بررسي تفكرات رهبر انقلاب از ديد گنجي در فارين‌افرز؛

[آیت‌الله] خامنه‌ای كیست؟

اكبر گنجی روزنامه‌نگار و نویسنده فراری در در تازه‌ترین شماره نشریه فارین‌افرز متعلق به اندیشكده شورای روابط خارجی كه هفته آینده منتشر خواهد شد سعی كرده جهان‌بینی و تفكرات رهبر انقلاب را از منظر خود تبیین كند!

اکبر گنجی نویسنده و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب دیروز و ضدانقلاب فراری امروز که چندسالی است به اردوگاه دیگر عناصر افراطی و فراری در آمریکا و کشورهای اروپایی ملحق شده است، در شماره سپتامبر و اکتبر نشریه اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، دیدگاه‌ها و تفکرات رهبر انقلاب را به زعم خود بررسی و تبیین کرده است. این نشریه که قرار است هفته آینده منتشر شود به دلیل طراحی متفاوت این شماره خود بسیار خبرساز شده است.



در خلاصه منتشر شده از این مقاله اکبر گنجی آمده است:

براساس جزئیات ارائه شده از شخصیت و تفکرات رهبر ایران از سوی اکبر گنجی، [آیت‌الله] خامنه‌ای فردی غیرعقلانی، احساساتی یا متعصب نیست که به دنبال فرصت برای دشمنی کردن باشد. این بدان معناست که فضا و فرصت برای بهبود روابط ایران و آمریکا وجود دارد و واشنگتن باید [آیت‌الله] خامنه‌ای را متقاعد کند که به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی نیست.

این مقاله اکبر گنجی که ابتدا بصورت فارسی نوشته شده است، پس از ترجمه در شماره جدید فارين‌افرز منتشر خواهد شد و به گفته مدیر مسؤول آن، علت انتخاب این موضوع، شناخت کم جامعه آمریکا از رهبری ایران است که "قدرت سیاسی بسیار دارد و تصمیماتش با پیامدهای مهم منطقه‌ای و بین المللی همراه است."


تصویر روی جلد تازه‌ترین شماره نشریه "فارین‌افرز"، از نشریات تأثیرگذار در سیاست خارجی آمریکا

"گرین روز" مدیر این نشریه می‌گوید برخلاف رؤسای جمهوری ایران که تحلیل‌های بسیاری از آنها منتشر می شود، ناظران آمریکایی در مورد دیدگاه‌ها و پیشینه فکری آیت‌الله خامنه‌ای که تصمیم گیرنده اصلی در ایران است اطلاعات محدودی دارند.

در ادامه خلاصه این مقاله آمده است: با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران که نامزدی نزدیک به اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود، بسیاری این پیروزی را منادی حرکت ایران به سوی آزادی و عقلانیت در سیاست داخلی و خارجی دانسته‌اند. اما شخصیت تعیین‌کننده در سیاست ایران رئیس‌جمهور نیست؛ بلکه رهبر ایران است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای براساس قانون اساسی ایران رهبر عالی این کشور است و اختیار و نفوذ گسترده‌ای بر اکثر نهادهای کشور دارد و از سال ۱۹۸۹ که به رهبری ایران انتخاب شد تا کنون برای تقویت این تأثیرگذاری تلاش کرده است.

چه بصورت رسمی و چه غیر رسمی، قوای سه ‌گانه ایران مستقیما زیر نظر رهبری فعالیت می‌کنند. [آیت‌الله] خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، فرمانده کل نیروهای مسلح و ایدئولوگ اصلی جمهوری اسلامی است. در سیاست و خط مشی ایران، نظرات وی است که در نهایت مسیر حرکت را مشخص می‌کند.

اکبر گنجی در این مقاله زندگینامه رهبر معظم انقلاب را از منظر خود نوشته و مسیر تکامل علمی و دینی ایشان از دوره نوجوانی تا آشنایی با آموزه‌های اخوان‌المسلمین و آثار سید قطب پرداخته است و مدعی شده است که این مقاله را بدون دخالت دادن دیدگاه‌های سیاسی‌اش نوشته است.


سیر تحول فکری اکبر گنجی نویسنده و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب دهه هفتاد ایران که فردی متعصب در قبل از انقلاب و اوایل آن – که مشهور به برخورد خشن با مردم بود - تا بعد از انقلاب، دوره اصلاحات و تا به امروز که به انکار امام زمان(عج) و کلام الهی بودن قرآن رسیده است، بسیار قابل تأمل است. نظریات متنقاض و عجیب گنجی در بعضی از حوزه‌ها حتی صدای خارج‌نشینان و هم‌فکران وی را نیز درآورده است.

گنجی پس از شرکت در کنفرانس اهانت‌آمیز برلین در سال ۱۳۷۹ بازداشت شد. گنجی یکی از مهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان برای تخریب چهره و وجهه آیت‌الله هاشمی رفسنجاني نیز بود که با انتشار کتاب "عالیجناب سرخپوش" صراحتاً وي و برخی از سران نظام را به دست‌داشتن در قتل‌های زنجیره‌ای متهم کرد.

اندیشکده شورای روابط خارجی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین اتاق‌های فکر فعال در سیاست خارجی آمریکاست و نشریه فارين‌افرز نیز با بیش از ۹۰ سال سابقه، از جایگاه مهمی در تعیین خطی مشی سیاست‌های آمریکا بویژه در قبال ایران برخوردار است.

۱۳۹۲/۵/۳۰

اخبار مرتبط