بانك مركزی بازگشت ارز 1226 را سریعا اعلام كند

در حالی كه مصوبه عدم اختصاص ارز 1226 از سوی دولت غیرقابل اجرا و ملغی اعلام شده ولی بانك مركزی هنوز مصوبه‌ آن را رسما ابلاغ نكرده و همین موضوع باعث آشفتگی در بازار كالاهای اساسی می‌شود، لذا رییس دولت باید سریعا رییس بانك مركزی كه همسو با سیاست‌های تیم اقتصادی باشد را منصوب كند.

به گزارش نما ، محسن بهرامی ارض‌اقدس - رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ لغو مصوبه‌ حذف ارز 1226 بانک مرکزی با تاکید بر این‌که هنوز بانک مرکزی این مصوبه را رسما لغو نکرده است، گفت: تاکنون برای لغو این مصوبه به بانک مرکزی فشار آورده بودند تا از سوی دولت اعلام شده بود که باید ارز 1226 به کالاهای اساسی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: تصمیم دولت این است که برای جلوگیری از افزایش نرخ کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی که گرانی این دو باعث افزایش قیمت لبنیات و مواد پروتئینی می‌شود، ارز 1226 را حذف نکند.

بهرامی با تاکید بر این‌که کشتی‌های زیادی در بنادر به دلیل عدم تعیین تکلیف نرخ ارز معطل مانده و بار برخی از این کشتی‌ها در حال فاسد‌شدن است، گفت: برخی از این کشتی‌ها حتی 1.5 تا دو میلیارد دلار سرمایه را در خود جای داده‌اند و ادامه‌ توقف آنها در بنادر با توجه به هزینه‌های سنگینی که تحریم به ما تحمیل کرده است می‌تواند بار مضاعفی را بر روی دوش کشور تحمیل کند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بخشنامه‌ای که بانک مرکزی مبنی بر حذف ارز 1226 داده شود غیرقانونی بود. بانک مرکزی طی این بخشنامه اعلام کرده بود که حتی در مواردی که بانک‌های عامل ارز را به قیمت 1226 به متقاضی فروختند و کالا وارد کشور شده هم مشمول پرداخت مابه‌التفاوت هستند.

وی با بیان این‌که متاسفانه اصرار بانک مرکزی بر اجرای این بخشنامه غلط باعث ضرر و زیان بسیاری به کشور شد، خاطر نشان کرد: همین بخشنامه باعث کمبود دارو و بسیاری از کالاهای اساسی در کشور شد. در مقابل شاهد افزایش قیمت دارو و پدیدار شدن مشکلات بسیاری برای مردم شد.

به گفته بهرامی دولت تصمیم گرفته است که این تصمیم اشتباه بانک مرکزی هرچه سریع‌تر اصلاح شود و کالاهای اساسی و دارو با همان نرخ قبلی ارز یعنی همان 1226 ترخیص شود، امیدواریم این تصمیم به سرعت اثر کاهنده‌ خود را بر قیمت کالاها بگذارد.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که اعلام این خبر از سوی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اختصاص ارز 1226 به کالاهای اساسی و دارو باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شد، گفت: ولی پس از آن تکذیبیه و عمل‌نکردن بانک مرکزی به این مصوبه باعث شد قیمت‌ها طی دوسه روز اخیر سیر صعودی پیدا کند.

بهرامی بیان کرد: اگر بخشنامه اصلاح شده باید رسما در رسانه‌ها منتشر شود و به سرعت به مراجع ذیربط نظیر گمرک ابلاغ شود.

وی در پاسخ به این سوال که تامین کالاهای اساسی با ارز 1226 باعث کسری بودجه دولت می‌شود، خاطر نشان کرد: کسری بودجه دولت موضوعی است که خیلی وقت است بیان شده است از یک طرف اگر قیمت ارز افزایش پیدا ‌کند دولت در تامین ریال بودجه امکان بیشتری پیدا می‌کند و از طرف دیگر ما به ازایی که دولت بابت افزایش قیمت‌ها پرداخت می‌کند گرانی بیش از حد کالاهای اساسی نظیر روغن، برنج، گندم، ذرت، کنجاله و غیره را باعث می‌شود.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: برخی از این کالاها مستقیما و برخی غیرمستقیم بر شدت‌گرفتن تورم و روند صعودی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند. زمانی که خوراک دام و طیور افزایش پیدا می‌کند قیمت گوشت سفید و قرمز بالا می‌رود.

بهرامی با تاکید بر این‌که یکی از اولویت‌های اصلی دولت کنترل تورم است، تصریح کرد: اولین کاری که باید انجام دهد این است که برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی روندی را که در روزهای پایانی دولت قبل به دلیل تصمیم‌های اشتباهی که گرفته شده بود را اصلاح کند.

وی افزود: دولت به محض مستقر‌شدن باید لایحه بودجه را اصلاح کند. در منابع درآمدی و هزینه‌ای تجدید‌نظر کند و برای مشکلات نیمه دوم سال فکری کند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: علنا در حال حاضر بانک مرکزی رییس مشخصی ندارد و طی روزهای آینده که وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی با رای بالا در این وزارتخانه مستقر شد، یکی از اولین‌ تصمیم‌های ضروری و فوری که باید بلافاصله اتخاذ کند تعیین تکلیف رییس کل بانک مرکزی همسو با سیاست‌های اقتصادی دولت جدید و تصمیم قاطع در این زمینه گرفته است.

۱۳۹۲/۵/۲۵

اخبار مرتبط