شمارش معكوس برای پایان XP

عکس خبري -شمارش معکوس براي پايان XP

مایكروسافت شمارش معكوس برای پایان ویندوز XP را كه در میان سیستم عامل‌ها بیشتر از بقیه عمر كرده است؛ اعلام كرد.

سخنگوی این کمپانی در وبلاگش نوشت که ویندوز XP و Office 2003 در تاریخ 8 آوریل 2014 از سیستم پشتیبانی مایکروسافت خارج می‌شوند و در آن تاریخ کمپانی هر گونه خرید و فروش به روز رسانی‌های امنیتی برای XP و Office 2003 را متوقف خواهد کرد.
فروش ویندوز XP از اکتبر 2001 آغاز شد در حالیکه Office 2003 از اکتبر 2003 در کنار او جا گرفت.
به گفته مدیر بازاریابی مایکروسافت، استلا چرنیاک ویندوز XP و Office 2003 در زمان خودشان بیشترین تقاضا را داشتند اما امروزه محیط فن آوری دگرگون شده است.
وقتی که مایکروسافت پلاگین XP را عرضه کرد متذکر شد که مدت انقضای این نرم افزار 12 سال و 5 ماه است که به عبارتی 2 سال و نیم بیشتر از مدت معمول برای نرم افزارها و یک سال هم بیشتر از سلف خود، ویندوز NT است که به مدت 11 سال و 5 ماه پشتیبانی می‌شد.
البته این اولین بار نیست که مایکروسافت از کاربران XP خواسته است تا سیستم عامل – و احتمالا کامپیوترشان - را برای ابزارهای جدیدتر کنار بگذارند.
در ژوئن 2011 یکی از مدیران مایکروسافت گفته بود: امروز زمان گذر از ویندوز XP است. در حالیکه در اویل همان سال یکی از مدیران تیم اینترنت اکسپلورر در توضیح علل اجرا نشدن IE9 در برخی از سیستم عامل‌ها، XP را به عنوان بدترین سیستم عامل برای IE9 معرفی کرد.
این کمپانی هنوز همXP را برای استفاده از IE9 آن طور که برای IE6 یازده ساله آماده کرد، تبدیل نکرده است. مایکروسافت بیش از دو و نیم سال یعنی از مارچ 2011 تا راه اندازی سایتی که فایل دانلود IE6 را در آن به اشتراک گذاشته بود ، از کاربرانش می خواست تا از این مرورگر استفاده کنند.
حالا دیگر به اشتراک‌گذاری‌های XP رو به اتمام است.
بر اساس آمارهای یک کمپانی اندازه‌گیری اینترنتی به نام Net Applications، در طول 12 ماه گذشته، XP نزدیک به 10 درصد از به اشتراک گذاری‌هایش را از دست داده، که به نسبت اول آوریل 2011 چهارده درصد کاهش داشته است و اگر همین روند را ادامه دهد پیش بینی می‌شود این میزان در آوریل 2014 به 17.1 درصد برسد.
بر طبق داده های Net Applications، باوجود بازنشسته کردن XP توسط مایکروسافت، بسیاری از کامپیوترها همچنان از این سیستم عامل استفاده خواهند کرد.
مایکل سیلور، تحلیلگر Gartner ، روز دوشنبه در پاسخ به ایمیلی گفت: در آخرین سمپوزیوم تحقیقاتی ما که در اکتبر 2011 انجام شد ؛ 96 درصد پاسخ دهندگان به ما گفتند که پس از انتشار آخرین نسخه پشتیبان XP سیستم عامل کامپیوتر خود را تغییر خواهند داد. اما 16.5 درصد از سازمانها به ما این طور پاسخ دادند که با وجود ارائه پشتیبان نهایی XP پنج درصد از کاربرانشان همچنان از این سیستم عامل استفاده خواهند کرد.
با همه این احوال جای تعجب ندارد که مایکروسافت بیشتر از کاربرانش بخواهد تا کامپیوترهای خود را با ویندوز 7 به روز کنند. شاید می داند، پولی که از ویندوز 7 به جیب خواهد زد خیلی بیشتر از ویندوز 8 نا تمام خواهد بود.
چرنیاک از طرف مایکروسافت گفت: ما توصیه نمی کنیم که منتظر نسخه جدید ویندوز یا Office بمانید. زیرا نه تنها برای کمپانی مهم است که قبل از ارائه پشتیبان‌ها، کاربران بتوانند بهره کامل را از سیستم عاملشان ببرند بلکه امروز آنها می‌توانند با به روز کردن ویندوز 7 و Office 2011 در عین آماده‌سازی برای نسخه آینده، نتایج خوبی هم به دست بیاورند.
در وب سایت مایکروسافت درباره این شمارش معکوس نوشت: اگر کمپانی شما هم هنوز کامپیوترهای مدرن ندارد باید بگوییم شما از قافله عقب مانده‌اید. مایکروسافت با اشاره به داده هایی در همین زمینه مدعی شده است که ارتقا کامل سیستم عامل‌های یک شرکت تجاری چیزی در حدود 18 تا 32 ماه زمان می برد.

۱۳۹۱/۱/۲۳

اخبار مرتبط