امواج سونامی تا ساعت 20 امشب به ساحل ایران می‌رسد

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به زلزله 8.7 ریشتری بعد از ظهر امروز در منطقه «آچه» اندونزی گفت: امواج سونامی تا ساعت 17 به وقت ایران به سواحل سوماترای اندونزی و تا حدود ساعت 20 امروز به سواحل جنوب شرقی ایران می‌رسد.

دكتر مهدي زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، خاطرنشان كرد: در حدود ساعت 13 و 6 دقيقه امروز - چهارشنبه 23 فروردين ماه - زلزله‌اي به بزرگي 8.7 ريشتر منطقه «آچه» واقع در 360 كيلومتري ساحل سوماترا اندونزي را لرزاند. حدود دو ساعت بعد هم زلزله ديگري به بزرگي 8.1 در مقياس امواج دروني زمين در همان منطقه به وقوع پيوست.

وي تصريح كرد: با توجه به سرعت امواج سونامي انتظار مي‌رود كه ساعت حدود 17 امروز به وقت تهران امواج آب به سواحل سوماترا برسد.

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله ادامه داد: به همين دليل در جزيره سوماترا و كشورهاي سواحل اقيانوس هند هشدار سونامي داده شده است كه سواحل را ترك كنند چرا كه ممكن است همين امواج صدمات و آسيب‌هايي به همراه داشته باشند.

زارع با بيان اينكه پس از زلزله بزرگ سال 2004 در سواحل سوماترا، اندونزي يك سامانه هشدار مجهز با 120 ايستگاه لرزه نگاري را راه‌اندازي كرده است، خاطرنشان كرد: با توجه به پيشرفتهاي صورت گرفته در اعلام هشدار سونامي در اندونزي اميد مي‌رود شاهد تكرار وقايع تلخ آن سال در سواحل سوماترا و اقيانوس هند نباشيم.

وي در پايان به ايسنا گفت: بر اساس محاسبات صورت گرفته امواج حاصل از سونامي امروز در حدود ساعت 20 به وقت تهران به سواحل جنوب شرقي ايران مي‌رسد كه با توجه به فاصله كانون زلزله تا درياي عمان و خليج فارس امواج احتمالي، دامنه بسيار كمي داشته و خطر چنداني نخواهند داشت و تنها دستگاه‌هاي نشانگر و سنجشگرهاي ارتفاع آب، امواج ورودي را به خوبي ثبت مي‌كنند.

۱۳۹۱/۱/۲۳

اخبار مرتبط