صدور مجوز شكار بر اساس شرایط اكوسیستم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعضی از تورگردان ها به دلیل اینكه تعهداتی را برخی از خارجی ها در شكار ایجاد می كنند می خواهند بیش از ظرفیت محیط شكار كنند اما سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس شرایط اكوسیستم مجوزشكار صادر می كند.

' محمد جواد محمدی زاده ' روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: سازمان محیط زیست بر اساس قانونی كه برای صید و شكار وجود دارد عمل می كند. بر اساس قانون شكار سازمان محیط زیست می تواند برای گونه های جانوری كه به درجه ای از سن رسیده اند كه ممكن است به طور طبیعی تلف شوند مجوز شكار صادر می كند وگرنه برای شكار حیوانی كه جوان و در سن باروری است مجوز داده نمی شود.

معاون رییس جمهور گفت: حتی در برخی موارد پروانه صید شكار پرندگان مهاجری كه امكان آلوده كردن محیط از ناحیه آنها وجود دارد نیز لغو می شود .

وی تاكید كرد: سازمان حفاظت محیط زیست اساسا و اصولا با موضوع شكار مطابق قانون موافقت دارد اما با بیش از اجرای آن مخالف است ، در جاهایی كه احساس شود به حیات وحش و محیط زیست آسیب وارد می شود ، شكار ممنوع می شود حتی اگر مجوز هم صادر شده باشد.

محمدی زاده ادامه داد: سازمان محیط زیست با اصل شكار مخالف نیست اما شرایط شكار باید متناسب با شرایط اكوسیستمی باشد و با توجه به شرایط حیات وحش در آن سال برای نحوه صدور پروانه صید و شكار تصمیم می گیریم.

چندی پیش رییس انجمن حمایت از حیوانات گفته بود كه پیشنهادی را به سازمان محیط زیست ارائه دادیم مبنی بر اینكه یك سال به عنوان سال ' شكار ممنوع ' اعلام كنند و حتی حاضر بودند كه تمام مجوزهای داخلی و خارجی ان سال سازمان محیط زیست را خریداری كنند تا خسارتی متوجه این سازمان نشود.

محمدی زاده دراین باره گفت: البته ممنوع كردن كامل شكار آسیب هایی را به محیط وارد می كند همچنین بهره داری بیش از حد نیز به ضرر حیات وحش است بنابراین بهتر است دراین زمینه تعادل رعایت شود.

۱۳۹۱/۱/۶

اخبار مرتبط