به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)

باید نسبت به سرنوشت مسلمانان اهتمام داشت

عکس خبري -بايد نسبت به سرنوشت مسلمانان اهتمام داشت

این گزارش شرح مختصری بر بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد روایت گهرباری از رئیس مكتب تشیع در راستای وظیفه و وحدت بین مسلمانان میباشد.

به گزارش نما ، مهمترین دلیل اینکه دین مبین اسلام، آخرین و کاملترین ادیان الهی به حساب می آید دستورات و آیین انسانی کامل و بی بدیل و بدون کوچکترین نقطه ابهام آن است. و در این میان پر بیراه نیست که بگوییم در بین فِرق اسلامی، مذهب تشیع به علت بهره مندی از فرمایشات گهربار و درخشان ائمه هدی علیهم السلام که به تنوعی تکمله و تبیین کننده کلام نبی مکرم اسلام است از پشتوانه فکری بی نقص و دقیق تری نسبت به سایر مذاهب برخوردار است.

شرح مختصری بر بیانات رهبر معظم انقلاب در ذیل روایت گهرباری از رئیس مکتب تشیع

sa1.jpg


یکی از مسائلی که اهل بیت عصمت و طهارت بر آن تاکید فراوان داشتند مسئله وحدت، همدلی و یکپارچگی مسلمانان است که در روایات گوناگون به این مسئله اشاره شده است و خصوصاً از حضرت صادق(ع) بیش از چندین روایت در این خصوص به یادگار مانده است. لذا مشخص است که هرجا در بین مسلمانان اختلاف و تشتتی مشاهده می شود نه به آموزه های دین، که به عملکرد غلط خود مسلمین بر می گردد.
رهبر معظم انقلاب نیز در خلال فرمایشات خود بارها و بارها به اهمیت موضوع وحدت و یکپارچگی بین مسلمین اشاره داشته اند. معظم له تأکید فراوانی روی توجه به تقسیم بندی امور به اصلی و فرعی دارند. در میان امت اسلامی مواردی هم‏چون پروردگار یگانه، پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و قرآن کریم جزء مشترکات محسوب می شود و همه‏ مسلمانان نیز هر روز در ساعاتی معین روی خویش را به یک جهت مشخص یعنی خانه خدا بر می‏گردانند و مضامین مشترکی را بر زبان جاری می‏سازند. در بین جامعه تشیع نیز بر تعداد این مشترکات افزوده خواهد شد و مسلماً هموطنان شیعه در داخل کشورمان، بیش از همگان دارای وجوه اشتراک هستند. با این تفاسیر جای هیچ‏گونه بهانه‏ای برای ایجاد و دامن زدن به اختلافات بر سر مسائل فرعی و دست چندم باقی نخواهد ماند آن هم در شرایطی که ندای حق طلبی مسلمانان در تمام نقاط جهان بلند شده و حتی غیر مسلمانان نیز هم‏صدا با آنان ندای آزادیخواهی سر داده اند.
در همین راستا و به مناسبت مقارنت با ایام شهادت جانگداز رئیس مکتب تشیع، به یکی از روایات بسیار آموزنده و راهبردی از حضرت صادق(ع) اشاره خواهیم داشت و آن را با بیانات مقام معظم رهبری در این رابطه تبیین و تشریح خواهیم نمود.
امام صادق(ع) می فرمایند: گمان نکنید وقتی شما خرسندی، سرور و شادی را برای برادر مؤمنتان فراهم میکنید، فقط او را شاد کرده اید، به خدا سوگند ما را هم خوشحال کرده اید، به خدا سوگند این ادخال سرور بر پیامبر اکرم(ص) است.1
مقام معظم رهبری درباره این روایت می فرمایند: «خیلی مطلب مهم و عجیبی است، شما وقتی یک برادر مؤمنتان را خوشحال میکنید، خرسند میکنید، امام زمان
(سلام ا... علیه) را خرسند و خوشحال کردید. چقدر اهمیت دارد این قضیه! همه این‏ها برای ایجاد التیام و همدلی در میان امت اسلامی و جامعه اسلامی است. البته ما این احتمال را میدهیم که این روایات مربوط باشد به خصوص شیعه در دوران ائمه (ع) که فشارها زیاد بود، از طرف حکام طاغوت، شیعه را تار و مار میکردند، همه همشان این بود که جریان نفوذناپذیر و تأثیر ناپذیر در درون جامعه را که حرف‏هایی داشت و با جریان کلی ای که این طواغیت بوجود آورده بودند مخالف بود، این جریان را از بین ببرند. در زمان همه خلفاء تقریباً الّا ما شذّ منهم و ندر (بجز در موارد معدود و اندکی از بین آنها) از خلفای بنی امیه و بنی عباس یک چنین چیزی وجود داشته. در یک چنین شرایطی حضرات ائمه (ع) میخواستند که این جریان را حفظ کنند. حفظش هم به این بوده که با همدیگر التیام داشته باشند، به هم محبت داشته باشند، با هم همکاری و همدلی بکنند، و هَلُمَّ جرّا. از قدیم هم که درباره زندگی ائمه (ع) کار میکردیم، همین احتمال به ذهن میآمد که میخواهند این جریان را حفظ کنند و نگه بدارند. همین کارها و تدابیر الهی هم بود که موجب شد تشیع بماند و الا باید صد بار نابود میشد و از بین میرفت.» (2)
 
