مهمترین كار فرهنگی از منظر كاندیداها

تا برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری فرصت چندانی نمانده است و كاندیداها هر كدام شعارها و برنامه‌های خود را مطرح می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، تا برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری فرصت چندانی نمانده است و کاندیداهای زیادی برای حضور در مقام ریاست قوه مقننه نام نویسی کرده اند. هر کدام صحبت‌هایی از برنامه‌ها و سیاست‌های خود در صورت پیروزی در این رقابت مطرح می کنند. اعلام برنامه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... و آسیب‌شناسی مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد اوج می‌گیرد. با توجه به نقش زیرساختی فرهنگ و اهمیتی که این موضوع دارد از تعدادی از کاندیدای ریاست جمهوری درباره مهمترین کار فرهنگی روی زمین مانده جویا شدیم.



* ابوترابی‌فرد: سبک مدیران اجرایی باید منطبق بر فرهنگ اسلامی شود

حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری هم در این زمینه گفت: باید دولتمردان به طور عام و دستگاه اجرایی و هیئت دولت به طور خاص سبک زندگی و سبک مدیریت را بر فرهنگ اسلامی مطابق کنند که اگر این کار شکل بگیرد به سرعت در سبک زندگی مردم و در تحولات جدی در عرصه فرهنگ نقش خواهد گذاشت.

وی افزود: نگاه من معطوف به این است که اگر ما با تحول در عرصه فرهنگ در جهان روبرو بودیم برای اینکه انبیا که تجسم یک فرهنگ ناب الهی هستند ظهور کردند. اسلام تمام تحولات فرهنگی خود را مدیون نقش پیامبر اکرم است. انقلاب اسلامی تمام تحولات فرهنگی و سیاسی را در این عصر مدیون شخصیت فرهنگی و سیاسی امام بزرگوار است و امروز شخص رهبری نظام. فکر می‌کنم و اراده‌ام بر این است که تلاش کنیم سبک مدیریت و سبک زندگی و سبک سلوک مدیران اجرایی به خصوص هیئت دولت یک سبک مدیریت و سبک سلوک متناسب با اسلام ناب و مبانی محکم ما باشد اگر این تحول شکل بگیرد بسیاری از غم‌ها به شادی تبدیل می‌شود.



* سبحانی: جای ایده‌های اساسی کشور خالی‌ست

حسن سبحانی هم درباره کارهای فرهنگی دولت آینده خود خاطرنشان کرد: باید به شکل فعالیت‌های فرهنگی باشد. فرهنگ مقوله‌ای است که فعالیت فرهنگی در گذر زمان حادث شود. نمی‌توان یکی و و نکته ذکر کرد و ارزشها و هنجارهای فرهنگی مولود فعالیت‌های هدفمند هم در فرهنگ و هم در سایر عرصه‌ها که آثار فرهنگی دارند باید رسید که به تدریج اتفاق می‌افتد.

وی افزود: آنچه که به نظرم جای آن خالیست ایده‌های اساسی کشور است که ممکن است ماهیت فرهنگی نداشته باشد ولی باید دستگاه‌های فرهنگی به آن توجه کنند دنبال نمی‌شود. به طور نمونه اگر تولید مسئله اصلی کشور است بخش عمده‌ای از آن از طریق دستگاه‌های فرهنگی از طریق تاثیر گذاری هنجاری بلند مدت باید صورت گیرد ولی به نظر می‌اید دستگاه‌های فرهنگی نسبت به این مسئله احساس تکلیفی نمی‌کند. پیگیری این تفکر بسیار اهمیت دارد.



*باقری لنکرانی: نسبتی میان امور جاری مملکت و فرهنگ نیست

کامران باقری لنکرانی تصریح کرد: مهمترین کار فرهنگی روی زمین مانده اینست که نسبتی میان امور جاری مملکت و فرهنگ برقرار نشده است.



*حداد عادل: عقلانیت بر تصمیم‌گیری‌ها حاکم نیست

غلامعلی حداد عادل درباره مهمترین کار فرهنگی روی زمین مانده اظهار داشت: به اعتقاد من در عرصه‌های مختلف با مسائل فرهنگی متعددی روبرو هستیم که بر حسب تجربه خودم در انقلاب اسلامی ایران مهمترین ضرورت را در آموزش و پرورش می‌بینم و نسل آینده باید با ارزش‌های انقلاب اسلامی آشنا شود.

وی ادامه داد: ارزش‌های فرهنگی باید در آموزش و پرورش نهادینه شود تا بسیاری از مشکلات حل شود.

این کاندیدا ریاست جمهوری درباره مهمترین برنامه‌های فرهنگی خود در صورت پیروزی در انتخابات گفت: یک وظیفه مهم و یک تحول اساسی که جنبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... دارد و بر عهده دولت آینده است حاکمیت عقلانیت بر تصمیم‌ گیری‌ها است. البته این موضوع فرا فرهنگی است و در تمام امور کشور مردم باور کنند که تصمیم گیری‌های حکومت برگرفته از عقلانیت است. در صورتی‌که حاکمیت عقلانیت بر تصمیم‌گیری‌ها حاکم شود صدها نتیجه فرهنگی حاصل خواهد شد و چهره نظام عقلانی می‌شود.



* کاظمی: از منابع با روش‌های نوین استفاده نمی‌کنیم

پرویز کاظمی وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی هم با بیان اینکه زمینه فرهنگ بسیار توسعه و گسترش دارد، اظهار داشت: برای همه نسل‌ها باید فکر کرد. در زمینه کتاب، فیلم و سینما، رسانه و تلویزیون آن چنان که باید کار نشده است. فکر و ذهن مانند یک آب جاری است که اگر در این زمینه‌ها کار نشود مسلما می‌رود گودالی پیدا می‌کند و آن را پر می‌کند.

