۱۹ میلیون بیكار، معضلی برای اتحادیه اروپا

در سال‌های اخیر تعداد بیكاران در اروپا به طرز بی‌سابقه‌ای رشد یافته است. بیش از همه جوانان كشورهای جنوبی اروپا از این معضل رنج می‌برند. اتحادیه اروپا قصد كمك دارد.

به گزارش نما به نقل از بازار خبر، اداره‌ی آمار اروپا، "یورواستات"، آمار بیکاران در ۱۷ کشور حوزه‌ی یورو را در ماه مه ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد. به این ترتیب شمار بیکاران نسبت به ماه آوریل نزدیک به ۷۰ هزار نفر ونسبت به زمان مشابه در سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

این آمار نشان می‌دهند که ۱/ ۱۲ درصد شهروندان اروپایی حوزه‌ی یورو بیکار هستند. در این میان یونان و اسپانیا و پرتغال بیش از دیگر کشورها از آمار بالای بیکاران رنج می‌برند. در این سه کشور به طور متوسط از هر چهار فرد واجد شرایط کار یک نفر بیکار است. طبق آمار "یورواستات" تعداد جوانان بیکار در این کشورها به مراتب بیشتر از بزرگسالان است: در یونان ۲/ ۵۹ درصد، در اسپانیا ۵/ ۵۶ درصد و در پرتغال ۱/ ۴۲ درصد.

اتحادیه اروپا مصصم است، در این زمینه به اقدامات جدی دست بزند. یکی از این اقدامات طرح کمک‌های نقدی فوری است که در نشست هفته‌ی گذشته سران کشورهای حوزه‌ی یورو تصویب شد. بر اساس توافقی که در این نشست صورت گرفت، این کشورها موظف‌اند طی چهار ماه برای جوانان بیکار فرصت شغلی یا امکانات کارآموزی فراهم نمایند. برای این منظور یک بسته‌ی شش میلیارد یورویی در نظر گرفته شده است.

کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا از تولیدکنندگان، شرکت‌های تجاری و شهروندان کشورهای ثروتمند حوزه‌ی یورو خواسته است، برای همبستگی با جوانان در کشورهای فقیرتر اقدام کنند. ویویان ردینگ، نایب رئیس این کمیسیون گفت، کمک به جوانان بیکار در اروپا نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده و به نفع تمامی ساکنان قاره‌ی اروپا است.

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط