خنثی شدن یك توطئه بزرگ در سوریه


فردا: طی روز های گذشته برخی خبرگزاری‌ها خبری را مبنی بر درخواست سوریه از فرستاده دبیرکل سازمان ملل برای گرفتن تضمین از شورشیان مسلح و کشورهای حامی آن جهت پایبندی به توافق منتشر کردند که باعث به راه انداختن جنگ روانی در رسانه های غربی و ذکر کردن عنوانی به نام «بهانه‌جویی دمشق»شد.

در این میان العالم در گزارشی آورده است که پشت درخواست سوریه از کوفی عنان، موارد و اطلاعات مهمی بوده که سران دمشق را وادار به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است. بر اساس این گزارش، در طول دو روز گذشته خبرهای متعددی به سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی سوریه مبنی بر برنامه‌ریزی گسترده شورشیان برای تصرف مناطقی حساس در کشور رسیده بود که در برخی موارد حجم و گستردگی آن تعجب نظامیان و دولت سوریه را هم برانگیخت.

دولت سوریه در اشراف اطلاعاتی خود بر تحرکات شورشیان متوجه شد که آنها پس از اجرای طرح کوفی عنان توسط ارتش و خروج از مناطق مهم، نیروهای سازمان یافته شورشیان وارد و این مناطق را تصرف کنند. قرار بوده گروه‌های بزرگی از شورشیان با گذر از مرزهای ترکیه و لبنان عملیات خود را روز سه‌شنبه آغاز کنند اما دستگیری گروهی از آنها و محاصره برخی دیگر از این شورشیان به خصوص در استان ادلب که منجر به تسلیم شدن آنها گشت، این طرح را ناکام و دولت سوریه را با ابعاد پیچیده قضیه آگاه کرد.

درگیری‌های روز گذشته در مرز لبنان که به کشته شدن یک خبرنگار لبنانی منجر شد و همچنین درگیری‌ها سخت در مرز سوریه، ابعاد پیچیده این قضیه را نشان داد و پس از شکست این طرح بود که سرکرده شورشیان با درخواست عنان برای توقف حملات موافقت کرد چرا که تسلیم شدن دستکم 250 شورشی تنها در طول یک روز در استان ادلب طرح‌های آنها برای ورود و تصرف یک مسیر مهم و راهبردی جهت تدارک درگیری‌ها در شهر حماه را به شکست کشاند.

این منابع همچنین تاکید کرده‌اند موفقیت ارتش سوریه در مقابله با ورود عناصر مسلح از مرز لبنان که منجر به درگیری شدید در منطقه وادی الخالد لبنان شد، عقبه شورشیان در شهر حمص و باغ‌های اطراف آن را ناامید کرد به گونه‌ای که با نرسیدن تسلیحات مورد نیاز که گفته می‌شد از انبارهای سلاح متعلق به ارتش لبنان دزدیده شده‌اند و به خصوص امکانات پزشکی، طرح عملیات برای تصرف مجدد باباعمرو به نتیجه نرسید.

درگیری‌ها در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه در سوریه بسیار شدید گزارش شده که کشته و زخمی شدن ده‌ها از شورشیان را در پی داشته است. بر اساس گزارش‌های موجود ادعاهای مطرح شده در مورد کشتار توسط ارتش سوریه حقیقت ندارد و در تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌های نزدیک به شورشیان و تروریست‌های سوری، هیچ زن و کودکی دیده نمی‌شود، کما اینکه بیشتر کشته‌شدگان کسانی هستند که در مناطق درگیری و در نبرد با نیروهای دولتی جان خود را از دست داده‌اند.

گفته‌ می‌شود که درخواست اخیر سوریه از فرستاده سازمان ملل، باعث غافلگیری وی نشده است، چرا که عنان در جریان ریزترین جزئیات مربوط به سوریه قرار دارد و تضمین‌های لازم از دولت این کشور مبنی بر پایبندی بر توافق شش بندی را از همه طرف‌ها دریافت کرده است.

۱۳۹۱/۱/۲۳

اخبار مرتبط