المالكی خواستار'گفت وگوی ملی در سوریه' شد

عکس خبري -المالكي خواستار'گفت وگوي ملي در سوريه' شد

' نوری المالكی' نخست وزیر عراق تاكید كرد كه تنها راه پایان بحران در سوریه برقراری گفت وگو ملی میان دولت ومخالفان در این كشور است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا،المالكی كه در بیست وسومین نشست سران اتحادیه عرب در بغداد سخنرانی می كرد، افزود با توجه به شرایط ویژه ای كه كشور سوریه با آن روبه رو است ،این گفت وگو ملی چنانچه با نظارت سازمان ملل واتحادیه عرب صورت گیرد می تواند به بسیاری از مشكلات واختلافات داخلی این كشور پایان دهد.

المالكی با هشدار نسبت به ادامه درگیریها نظامی در داخل سوریه اظهار داشت: این درگیریها می تواند عواقب بسیار وحشتناكی در منطقه بوجود آورد.

نخست وزیر عراق با تاكید بر مخالفت عراق نسبت به دخالت نیروهای' منطقه ای وخارجی' در امور داخلی سوریه اعلام كرد، اینگونه تحركات نه تنها مشكلات این كشور را حل نخواهد كرد بلكه زمینه شعله ور شدن آن را نیز فراهم خواهد كرد .

وی با حمایت از طرح ' كوفی عنان ' فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از اتحادیه عرب نیز خواست ازطرح هایی كه منجر به ثبات وامنیت كشور سوریه می شود حمایت كنند.

نخست وزیر عراق با اشاره به اوضاع داخلی عراق اظهار داشت: تجربه دولت جدید عراق دربرقرای اشتی ملی می تواند بهترین نمونه بارز از برقراری دموكراسی در این كشور تلقی شود.

وی افزود با تلاش مردم ودولت موفق شده است ریشه القاعده كه هموار خواستار ویرانی عراق بوده است را بخشكانیم .

المالكی افزود كه سازمان تروریستی القاعده تاكنون دهها هزار نفر از شهروندان عراقی را به بهانه های مختلف كشته است .

به گفته وی القاعده با تغییر رویكرد تلاش دارد تا انقلابهای مردمی صورت گرفته در منطقه خاورمیانه را مصادره وبا فتاوی تكفیریان و به نام اسلام این كشورها را با عملیات تروریستی ناامن كند.

نخست وزیر عراق با اشاره به تحولات در سرزمینهای فلسطینی و تجاوزهای اسراییل به آن اظهار داشت كه تنها راه مقابله با اسراییل غاصب وحدت وهمبستگی میان كشور ها ی عربی است .

۱۳۹۱/۱/۱۰

اخبار مرتبط