طلا در آستانه سقوطی دیگر

انتظارها برای تعیین سرنوشت بازار جهانی طلا در هفته كاری آینده به پایان رسید و تازه‌ترین گزارش بیكاری از سوی وزارت كار آمریكا منتشر شد.

گزارشی که نشان داد نرخ بیکاری این کشور در ماه فوریه با ۰/۲درصد کاهش به ۷/۷‌درصد رسیده است. نرخی که از سال ۲۰۰۹ تاکنون بی‌سابقه است. کاهش نرخ بیکاری آمریکا طی ماه فوریه آن هم در شرایطی که رکود بخش اعظم اقتصاد جهان به‌ویژه اروپا را همچنان می‌آزارد، کافی‌است تا ارزش دلار با جهش کم‌سابقه‌ای در برابر سایر ارزهای عمده جهان مواجه شود.

به طوری که بلومبرگ اعلام کرد: «افزایش متوالی ارزش دلار در پنج هفته اخیر از ژوئن ۲۰۱۲ میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است.» افزایش ارزشی که در بیشتر اوقات به زیان قیمت طلا تمام می‌شود. گذشته از این، اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا در سال‌های اخیر تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است، ولی اکنون با بروز نشانه‌هایی از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا سرمایه‌گذاران بین‌المللی نگران متوقف‌شدن اجرای این سیاست‌ها هستند. چراکه پیش‌بینی‌ها از تحقق رشد سه‌درصدی در سال‌جاری میلادی خبر می‌دهند.

بر همین اساس، سیر خروج از بازار طلا به سمت بازار سهام شدت گرفته است، تنها طی یک ماه گذشته نرخ جهانی طلا حدود صد دلار کاهش یافته است. حالا هم که با تقویت بیش از پیش دلار در برابر یورو به نظر می‌رسد با آغاز معاملات هفته کاری جدید، قیمت جهانی طلا با نزول تازه‌ای مواجه شود. چرا که هم‌زمان با بهبود شرایط اقتصاد آمریکا، تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا برای حفظ نرخ بهره بانکی در سطح ۰/۷۵‌درصد در حالی اتخاذ شد که نرخ بیکاری اروپا با افزایش روبه‌رو شده و اقتصاد منطقه یورو با کاهش رشد ۰/۶‌درصدی مواجه است و نگرانی‌های بسیاری نسبت به ادامه کاهش این رشد وجود دارد. با این وجود رییس بانک مرکزی اروپا همچنان تاکید دارد که شرایط اقتصادی منطقه یورو آن‌قدرها بد نیست که نیازی به کاهش نرخ بهره بانکی باشد. اما در مقابل از کاهش ۰/۳درصد دیگر از نرخ رشد اقتصادی اتحادیه اروپا طی سال میلادی ۲۰۱۳ خبر می‌رسد و ثبت رکورد پنج‌‌میلیون بیکار در اسپانیا.مرجع : روزنامه بهار

۱۳۹۱/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط