اعتراف صدای آمریكا درباره حزب الله

صدای آمریكا با انتشار گزارشی از حضور موثر و برتری بی چون و چرای حزب الله لبنان در تحولات امنیتی و نظامی سوریه خبر داد و آن را حاصل تجربه حزب الله از مبارزه با اسرائیل دانست.


به گزارش نما به نقل از رجا، در این گزارش آمده است: از زمانیکه حزب الله درمیدانهای جنگ سوریه در کنار نیروی های بشار اسد یعنی از بهار گذشته، ظاهر شدند، این نیروها در واقع مانعی جدی در پیشروی تهاجمی شورشیان به وجود آوردند.

این نیروها سپس اقدام به باز پس گرفتن مناطق استراتژیکی چون شهر قصیر شدند که در مرز سوریه – لبنان قرار دارد و شهری که یکسال در دست شورشیان بود.

در ادامه این گزارش تصریح شده است: تسخیر شهر قصیرچه نقطه عطف محسوب بشود یا نشود، بدون تردید برتری نظامی حزب الله با آموزشهای مطلوب و نظمی که طبعا از چندین دهه کشمکش با اسرائیل آموخته اند را نشان می دهد.

رزمندگان حزب الله که باز پس گرفتن قصیر را ابتدا با نیروهای ذخیره نشانه گرفته بودند، بی درنگ دریافتند که به واحد های ویژه و نخبه خود در این نبرد نیاز دارند زیرا مقاومت شورشیان جهادی و خارجی را نخست دست کم گرفته بودند.

صدای آمریکا در تشریح جزئیات عملیات حزب الله نوشته است: نظام دفاعی شورشیان بواسطه تونلی که ساخته بودند بر این اساس بود تا بتوانند نیروهای خود را سریع جابجا کنند، تاکتیکی که نیروهای دولتی سوریه را تارومار کرده بود.

اما حزب الله که سالها در نبرد خود با اسرائیلیها از همین شیوه استفاده کرده، با آن تاکتیک بخوبی آشنا بود و راه مبارزه با آنرا نیز بخوبی می دانست.

این گزارش تاکید می کند: کارشناسان منطقه ای می گویند هیچکس در این نبرد به اندازه حزب الله که از سوی ایران حمایت می شود تاثیر عمده ای بر اوضاع ندارد. حزب الله، گروهی که از لبنان در میدان های جنگ سوریه ظاهر شده است در واقع به جنگ جهت تازه ای داده است.

در این گزارش تصریح شده است: رزمندگان حزب الله که از نوجوانی در مکتبی پرورش پیدا میکنند که ریشه در فرهنگ شهادت دارد باور دارند که اساسا «خدا» مبارزه آنها را تعیین و تایید میکند.

در پایان این گزارش آمده است: مایکل یانگ یکی از پژوهشگران لبنانی میگوید حزب الله با چنین تفکری همواره برای دست یافتن به موفقیت دست به هر کاری میزند.

۱۳۹۲/۴/۵

اخبار مرتبط