اما براستی این بیانات صادره از سوی پیشوای ششم شیعیان فقط و فقط ناظر به اتحاد شیعیان در آن دوره سخت بوده است؟ قطعاً اینطور نیست. شکی نیست که امروز نیز عامل حفظ کننده و نگهدارنده جهان اسلام، وحدت میان گروه های مختلف آن است و در حقیقت هر زمان وحدت میان مسلمین کمرنگ شده یا به دلیل برخی رفتارهای نابخردانه تضعیف گردیده، جامعه اسلامی هم در برابر استکبار جهانی و نظام سلطه با ناامنی و مشکل روبرو شده است؛ وحدت مایه عزت و قدرت ملت هاست و تفرقه مایه ذلت و خفت آن‏ها. لذا به همین علت است که دشمن در برهه های زمانی مختلف و هر بار به دلایل واهی سعی دارد تا به نوعی بر آتش اختلاف بین مسلمانان و خصوصاً بین شیعه و سنی بیفزاید.
هرچند هنوز هم نوک پیکان حملات مستکبرین، شیعیان هستند و هدف نهایی ایجاد تفرقه بین شیعیان و تضعیف و نابودی آنان است چرا که تفکر ظلم ستیزی که شیعه از اهل بیت به یادگار دارد بزرگترین مشکل و سد راه طواغیت در مسیر دستیابی به اهدافشان خواهد بود.رهبر فرزانه انقلاب نیز در این خصوص می فرماید: «اگر فرض را بر این بگذاریم که این روایت ناظر به شیعیان آن دوران است، لکن كاملاً ناظر است به زمان ما، اگرچه شامل همه مسلمین نباشد. هرجا خطراتی جریان اصیل را تهدید میکند، این جریان بایستی بر انسجام خود، بر التیام میان خود، بر ارتباطات روزافزون خود، مستمراً بیفزاید، آن را تقویت بکند. امروز در مورد تفکر تشیع و مودّت اهل بیت از مکتب اهل بیت در مقابل مخالفینش، این معنا وجود دارد. نسبت به یک دایره وسیعتری هم وجود دارد، نسبت به مخالفینی که در عناد با شیعه مشترکند.» (3) دشمنان امروز مسلمین اعم از غرب و همپیمانانش و صهیونیست ها به این نکته آگاهی پیدا کرده اند که اگر به صورت تقابل رودررو در برابر مسلمانان بایستد قطعاً راه به جایی نخواهد برد. لذا بهترین روش مقابله ایجاد اختلاف در درون جبهه های مقاومت اسلامی است تا این گروه ها کم کم از درون تهی شوند و غالب انرژی خود را صرف حل و فصل اختلافات خود نمایند و برای مبارزه با استکبار دیگر نیرویی نداشته باشند و عملاً قافیه را قبل از ورود به صحنه مبارزه ببازند.
دشمن امروز در یک زمان با چند هدف فرعی، به دنبال رسیدن به اهداف اصلی خود است. هدف اصلی نابودی تفکر استکبارستیزی است اما این هدف چگونه بدست خواهد آمد؟ با معطوف شدن تلاش هریک از کشورهای مسلمان و مبارز به یک موضوع فرعی. یکی را درگیر اختلافات داخلی
میکنند، قیام بر حق گروهی را به انحراف تدریجی می کشانند، حقیقت چون روز روشن را با تبلیغات رسانه ای دگرگون جلوه می دهند و خلاصه باعث می شوند تا مسلمانان هدف اصلی را در بین این مشکلات فرعی گم کنند. هرچند دشمنان نتوانستند در این راه موفق شوند، لکن بی توفیق هم نبودند و برای مثال اگر در طول این چند دهه که از عمر انقلاب ما می گذرد، ضربه و آسیبی به پیکره نظام وارد شده تنها از طریق همان روزنه هایی بوده که اختلافات درونی ایجاد کرده بودند. انقلاب مردم مسلمان کشورهای منطقه که با موفقیت مسلمین و عقب نشینی حکام دیکتاتور دست نشانده‏ استکبار دنبال میشد، بیا‏‏نگر این موضوع است که مسلمانان هرگاه در کنار هم وحدت و یکپارچگی خود را حفظ و تقویت نمایند هیچ قدرتی قادر به مقاومت در برابر آن‏ها نخواهد بود. لکن دگرگون شدن نتایج بعضی انقلابها و وقوع درگیری داخلی در بین کشورهای سر راه غرب و صهیونیست ها اهدافی است که حاصل ایجاد اختلاف بین مسلمانهاست.
 مقام معظم رهبری می فرماید: «امروز در منطقه، در دنیای اسلام به برکت انقلاب اسلامی یک جریان عظیم گرایش اسلامی بوجود آمده. همه قدرت‏ها و مستکبران دنیا در برابر این جریان قرار گرفته اند، مگر غیر از این است!؟ باید خودش را نگه دارد، نگهداشتنش هم با حفظ التیام است. ممکن است این التیامی که شما با فلان برادر مسلمانتان با یک مذهب دیگری از مذاهب اسلامی در شمال آفریقا یا نقطه دیگری از دنیا دارید، با التیامی که شما اینجا در تهران با فلان برادر مؤمن دارید، نوعش تفاوت داشته باشد، اما فرق نمیکند آن هم التیام است. در مقابل آن دشمن بایستی ملتئم بود.» (4)
 
