نگاهي به سلفي هاي تكفيري؛

از تاسیس حزب سیاسی تا كشتار شیعیان مصری + تصاویر

عکس خبري -از تاسيس حزب سياسي تا کشتار شيعيان مصري + تصاوير

دی ماه 90 بود كه انتخابات پارلمانی مصر برگزار شد؛ پیروزی اخوانی ها در انتخابات و كسب 46 درصد كرسی های پارلمان این كشور، انتظاری محتمل می نمود اما روی دیگر این اتفاق حضور سلفی ها در قالب حزب النور بود كه آنها هم توانسته بودند حدود 25 درصد كرسی ها را از آن خود كنند.

گروه سیاسی نما : شاید آن مساله ای که بیش از توجه به میزان کسب کرسی های پارلمان توسط سلفی ها، نظر بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی را به خود جلب کرد تصمیم این گروه های تکفیری برای تاسیس حزب سیاسی و شرکت در انتخابات بود؛ چراکه سلفی ها به جهت مبانی اعتقادی خود بر این باورند که پارلمان جایگاهی برای غصب نقش خداوند به عنوان قانونگذار در جهان است و انتخابات، مجلس و قانونگذاری را به دلیل تجاوز به قرآن و ذات خداوندی قبیح می شمارند.

لذا کارشناسان معتقد بودند که این اقدام سلفی ها بیش از آنکه در پاسخ به تهدید تسلط سکولارها بر کشور باشد، به سبب نگرانی از قدرت گرفتن اخوان المسلمین صورت گرفته است.

s3.jpg

هرچند این تغییر نظرها و ایده ها از سوی سلفی های تکفیری چیز جدیدی نیست و این مسائل بارها در جریان توجه به عدالت انتخاباتی و خطرات کناره‌ گیری سیاسی خودنمایی کرده است اما این بار موضوع فرق می کرد، تغییر حکومت در مصر می توانست سلفی ها را برای تغییر ماهیت در شیوه حکومت داری و تشکیل دولت در این کشور یاری کند، اتفاقی که قطعا از واگذاری امور به سکولارها یا اخوان المسلمین بهتر و با ارزش تر بود.

به گزارش نما ، دیدگاهی که شاید بتوان ریشه آن را در تفکرات سلفی هایی مثل "احمدشاکر" و "محمدناصرالدین الالبانی" که شرکت در انتخابات آزاد پارلمانی را لازم می دانستند جستجو کرد؛ رهبرانی که معتقد بودند "با وجود اینکه شرکت در انتخابات پارلمانی گناه و شر است اما ضروری است، به ویژه اگر بدانیم سلفی ها می توانند نمایندگان خداترسی را که مانع از وارد آمدن آسیب های بزرگتری همچون ایجاد نظامی سکولار می شوند به مجلس بفرستند."

sa4.jpg

تفکری که بر اساس آن سلفی ها می‌توانند در تمام شاخه‌های حکومتی رقابت کرده و حتی در نگارش قانون اساسی جدید مصر هم سهم داشته باشند؛ قانونی که نگذارد کشور به تمامی در اختیار اخوان المسلمین یا سکولارها قرار گیرد.
نکته قابل توجه اما در این خصوص این است که حضور سلفی ها در پارلمان مصر در حالی محقق می شود که تا قبل از بروز انقلاب در مصر این گروه هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشتند و حزب النور دقیقا بعد از ظهور انقلاب توسط عماد عبدالغفور تاسیس شد.


همین سلفی هایی که در زمان حکومت مبارک، سیاست سکوت پیشه کرده و حتی دو تن از مفتیان بلند پایه آنان با سقوط حسنی مبارک مخالفت کرده بودند.

و شاید تصمیم یکباره و سریع این گروه برای حضور در میدان سیاست ناشی از سیاست هایی بود که حامیان آنان و برخی جریانات درون مصر در پیش گرفته بودند.

حامیانی مانند سعودی های عربستان که با حمایت های مالی خود حزب النور را تامین و تقویت کرد و این حزب هم با پول های بادآورده عربستانی توانست با کمک به فقرای مصری توجه آنان را به خود جلب کند.

s2.jpg

ناگفته پیداست که دغدغه سعودی ها، قدرت گرفتن نیروهای اخوان المسلمین در مصر بود؛ قدرتی که در سایه آن ارتباط مصر با جمهوری اسلامی قوت گرفته و راه باز صهیونیست ها برای تحت فشار قراردادن مردم بی دفاع غزه به بن بست مبدل می شد.

و حالا تشکیل حزب سلفی هم خلاء حامی قدرتمند عربستان در شمال افریقا که در جریان بیداری اسلامی از دست رفته بود را پر می کرد و هم می توانست روند انقلاب و تغییر حکومت در مصر را به زعم آنان تعدیل کند.

در آن زمان که حزب النور توانسته بود به میزان رایی قابل توجه در پارلمان مصر دست یابد خیلی ها گمان می کردند که پارلمان جدید عرصه تقابل جدی میان این دو جریان باشد؛ هرچند این تقابل شاید خیلی ملموس تر در ناآرامی های اخیر مصر و کشته شدن علمای شیعی خودنمایی می کند.

sa1.jpg

تا جایی که این گروه های افراطی با اجیر کردن عده ای چماق دار و اراذل و اوباش، از آنها خواستند با حمله به مراسم جشن پیروان اهل بیت (ع) به مناسبت میلاد امام زمان (عج) در روستای «زاویة أبومسلم» در منطقه هرم در استان "الجیزة" نزدیک قاهره، حاضران در این مراسم را به شهادت برسانند.


حمله ای که طی آن چهار تن از جمله شیخ حسن شحاته، دانشمند مستبصر و برادرش به همراه دو تن دیگر با سلاح سرد به شهادت رسیدند.

sa5.jpg

این خبر تلخ افکار عمومی مسلمانان جهان را در برابر سوالی مهم قرار داد، چرا در مصر جنبش های سلفی تکفیری این گونه قدرت یافته اند که چنین جسورانه و آشکار، افرادی از مذهب تشیع را صرفا به خاطر عقاید خود به قتل می رسانند؟ سوالی که چرایی آن را باید در سیاست رهبران سلفی برای حضور در عرصه قدرت و سیاست جستجو کرد.

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط