تلاش دولت آمریكا برای مصادره برج ایرانیان

یك قاضی فدرال آمریكا طی حكمی اعلام كرد مالكان ایرانی آسمان خراشی ۳۶ طبقه در نیویورك قوانین آمریكا در زمینه ممنوعیت معامله با ایران را نقض كرده اند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز نوشت: یک قاضی فدرال آمریکا اعلام کرد که مالکان یکی از آسمان خراش های نیویورک، قوانین دولت آمریکا در زمینه ممنوعیت معامله با ایران را نقض کرده اند.
این حکم که احتمالا مورد فرجام خواهی قرار خواهد گرفت، می تواند منجر به مصادره این آسمان خراش توسط دولت آمریکا شود.
این حکم در حالی صادر می شود که قرار است طی چند روز آینده دو محاکمه موازی در دادگاه فدرال آمریکا در نیویورک آغاز شود و در آنها ادعای وزارت دادگستری آمریکا و شاکیان خصوصی برای تصرف این ساختمان بررسی شود.
کاترین فورست، قاضی منطقه ای مسئول رسیدگی به این پرونده مدعی شد مالک بخش عمده این ساختمان، یعنی بنیاد علوی، اطلاع داشته است که دو مالک کوچکتر برخلاف قانون قدرت های اقتصادی اضطراری بین المللی و قوانین ضد پولشویی آمریکا با بانک ملی ایران همکاری داشته اند.
بر اساس دعوای مطرح شده از سوی دولت آمریکا، این آسمان خراش 36 طبقه در دهه 1970 میلادی توسط یک بنیاد وابسته به دولت وقت ایران ساخته شده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بنیاد علوی جایگزین این بنیاد شده است.

بر اساس ادعاهای مطرح شده، در سال 1989، بنیاد علوی و بانک ملی ایران، از دو شرکت که جزو سهامداران خرد این آسمان خراش هستند برای پنهان کردن فعالیت های بانک ملی ایران استفاده کرده اند.
بر اساس ادعای دولت آمریکا، بنیاد علوی و شرکت های مذکور، خدماتی نظیر انتقال درآمد ناشی از اجاره به بانک ملی که نقض قوانین داخلی آمریکا محسوب می شود را مرتکب شده اند. بر اساس دادخواست تنظیمی، درآمد حاصل از اجاره این برج در فاصله سال های 1999 تا 2007، نزدیک به 39 میلیون دلار بوده است.
بر اساس مدارک دادگاه، وکلای بنیاد علوی استدلال کرده اند که این ساختمان از سال 1995 به این سو، یعنی زمان اعمال تحریم ها، تحت کنترل دولت ایران نبوده است.
بنیاد علوی یک سازمان غیر انتفاعی است که هدف آن ترویج فرهنگ اسلامی و زبان فارسی است.
شاکیان خصوصی که خود را قربانیان حملات نیروهای مقاومت در لبنان و فلسطین اشغالی معرفی می کنند ادعا دارند که این حملات با حمایت دولت ایران انجام گرفته است و خواهان جبران خسارات وارده از محل مصادره این آسمان خراش هستند.

۱۳۹۲/۶/۲۲

اخبار مرتبط