تاسف بار اینکه کشورهای مستکبر با وجود اختلافاتی که در درون خویش با آن دست به گریبانند ولی در سرکوب و کشتار و دشمنی مسلمانان همراه هستند و نمایش وحدت می دهند و در جهت تفرقه بین مسلمانان تلاش می کنند! لذا مطابق آنچه رهبر معظم فرمودند امروز زمانی است که مسلمانان باید ندای وحدت سر بدهند و کشور عزیز ما و شیعیان با توجه به آموزه های ناب اهل بیت علیهم السلام باید پرچمدار این همدلی و اتحاد باشند.
اگر کمی گستره نگاهمان را وسعت ببخشیم، خواهیم دید که امروز بشر در مسیر اهداف حسینی حرکت می کند. شاید این سئوال پیش بیاید که چگونه چنین چیزی ممکن است؟ همین که حتی در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان، مردم در برابر استعمار و استکبار به خروش آمده اند و نسبت به سیاست های ظالمانه سران خود ایستادگی می کنند و حتی در بدترین وضعیت آب و هوایی و در شرایطی که تدابیر امنیتی شدیدی برای مقابله با آنها از سوی دولتها به کار گرفته می شود، دست از مبارزه و مقاومت بر نمیدارند، اینها چیزی نیست جز همان پیامی که حضرت سید الشهداء بیش از هزار و چهارصد سال قبل صادر نمود که:
«لا اری الموت الا سعادة و الحیواة مع الظالمین الا برما»؛ مرگ را جز سعادت و زندگی با ظالمین را جز ملالت نمی بینم. [5]
رهبر معظم انقلاب توصیه بسیار مهمی در خصوص توجه به سرنوشت عمومی مسلمانان دارند:  «کسی که نسبت به سرنوشت مسلمانان به شکل عام توجهی ندارد، مسئله فلسطین برایش مهم نیست، مسائل کلان کشور برایش مهم نیست، مسئله تهدید آمریکا برایش مهم نیست، صدق اهتمام به امور مسلمین در این شخص نیست. مصداق اتمّش این است؛ یعنی میخواهد تک تک اجزای جامعه اسلامی خود را در زمینه مسائل امت اسلامی متعهد بدانند.» (6)
 حال مسئله مهم این است که ما در درون کشوری که داعیه دار مبارزه با ظلم است و به طور غیر مستقیم پرچمدار این مبارزه در سراسر جهان است، باید مراقب باشیم که اولاً رفتارمان موجبات شادی دشمنان را فراهم ننماید و با دامن زدن به اختلافاتی که از مسائل فرعی سرچشمه می گیرد راه را برای نفوذ دشمن باز نکنیم و ثانیاً نوع برخوردهای ما در درون نظام به گونه ای نباشد که باعث دلسردی دوستان ما در سایر کشورها شود و مسلمانانی که در همه کشورها به جنبش و تحرک در آمده‏اند با دیدن اختلافات و برخوردهای نابخردانه دلسرد شوند.
الان وضعیت مسلمانان در کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی جزء اهمّ امور است و لازم است که ما با تیزهوشی تمام مسائل را دنبال نماییم و التیام و همدردی خود را با همه مسلمانان حفظ نماییم و برای حل مشکلات پیش روی همه مسلمین عالم دست به دعا برداشته که قطعاً در این دعا و همدردی ها آثار فراوانی نهفته است.
 پی‏نوشت‏ها:
 1- کتاب الشافی، صفحه 683
 2- بیانات فوق در ابتدای جلسه درس خارج فقه مقام معظم رهبری در تاریخ 12/2/90 بیان گردید.
 3- همان
4- همان
5- تحف العقول، ص 276
 6- بیانات مربوط به جلسه درس خارج فقه مقام معظم رهبری در تاریخ 11/8/1389

منبع:هفته نامه شما

۱۳۹۲/۶/۱۱

اخبار مرتبط