وی افزود: ما در کشور منابع خوبی هم داریم ولی از این منابع با روش‌های نوین استفاده نمی‌کنیم. اگر این زمینه‌ها را فراهم کنیم مطمئن هستیم که می‌توانیم شتاب گسترده‌ای داشته باشیم. از سوی دیگر دنیا روزانه از ابزارهای تکنولوژی، اینترنت، ماهواره‌ها و صنعت به خوبی برای بهره گیری از مسائل فرهنگی استفاده می‌کند. به عنوان مثال وقتی فیلم سینمایی آرگو را می‌دیدم جدا از نقص‌هایی که داشت گفته می‌شود که در این فیلم غلو شده است، آنها طبق نظرات و سیاست‌های خود این فیلم را ساخته است و ما هم وقتی درباره حمله به سفارت ایران در افغانستان بخواهیم فیلم بسازیم چگونه می‌کنیم؟

کاظمی که از کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری است، با اشاره به اینکه باید استفاده از ابزارها را بلد باشیم، تصریح کرد: دیگران در جاهای دیگر اهدافشان را مشخص کرده‌اند و برای رسیدن به این اهداف از این ابزارها استفاده کرده‌اند. ما اهدافمان را تعریف نکردیم و از ابزارها هم خوب استفاده نکردیم، علی‌رغم اینکه امکانات خوب و جوانان خوبی داریم. یکی از مسائل مهم حایز اهمیت مسائل فرهنگی است و با شعار و یک شبه و دوشنبه هم حل نخواهد شد و باید یک پروسه خوب و متقن را طی کند و براساس برنامه ریزی از افراد مجرب استفاده شود.



* زاکانی: باید سهم فرهنگ را در حل کردن معضلات اقتصادی کشور مدنظر قرار داد

علیرضا زاکانی هم در این زمینه گفت: ما فرهنگ را به عنوان زیرساخت جامعه مورد دقت ویژه قرار می‌دهیم. در الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت سهم فرهنگ و ساختن جامعه مطلوب و جامعه اسلامی سهم حداکثری است نه سهم حداقلی. وقتی این نگاه که بر خلاف نگاه غربی است به عنوان نگاه حاکم مورد توجه قرار گیرد در آن زمان دقت و توجه به معضلاتی که در جامعه هست و ارائه راه حل‌ها مورد دقت و توجه قرار می‌گیرد و سهم بخش فرهنگی معلوم می‌شود.

وی ادامه داد: اقتصاد باید به عنوان فوریت مورد توجه قرار گیرد و سهم فرهنگ را در حل کردن معضلات اقتصادی کشور مدنظر قرار داد. به طور نمونه مصرف کالای داخلی یک رویکرد فرهنگی است که مهمترین اثر را در تولید ملی دارد. ایجاد شرایطی که امکان بالابردن اشتغال را داشته باشد در اصل یک رویکرد اقتصادی است اما اثرات فرهنگی دارد. ما فقر را به عنوان مانع اصلی پیشرفت می‌دانیم ولی فقر را منحصر به موضوعات اقتصادی قرار نمی‌دهیم. اگر فقر حوزه فرهنگی را جبران نکنیم نقش آن فقر در ساختن جامعه نمایان می‌شود.



* قالیباف: نگاه به فرهنگ کم شده است

محمدباقر قالیباف شهردار تهران با بیان اینکه علیرغم اینکه فرهنگ اساسی‌ترین موضوع است، خاطرنشان کرد: اگر توفیق خدمت پیدا کنم در هر شرایط سخت اقتصادی دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولویت کارهایم قرار می‌گیرد و بیشتر وقتم را برای آنها خواهم گذاشت. اقتصاد و معیشت در دو سال ساماندهی می‌شود اما آنچه به مردم آسیب زده است بی اعتمادی است. آسیب‌های اجتماعی ریشه در فرهنگ دارد و فرهنگ هم ریشه در آموزش و پرورش، معلمان، اساتید و ... که در حال حاضر از متن به حاشیه گذاشته شده‌اند.



* باهنر: مراکز فرهنگی مجبور به خنثی کردن فعالیت‌های فرهنگی دولت بودند

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری (که در نهایت نامزد نشد) درباره عرصه فرهنگی گفت: مهمترین کار فرهنگی روی زمین مانده خود فرهنگ است و فرهنگ مظلوم مانده است. البته فرهنگ بخشی نیست که دولت به تنهایی بخواهد کاری انجام دهد و بودجه اختصاص بدهد بلکه باید از همه ظرفیت‌ها در این عرصه استفاده کرد.

وی افزود: ما ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم که باید این ظرفیت‌ها تجمیع و همسو شوند تا اقدامات موثری داشته باشیم.

باهنر درباره نقاط ضعف دولت در عرصه فرهنگی گفت: فعالیت‌های فرهنگی با فعالیت‌های مراکز فرهنگی متفاوت بود و برخی موسسات فرهنگی فکر می‌کردند که باید حتی کار دولت را خنثی کنند. هماهنگ کردم و هم افزایی انرژی فرهنگی مهمترین کار فرهنگی است و سیاست‌های فرهنگی دولت من تعاملی‌تر خواهد بود اما دولت فعلی فقط خودش تصمیم گرفته است و کاری به دیگران نداشته است.

۱۳۹۲/۲/۲۵

اخبار مرتبط