گیری از پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، به عنوان کارآگاه خصوصی فعالیت داشت و در جریان تحقیق درباره قاچاق سیگار در سال 2007 به منطقه آزاد کیش سفر کرده بود که ناپدید شد اما مقامات ایران اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان از حضور لوینسون در جزیره کیش یا هر نقطه دیگری از خاک ایران اطلاعی ندارد.

بیانیه کری یک روز قبل از ششمین سالگرد ناپدید شدن لوینسون مطرح شد. سال گذشته اف بی آی پاداش یک میلیون دلاری برای هر نوع اطلاعاتی در ارتباط با لوینسون تعیین کرد.

۱۳۹۱/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط