تنها پستاندار دریای خزر تحویل محیط زیست گیلان شد

یك قلاده توله فك خزری كه توسط یكی از صیادان در منطقه بندر كیاشهر صید شده بود تحویل اداره كل محیط زیست گیلان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان، همزمان با آغاز فصل بهار یک قلاده توله فک خزری که در منطقه ساحلی پارک ملی بوجاق کیاشهر توسط یکی از صیادان محلی مشاهده و صید شده بود به اداره کل محیط زیست گیلان تحویل داده شد.

این اداره کل طبق دستورالعمل امداد و نجات پستانداران دریایی که توسط معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و ابلاغ شده است، اقدام لازم از جمله معاینه‌های پزشکی و درمانی و نیز بیومتری روی گونه مذکور را به عمل آورد و پس از اطمینان از سلامتی حیوان آن را در منطقه ساحلی پارک ملی بوجاق کیاشهر رهاسازی کرد.

در سال‌های اخیر به دلایل مختلفی نسل این حیوان زیبا مورد تهدید جدی قرار گرفته به ‌طوری که 90 درصد جمعیت آن در دو دهه گذشته از بین رفته و از تراکم یک میلیونی به کمتر از 100 هزار قلاده در سال 2005 کاهش یافته که این امر موجب شده تا در اکتبر 2008 فک خزری جزو گونه‌های در خطر انقراض و در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت IUCN قرار گیرد.

اداره کل محیط زیست گیلان اعلام کرده چنانچه صیادان فک‌های گرفتار را به صورت زنده تحویل محیط زیست دهند از پاداش نقدی برخوردار می‌شوند.

فک خزری یا سگ آبی با نام علمی Phoca caspica یا Pusa caspica تنها پستاندار دریای خزر است که بدنی دوکی شکل، چشم‌های نسبتاً درشت، گوش‌های بسیار کوچک و سبیل‌های بلند و کلفت دارند.

رنگ موهای بدن طبق سن و فصل متغیر و اغلب خاکستری است و خال‌های تیره و نسبتاً پهنی در سطح پشتی دارد و با بالا رفتن سن رنگ بدن روشن‌تر و خال‌ها تیره‌تر و زیادتر می‌شوند و طول بدن متجاوز از یک متر است.

این جانوران تابستان‌ها در مناطق جنوبی که آب عمیق‌تر و سردتری دارند به‌سر می‌برد و معمولاً تا 50 سال عمر می‌کنند.

۱۳۹۱/۱/۱۰

اخبار مرتبط