تحقیقات جهانی در مورد بیماری چاوز

رییس جمهوری موقت ونزوئلا از انجام تحقیقات و آزمایشات پزشكی از سوی كارشناسان جهان برای كشف علت بیماری ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری این كشور امریكای جنوبی خبر داد كه روز سه شنبه در سن 58 سالگی درگذشت.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، منابع خبری امروز شنبه گزارش دادند: ˈنیکولاس مادوروˈ کفیل ریاست جمهوری ونزوئلا عصر جمعه به وقت محلی - بامداد شنبه به وقت ایران - در مراسم تحلیف خود در مجلس ملی این کشور گفت: ˈهوگو چاوزˈ به بیماری بسیار عجیبی مبتلا بود و علت آن باید کشف شود.

به گزارش خبرگزاری اروپاپرس، وی افزود: بیماری چاوز به این دلیل بسیار عجیب بود که سرعت پیشرفت آن بسیار سریع بود و بدرستی روشن نیست او چرا و چگونه به آن مبتلا شد.

رییس جمهوری موقت ونزوئلا و معاون چاوز خاطرنشان کرد: پس از آزمایشات محققان چند کشور جهان، دلایل و ریشه این بیماری معلوم خواهد شد .

مادورو همچنین برای نخستین بار فاش کرد که اندکی پس از بروز نخستین علایم بیماری در ماه ژوئن سال 2011 میلادی - خرداد سال گذشته- چاوز به وی گفته بود این بیماری بسیار بدتر از آن چیزی است که او فکر می کند.

اگرچه در همان زمان اعلام شد بیماری چاوز از نوع سرطان است و رییس جمهور فقید ونزوئلا نیز چند بار مجبور به جراحی و شیمی درمانی شد اما تاکنون هرگز جزییات این بیماری فاش نشده است.

اهمیت اظهارات مادورو در آن است که اکنون سران هفت کشور امریکای لاتین به همین بیماری مبتلا هستند و قریب به اتفاق آنها نیز از مخالفان واشنگتن به شمار می روند.

پیش از این نیز، ˈیاسر عرفاتˈ رییس سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) با بیماری مشکوکی درگذشت و بررسیهایی که سال جاری روی پیکر او، سالها پس از مرگش انجام شده است، تایید می کند او با ماده سمی پلوتونیوم به این بیماری مهلک مبتلا شده بود. مظنون اصلی مرگ عرفات، رژیم صهیونیستی است.

چاوز نیز نه تنها از مخالفان امپریالیسم امریکا بلکه از دشمنان سرسخت رژیم صهیونیستی بود به گونه ای که در عزای او، مردم غزه نیز به سوگ نشستند.

بر اساس این گزارش، مادورو در این مراسم با بیان اینکه سمت کفیل ریاست جمهوری به دلیل وضعیت اجباری و غیرقابل پیش بینی بیماری و مرگ چاوز بر او تحمیل شده است، خاطرنشان کرد:ˈ روزی که به دستور چاوز، من به عنوان معاون رییس جمهوری انتخاب شدم و هنگامی که او در 11 دسامبر - 21 آذر- مرا به عنوان جانشین خود برای اداره کشور برگزید، علت این تصمیم چاوز را به طور واضح نمی فهمیدم اما نمی توانستم چیزی بگویم زیرا می دانستم که حس و درک او، راست و حقیقی بود و این مرد بزرگ احساس کرده بود این بار نمی تواند از این بیماری با پیروزی خارج شود.ˈ

وی در طول سخنرانی مراسم تحلیف خود بر اراده قاطع خویش برای تداوم راه چاوز و تحقق آرمانهای او تاکید کرد و گفت: ˈمن سوگند می خورم برای دفاع از میهن و ایفای تعهدم به ادامه راه چاوز و انقلاب بولیواری، مبارزه او را برای پیشبرد سوسیالیسم بولیواری و تحکیم میراث او، با تمام قدرت به پیش ببرم.ˈ

هنگامی که ˈدیوسدادو کابیوˈ رییس مجلس ملی ونزوئلا، باند ریاست جمهوری را بر دوش مادورو گذاشت و نشان آن را از گردنش آویزان کرد، مادورو با چشمانی اشکبار اظهارداشت: این باند و این ریاست جمهوری متعلق به فرمانده ما ، هوگو چاوز است.

وی افزود: چاوز عاشق خدمت به مردم، کشور خود و همه ملتهای آزادیخواه و انقلابی بود و به همین خاطر، بیماری هیچگاه نتوانست او را از راهی که در پیش گرفته است، منصرف سازد.

مادورو با انتقاد از رفتار مخالفان نسبت به چاوز و شایعات آنها در باره بیماری او، خطاب به آنها گفت: ˈفرمانده ما، رهبر ونزوئلایی بود که بیشترین بدگویی ها از سوی رسانه های رذل داخلی و خارجی به وی صورت گرفت. اما سوال این است، آنها با این کارها، چقدر توانستند نفرت نسبت به چاوز را در افکار و احساسات مردم بنشانند؟! چرا ملت هیچگاه چاوز را رها نکرد؟! آیا مخالفان جواب منطقی دارند؟!بدون شک، خیر .ˈ

در حالی که مادورو می گفت انتقادهای مخالفان دولت که نشست ایفای سوگند او را تحریم کرده بودند، به به سطوح پست متعلق به فاشیسم رسیده است، سیاستمداران حزب سوسیالیست ونزوئلا با فریاد ˈآنها باز نخواهند گشتˈ ، صحبت های مادورو را تایید می کردند .

مادورو در سخنانش همچنین با بیان اینکه ونزوئلا رابطه بسیار خوبی با جامعه امریکا دارد، از واشنگتن خواست ˈهمزیستی با آمریکای لاتین شورشی را یاد بگیردˈ .

وی افزود:ˈ ایالات متحده امریکا باید بداند دیگر هیچ امپراطوری نخواهد توانست سرزمین ونزوئلا را تحت اختیار بگیرد و تاریخ ونزوئلا را تحریف کندˈ.

رئیس جمهوری موقت ونزوئلا در همین راستا از کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب خواست علیه امپریالیسم، ˈبلوکی سیاسی ، فرهنگی و نظامیˈ بسازند تا از طریق آن بتوانند نیروهای پرقدرت نظامی تشکیل دهند وˈ مانع از استقرار پادگان ها و پایگاه های نظامی خارجی ˈ در منطقه بشوند .

۱۳۹۱/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط