تركیه بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان

سازمان خبرنگاران بدون مرز ، تركیه را بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان اعلام كرد.

به گزارش نما، باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين نوشت: زهرا ديراني گزارشگر اين شبکه در گزارشي درباره وضع مطبوعات در ترکيه گفت : سلاح در دست گرفتن براي اعضاي حزب کارگران کردستان و ديگر مخالفان راحتر از داشتن قلم در ترکيه است. اين اظهار نظر بين روزنامه نگاران ترکيه اي رايج است.

نويسندگان برجسته ترکيه اي در مقاله هاي خود از سياست رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در اين زمينه بارها انتقاد کرده اند.

اردوغان که در سخنراني هاي خود در حمله به روزنامه نگاران ترديد نمي کند ، حتي کساني را که از او و سياستش حمايت کردند، مستثني نکرد. آخرين قرباني او از روزنامه نگاران ، حسن جمال نويسنده و روزنامه نگار و نوه جمال پاشا يکي از مشهورترين فرماندهان نظامي امپراتوري عثماني است.

حسن جمال از مهم ترين حاميان اردوغان در گرايش او به حل و فصل مسئله کردها از طريق گفتگو بود و از سياست او در مقابله با ارتش و موسسه نظامي به نام حمايت از دموکراسي و حکومت مدني ، حمايت کرده است. حسن جمال بعد از حمله شديد اردوغان به روزنامه مليت که حسن جمال در آن مقاله مي نويسد ، نوشته هاي خود را عليه نخست وزير افزايش داده و از او خواسته است روزنامه نگاران را به حال خود بگذارد. بعد از انتشار مقاله اخير حسن جمال از فعاليت وي در روزنامه جلوگيري شد.

گزارشگر اين شبکه افزود : سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرده است ترکيه بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان است. به گفته اين سازمان ، بيش از هشتصد روزنامه نگار سال گذشته در ترکيه بازداشت شدند و صدها روزنامه نگار ديگر تهديد شده اند .

در پايان اين گزارش آمده است در حالي که اردوغان جهان را عليه نظام سوريه بسيج کرده است و آن را ديکتاتوري توصيف مي کند ، مخالفان اردوغان مي گويند او دستگاههاي امنيتي خود را براي بستن دهان افرادي بسيج کرده است که خواستار آزادي در ترکيه هستند.

۱۳۹۲/۱/۲۲

اخبار مرتبط