وزارت خارجه آمریكا: روز ملی خلیج فارس مبارك

وزارت خارجه آمریكا در یك اقدام بی سابقه در تارنمای سفارت مجازی خود روز پنج شنبه با تغییر لگوی همیشگی آن روز ملی ˈخلیج فارسˈ را به بازدید كنندگان خود تبریك گفت.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، روز 10 اردیبهشت در ایران روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است ، روزی که سالگرد اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.

روز ملی خلیج فارس پس از آن نامگذاری شد که سایت جهانی نشنال جئوگرافیک در نسخه جدید خود در سال 83، بجای بردن نام خلیج فارس از یک نام مجعول استفاده کرد.

این اقدام تحریفی غیرعلمی و غیر منطقی از یک طرف موجب بالاگرفتن خشم و اعتراض عمومی در میان فعالان اجتماعی و فرهنگی داخل و خارج ایران شد و هزاران ایمیل و نامه اعتراضی و یک کمپین اینترنتی با هزاران امضا به موسسه نشنال جیوگرافیک سرازیر شد و مدیر موسسه را واداشت ضمن عذرخواهی از ملت ایران، قول داد اشتباه خود را جبران کند.

پس از چند سال این اقدام غیر منطقی موسسه جغرافیاشناسی آمریکا و البته برخی اهمال ها باعث شد نام مجعول و غیر آشنای ˈخلیج عربیˈ مدت ها در بسیاری از رسانه های بین المللی به عاریت گرفته شود

در تیرماه سال 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی دهم اردیبهشت را روز شکست نهایی و خروج پرتغالی ها از مرزهای جنوبی ایران و بازگشت حاکمیت کامل بر خلیج فارس به ایران نامگذاری و در تقویم خورشیدی آن را به ثبت رساند.


روز خلیج فارس.jpg

۱۳۹۲/۲/۱۳

اخبار مرتبط