واكنش مجلس به عزل‌ونصب‌های اخیر در وزارت علوم

حجت‌الاسلام سلیمی با انتقاد از عزل و نصب های شتابزده سرپرست وزارت علوم گفت: هرچه سریع‌تر باید جلوی این اقدامات گرفته شود.

به گزارش نما به نقل از رجا، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به برکناری حجت‌الاسلام شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی توسط سرپرست وزارت علوم اشاره کرد و اظهارداشت: این برکناری و انتصاب در حالیست که سرپرست ممکن است از سوی رئیس‌جمهور به عنوان وزیر انتخاب نشود و حداکثر 3 ماه در این سمت باقی بماند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به دیگر عزل و نصب های صورت گرفته در وزارت علوم، طرح این سؤال که آیا منطقی است در طی این 3 ماه این همه عزل و نصب صورت گیرد، تصریح‌کرد: ما انتظار داشتیم سرپرست وزارت علوم به جای داس، کلید در دست داشته باشد و شعار تدبیر و امید را محقق کند.

وی با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد قصد و غرض از این عزل‌و نصب‌های شتاب‌زده این است که فشار بر روی وزیر بعدی کم شود، افزود: هرچه سریع‌تر باید جلوی این اقدامات گرفته شود؛ چراکه ممکن است وزیر بعدی این این عزل و نصب‌ها را نپسندد.

سلیمی با بیان اینکه آقای نصیری قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم باید این نکات را با آقای توفیقی مطرح‌کند، افزود: ما در آستانه اول مهرماه هستیم و نباید دانشگاه‌ها را با این تنش مواجه کنیم.


زاکانی:عزل و نصب‌های اخیر در وزارت علوم کاملا عجولانه است

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عزل و نصب‌های اخیر در وزارت علوم کاملا عجولانه است و این اقدامات باید با صبر و تحمل‌ بیشتر صورت پذیرد.

علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و در جمع خبرنگاران گفت: عزل و نصب‌های اخیر در وزارت علوم کاملا عجولانه است و باید با صبر و تحمل بیشتری عمل شود چرا که هر عزل و نصبی باید منطق درست خود را داشته باشد و حال که مشخص نیست سرپرست فعلی وزارت علوم، وزیر شود، چنین عزل و نصب‌هایی به وزارتخانه آسیب خواهد زد.

وی با بیان اینکه اگر سرپرست فعلی وزارت علوم به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح شد می‌تواند تیم کاری خود را به مجلس معرفی کند، افزود: بعضی از افراد معتقدند که سرپرست وزارت علوم با این عزل و نصب‌ها می‌خواهد به مجلس اعتماد دهد در حالی که ما معتقدیم همین افراد را به مجلس معرفی کنند و در این خصوص با نمایندگان صحبت کنند. چون هنوز مشخص نیست که وی از مجلس رای اعتماد می‌گیرد یا خیر.

زاکانی در ادامه تصریح کرد: من نمی‌خواهم نسبت به گزینه احتمالی وزارت علوم قضاوت کنم اما مواضع گذشته آقای توفیقی کاملا نادرست بوده است و مواضع ایشان تنها اتهاماتی بوده است که نسبت به نظام اسلامی وارد شده است و حال وی باید در این خصوص به مجلس پاسخ دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم کسی را به دولت روحانی تحمیل کنیم. مهم آن است که گزینه پیشنهادی در چارچوب و ملاک انقلاب باشد و ما معتقدیم باید آزادی عمل برای دولت روحانی محفوظ بماند.

علیرضا زاکانی همچنین پیرامون قرائت نشدن بیانیه سپاه پاسداران در خصوص سخنان زنگنه در صحن علنی مجلس گفت: من معتقدم اداره درست صحن مجلس در موافقت‌ها ومخالفت‌ها صورت نگرفت و در بخش تذکر آیین نامه‌ای کوتاهی اعمال شد.

وی ادامه گفت: نمره‌ای که مجلس در بررسی صلاحیت وزرا می‌گیرد در سطح کلان قابل قبول است چرا که مجلس نسبت به دولت این موضع را دارد که دولت بتواند به فعالیت‌های خود بپردازد البته بنده نسبت به آقای زنگنه حساسیت‌هایی داشتم اما در حال حاضر وی وزیر است و من خودم را موظف می‌دانم تا به ایشان کمک کنم تا مشکلات دوران قبل از وزارت ایشان اینبار تکرار نشود.

علیرضا زاکانی در پایان پیرامون دانشگاه احمدی‌نژاد نیز گفت: نفس اینکه کسی کار دانشگاهی انجام دهد خوب است اما من به شیوه مجوز گرفتن دانشگاه احمدی‌نژاد اعتراض دارم و روند این کار را امری خارج از عرف و رویه سابق و چارچوب‌های قانونی می‌دانم.

بشیری : اقدامات سرپرست وزارت علوم مصداق افراط بوده و با اعتدال همخوانی ندارد

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه اقدامات سرپرست وزارت علوم تندروی و مصداق افراط است، گفت: رفتارهای توفیقی با شعار اعتدال روحانی منافات دارد.

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از عملکرد سرپرست وزارت علوم، گفت: روز گذشته، اعضای کمیسیون آموزش به معاون پارلمانی وزارت علوم درباره رفتارهای افراطی سرپرست این وزراتخانه هشدار داده و تاکید کردند که این عزل و نصب‌ها به صلاح دانشگاه نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه معلوم نیست که آقای توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود، انتظار می‌رود ایشان در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها دست به اقدامات شتابزده نزند.

بشیری با تاکید بر اینکه تغییرات پیاپی در دوران سرپرستی توفیقی می‌تواند صدمات زیادی به وزرات علوم وارد کند، تاکید کرد: آقای روحانی در حالی شعار اعتدال سر می‌دهد که اقدامات افراطی توفیقی با این شعارها منافات داشته و مصداق افراط است.

نماینده مردم پاکدشت در پایان با بیان اینکه اقدامات افراطی توفیقی با واکنش مجلس همراه خواهد شد، گفت: امیدواریم آقای روحانی با اقدامات افراطی توفقی جلوگیری کند.

۱۳۹۲/۶/۱۱

اخبار مرتبط