راهكار بانك مركزی برای كاهش نقدینگی

یك عضو شورای پول و اعتبار با اشاره به اقدامات بانك مركزی برای كنترل نقدینگی، گفت: در سال جاری دسترسی بانك‌ها به خط اعتباری بانك مركزی كاهش یافته كه این مساله در كنار سایر اقدامات، به كاهش رشد نقدینگی كمك می‌كند.

به گزارش نما، کورش پرویزیان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، اظهارداشت: به صورت طبیعی در ماه‌های پایانی سال حجم تقاضای پول افزایش می‌یابد و امسال هم کمک جبرانی به خانوار شد که بر حجم این نقدینگی افزوده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بانک مرکزی دو طرح پیش فروش سکه و عرضه اوراق مشارکت را در دستور کار دارد که می‌تواند نقدینگی را کنترل کند؛ خوشبختانه اوراق مشارکت سازمان‌ها و اوراق سپرده بانک‌ها عرضه می‌شود و همچنین شرکت‌های بزرگ مانند خودروساز‌ها پیش‌فروش محصولات خود را از سر گرفته‌اند.

این عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه این اقدامات می‌تواند بخشی از نقدینگی را جمع‌آوری و کنترل کند، تصریح کرد: در کنار این اقدامات رشد تسهیلات‌دهی بانک‌ها نسبت به گذشته کند‌تر شده و این خود بر کاهش رشد نقدینگی اثرگذار است.

وی گفت: در سال‌های گذشته تسهیلات پرداختی بیش از حجم سپرده‌ها بوده است، اما در سال‌ جاری این نستب رعایت شده و بانک‌ها متناسب با منابع تسهیلات پرداخت کرده‌‌اند.

پرویزیان افزود: بانک مرکزی در سال جاری اضافه برداشت‌های بانک‌ها از منابع خود را کنترل و مدیریت کرد و دسترسی بانک‌ها به خطوط اعتباری کمتر شده است.

مشاور رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش بودجه تخصیص یافته نسبت به بودجه مصوب، گفت: دولت در سال جاری حدود 95 هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده که این به معنای کاهش حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومانی حجم بودجه کشور است، همچنین متقاضیان ارز مبادله‌ای باید برای دریافت ارز ریال بپردازند که این دو پدیده هم به کاشه حجم نقدینگی کمک خواهد کرد.

۱۳۹۱/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط