ظریف: امریكا به هشدارهای ایران توجه نكرد

محمد جواد ظریف، در گفت‌وگو با پرس تی‌وی، از این كه امریكا هشدارهای جمهوری اسلامی ایران را درباره دسترسی گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه به سلاح‌های خطرناك شیمیایی نادیده گرفته، ابراز تاسف كرده است.

به گزارش سرویس سیاسی جام، وزير امور خارجه ايران افزود: «ما نشانه‌هايي داشتيم و اين نشانه‌ها را در گذشته به امريکا و ديگران ارائه داده بوديم ... اين که سلاح‌هاي شيميايي به شدت خطرناک به داخل سوريه قاچاق شده و گروه‌هايي که عليه مردم و دولت اين کشور مي‌جنگند با آن‌ها مسلح شده‌اند.»
ظريف تصريح کرد که «در کمال تاسف» امريکا به هشدارهاي ايران هيچ پاسخي نداد.

وي تاکيد کرد، «ما به آن‌ها هشدار داديم. به آن‌ها گفتيم که چنين اتفاقي افتاده است و هم‌چنان مي‌گوييم که اين کابوس ادامه خواهد داشت؛ سلاح‌هاي شيميايي در دستان بازيگران غيردولتي، به ويژه بازيگران افراطي غيردولتي تهديدي است براي همه. آن‌ها هيچ حد و مرزي را به رسميت نمي‌شناسند و اين تهديدي براي تمامي منطقه خواهد بود.»





در جاي ديگري از اين گفت‌وگو وزير امور خارجه ايران گفته است که به کارگيري زور عليه سوريه خلاف قوانين بين‌المللي است و از امريکا خواست تا به سياست‌هاي جنگ‌افروزانه خود عليه اين کشور عربي پايان دهد.





ظريف اظهار داشت، «استفاده از سلاح‌هاي شيميايي يک جنايت است. ما بر اين باور هستيم که اين کار جنايت عليه بشريت است و نيز اعتقاد داريم که استفاده از زور و يا تهديد به استفاده از زور نيز از نظر حقوق بين‌الملل عملي مجرمانه محسوب مي‌شود.»

وي هشدار داد که تعدادي از گروه‌ها در داخل و خارج از امريکا مي‌خواهند، باراک اوباما، رييس جمهور اين کشور را که ممکن است براي آغاز جنگ بي‌ميل نباشد، به دام اندازند؛ دامي «که در کمال تاسف او براي خودش پهن کرده است.»





اين ديپلمات ارشد ايران افزود که آن‌ها با منتسب کردن «موضوع فرضي» استفاده از سلاح‌هاي شيميايي از سوي دولت سوريه، به دنبال اين هستند که رييس جمهور امريکا را وارد يک جنگ کنند.

ظريف تاکيد کرد، «من گفتم يک موضوع فرضي براي اين که هيچ مستنداتي مبني بر استفاده از سلاح‌هاي شيميايي که توسط دولت (سوريه) تهيه شده باشد وجود نداشته و هم‌اکنون نيز وجود ندارد.»





وي ادامه داد که جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از قربانيان سلاح‌هاي شيميايي، بدون در نظر گرفتن اين که قربانيان و يا مقصران چه کساني هستند، استفاده از چنين تسليحاتي را محکوم مي‌کند.





وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت، «ما بر اين باور هستيم که هيچ کسي حق ندارد قانون را بدست بگیرد؛ بدين معني که امريکا در مواجهه با مسائل، قانونا حق ندارد که هم‌زمان به عنوان مدعي‌العموم، قاضي و متاسفانه مامور اعدام نقش آفرینی کند.»





ظريف هم‌چنين در اين گفت‌وگو درباره برنامه انرژي صلح‌آميز هسته‌اي ايران گفت که تهران براي مذاکرات جدي با جهان آمادگي دارد اما اين مذاکرات ابدي نيست و بايد بر مبناي «نيت درست، برابري و احترام متقابل، نتيجه محور» باشد.





وي هم‌چنين از تصميم حسن روحاني، رييس جمهور ايران مبني بر سپردن مسئوليت مذاکرات هسته‌اي آينده بر عهده وزارت امور خارجه تقدير کرد و اظهار داشت که اين وزارت‌خانه «توانايي، نيروي انساني و قابليت» ورود به اين موضوع را دارد.





اين ديپلمات ارشد ايراني با اشاره به اين که تهران بر بازي برد - برد در مذاکرات تاکيد دارد گفت، فضاي سياسي جهاني بسيار در هم تنيده شده است و هيچ کشوري نمي‌تواند به هزينه کرد منافع ديگران، به دنبال منفعت خود باشد.





ظريف از دو طرف مذاکرات خواست تا بر سر اهداف يکسان کار کنند و گفت، نخستين هدفي که هر دو سو بر آن توافق دارند اين است که «برنامه هسته‌اي ايران به طور کامل صلح‌آميز باقي بماند.»

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران افزود، «اين به نفع امنيت ملي ايران است ... تمامي جهان ... مي‌دانند که ما به دنبال سلاح‌هسته‌اي نيستيم و اين که سلاح‌هاي هسته‌اي در اصول امنيتي ايران هيچ جايگاهي ندارد.»





ظريف تصريح کرد، غرب بايد بپذيرد که نمي‌تواند ايران را حق داشتن برنامه صلح‌آميز هسته‌اي محروم کند و تنها راهي که مي‌تواند اطمينان بخش صلح‌آميز بودن اين برنامه باشد، «اجازه ادامه برنامه» تحت نظارت سازمان‌هاي بين‌المللي چون آژانس انرژي اتمي است.»





وي با تاکيد بر اين که فشارها در مذاکرات هيچ دست‌آوردي نخواهد داشت گفت، امريکا اگر مي‌خواهد مذاکره‌اي با ايران داشته باشد بايد نيت خير خود را نشان دهد و در حالي که بر ايران فشار وارد مي‌کند، هم‌زمان نمي‌تواند به دنبال راه‌حلي ديپلماتيک نيز باشد.

۱۳۹۲/۶/۲۱

اخبار مرتبط